رستمی: ایران نیازمند قوه چهارمی به نام فرهنگ است

تهران (پانا) - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ایران نیازمند قوه چهارمی به نام فرهنگ است بر مسئله‌محوری به عنوان اولویت اول پژوهش‌های دانشگاهی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۱۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
رستمی: ایران نیازمند قوه چهارمی به نام فرهنگ است

مصطفی رستمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: «فرآیند آماده کردن شخص برای ورود به عرصه‌های اجتماعی باید در آموزش و پرورش طی شود. باید به درستی وضعیت موجود شناسایی و شرایط آینده ترسیم و یک بازآرایی داشته باشیم. ما مخاطب بیانیه گام دوم را مجموعه جوانان می‌بینیم که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حضور دارند. از جمله لوازم مورد نیاز برداشتن گام دوم، سند تحول بنیادین، سند جامع علمی و موضوعات مرتبط با فرهنگ و تربیت در مقوله وظایف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که وجود دارد و در دسترس است.»

رستمی در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه‌ها به وظایف خود در قبال آموزش و پرورش عمل کرده‌اند گفت: «نه آموزش و پرورش جدی مسائلش را عرضه می‌کند و نه دانشگاه ورود جدی داشته است. آموزش و پرورش به دلایل مختلف یک‌ بار مسئولیت بزرگی بر دوش دارد و مشکلات ساختاری و بودجه‌ای بخش بزرگی از توان آن‌ها را معطوف خود می‌کند.»

او ادامه داد: «تا مسئله به دانشگاه عرضه نشود، دانشگاه هم ورود نمی‌کند چون تولیت بر عهده آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش نیروی انسانی‌اش را انتخاب می‌کند و مهارت‌های لازم را به آن‌ها منتقل می‌کند. توجه به مسائل مختلف این دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. دانشکده‌های علوم انسانی در کنار گام‌های بزرگی که برای پیشرفت علم داشته‌اند ظرفیت‌شان کامل در خدمت نیست و مسئله‌محوری در اولویت پژوهش‌های دانشگاهی نیست. باید مسئله‌محوری در دانشگاه‌ها جدی‌تر بشود.»

رستمی درباره برخی پیشنهادات مبنی‌ بر یکی شدن وزرای علوم و آموزش و پرورش گفت: «این نگاه کلان‌تر است. هنوز موضوع جزئی‌تر چون جداشدن علوم پزشکی از وزارت علوم محل بحث است و اینکه آیا باید وزارت علوم تولیت علوم‌پزشکی را بپذیرد یا خیر مورد وفاق نیست تا چه برسد به این دو وزارتخانه با این حجم بزرگ از مسئولیت‌ها. فکر می‌کنم کشور نیاز دارد حتی فراتر از ادغام دو وزارتخانه، نیاز به قوه چهارمی به نام قوه فرهنگ دارد.»

رئیس نماد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: «یک مسئله تاسف‌بار مهدکودک‌ها هستند که به بهزیستی سپرده شده و کار آن‌ها نگه‌داری کودک تلقی می‌شود و نه تربیت کودک و وزارت علوم و آموزش و پرورش بر آن نظارت ندارند.»

رستمی افزود: «البته تاسیس شورای انقلاب فرهنگی برای همین هماهنگی‌ها ایجاد شده اما هنوز نتوانسته پاسخگوی نیاز موجود باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار