فرهاد کریمی: در آستانه تغییرات جدی در محتوای کتب درسی هستیم

فعل و انفعال بین معلم و دانش‌آموزان شرایط برای یادگیری دانش‌آموز را فراهم می‌کند

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه در آستانه تغییرات جدی در محتوای کتب آموزش و پرورش هستیم، تاکید کرد فلسفه آموزش و پرورش انتقال دانش به دانش‌آموزان نیست بلکه دانش‌آموز خودش مفهوم و دانش را باید بسازد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
فرهاد کریمی: در آستانه تغییرات جدی در محتوای کتب درسی هستیم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، فرهاد کریمی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر کشوری و استانی در استان لرستان که در سالن همایش آموزش و پرورش ناحیه ۲خرم‌آباد برگزار شد، گفت: «انقلاب در سال ۵۷ کار بسیار سخت و دشواری بود، اما انقلاب در شرایطی به پیروزی رسید که توانست هژمونی شیطان‌گونه آریامهر را بعد از سال‌ها به پایان برساند، پژوهشگران کشورهای خارجی در سال ۵۷ به ایران آمده و انقلاب ایران را موضوع پژوهش خود قرار دادند. اگر امام نبود ایران پیروز نمی‌شد اگر انقلابی هست، اگر جمهوری اسلامی به وجود آمد به خاطر وجود امام راحل بود. همچنین مقام معظم رهبری سلسله‌ جنبان و دنباله‌رو اهداف امام راحل هستند زیرا با تدبیر خود توانسته‌اند جایگاه ایران در صدر کشورهای آزادیخواه جهان قرار گیرد.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: «اگر دنبال اعتلای ایران در صحنه‌های جهانی هستیم باید به دنبال ترقی باشیم. دلیل اصلی آن اعتلای کلمه توحید و آموزه‌های دین مبین اسلام است، بی‌شک برای قوی‌تر شدن ایران الزاماتی ضروری است. مهمترین نیازمندی ایران در عرصه رقابت‌های جهانی وجود نیروی انسانی توانمند است. اگر منابع انسانی فکور، اندیشمند، عاشق، پرتلاش و باهمت باشند، ایران خواهد توانست دنیا را تکان دهد. ایران اسلامی در بحث منابع انسانی به الگوهایی همچون حاج قاسم سلیمانی نیاز دارد؛ چه کسی باید این منابع انسانی را تامین کند، اول کانون گرم خانواده و پس از آن مدرسه. اگر کشور به لحاظ داشتن نیروی انسانی هوشمند، قوی باشد پله‌های ترقی را طی خواهد کرد، اگر در الگوهای پیشرفت نقش مهمی برای خانه و مدرسه دیده شود پس نهاد خانه و مدرسه می‌توانند اندیشه را رشد داده و موفقیت را فراهم کنند.»

او افزود: «در آموزش و پرورش نیازمند تحول و ارتقای مستمر کیفیت هستیم. اگر قوانین آموزش و پرورش ساکن باشند، پیشرفت فراهم نخواهد شد بلکه باید محتوا تغییر کند، اگر می‌خواهیم در آینده جهان نقش‌آفرین باشیم باید آموزش و پرورش پویا و در حال حرکت باشد، تحول کار هر روز آموزش و پرورش است اما مباحث حوزه تحول بسیار مهم و جدی هستند. خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های لازم در آستانه تغییرات جدی در محتوای کتب آموزش و پرورش هستیم. یکی از مقوله‌های تغییر در کتب درسی این است که چگونه با موضوعات کتاب دانش‌آموزان را درگیر کنیم. البته با روش‌های فعال این هم با نگاه مطلوب به محتوای کتب آموزش و پرورش فراهم می‌شود، فلسفه آموزش و پرورش انتقال دانش به دانش‌آموزان نیست بلکه دانش‌آموز خودش مفهوم و دانش را باید بسازد، معلم به او کمک می‌کند تا دانش‌آموز به موفقیت برسد. یادگیری تنها انتقال دانش نیست بلکه کشف معنا توسط دانش‌آموزان است، فعل و انفعال بین معلم و دانش‌آموزان شرایط برای یادگیری دانش‌آموز را فراهم می‌کند.»

کریمی با تاکید بر گام دوم انقلاب گفت: «صدور بیانیه گام دوم انقلاب تاکید بر حوزه علم و پژوهش دارد زیرا پژوهش باعث نجات و پیشرفت کشور می‌شود، باید پژوهش در صدر برنامه‌ها باشد، آن هم پژوهشی که مسئله می‌آفریند و مسئله حل می‌کند، فعالیت‌های حوزه پژوهش باید به حل مسئله بپردازد.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در موضوع حل مسئله هم گفت: «باید سعی کنیم وضعیت موجود را شناسایی کنیم و با وضعیت مطلوب مقایسه کنیم و حرکت ما رو به جلو باشد، باید مسئله‌های آموزش و پرورش شناسایی شوند، می‌توان در فضاهایی نظیر شورای معلمان ایده‌ها را ارائه کرد یا از دل این شوراها ایده‌های لازم برای پژوهش مباحث آموزش و پرورش را دریافت کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار