چه زمانی قابلیت جذب فسفر توسط گیاه به‌شدت کاهش می‌یابد؟

لرستان (پانا)_یک کارشناس ارشد گیاه‌شناسی گفت:‌ قابلیت جذب فسفر توسط گیاه ‌به دلیل تثبیت با یون‌های معدنی ‌مانند آلومینیوم، آهن، کلسیم و منیزیم به‌شدت کاهش می‌یابد. ‌

کد مطلب: ۱۰۲۲۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
چه زمانی قابلیت جذب فسفر توسط گیاه به‌شدت کاهش می‌یابد؟

پیام پزشکپور در گفت‌وگو با پاناعنوان کرد: نخود یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی و یکی از بقولات که سهم عمده‌ای در جیره غذایی انسان دارد.

وی ادامه داد: همچنین نخود یکی از مهم‌ترین حبوبات در مناطق خشک نظیر ایران هند و چین است.

پزشکپور اضافه کرد: تولید این محصول تحت شرایط دیم در ایران به وسیله کمبود رطوبت و مواد غذایی قابل دسترس در خاک محدود شود.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: تغذیه مناسب گیاهان تولیدات، سوخت و سازوکارهای فتوسنتز را در مرحله تشکیل دانه افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: ارقام مناسب و مصرف صحیح کودها باعث استفاده مطلوب از خاک و فاکتورهای محیطی شده که نهایتاً باعث افزایش عملکرد و اجزای عملکرد می‌شود.

پزشکپور اضافه کرد: بقولات از جمله گیاهانی هستند که به مقدار زیادی به فسفر نیاز دارند به طوری که محدودیت مقدار فسفر موجب کاهش تعداد باکتری‌های مؤثر در تشکیل گره ریشه می‌شود.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ‌ افزود: فسفر یکی از عناصر ضروری موردنیاز گیاهان زراعی است که به دلیل تثبیت با یون‌های معدنی مانند آلومینیوم، آهن، کلسیم و منیزیم قابلیت جذب آن توسط گیاه به‌شدت کاهش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار