قانونگذاران قانون گریز

خرم آباد (پانا)- به طور کلی قانونگذاری و نظارت، ۲ وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که قانونگذاری در حد مقرر و محدوده قانون اساسی از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما این روزها در بداخلاقی های تبلیغاتی داوطلبان انتخابات و طرفداران آنها، قانون گریزی برای ورود به مجلس قانونگذاری به وفور و وضوح دیده می شود.

کد مطلب: ۱۰۲۱۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
قانونگذاران قانون گریز

در شرایطی که قانونگذار مهلت و چگونگی تبلیغات رسمی انتخابات را عنوان کرده اما شاید بتوان گفت تمام داوطلبان ورود به خانه ملت این مهم را نادیده گرفته و تبلیغات خود را از ماهها قبل آغاز کرده اند، تبلیغاتی که این روزها به اوج رسیده و رفته رفته با بی پروایی و جسارت بیشتری علنی می شود.

در کمتر از سه هفته مانده به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، کارناوال های تبلیغاتی در برخی حوزه های انتخابیه لرستان راه افتاده و نکته مورد توجه اینکه برخی از این کاروان های غیرقانونی، مربوط به نمایندگان فعلی استان هستند، افرادی که تجربه حضور در مجلس قانونگذاری را داشته و بارها از تریبون های مختلف نسبت به رعایت قانون به افراد و نهادهای مختلف تذکر داده اند این روزها، خود و طرفداران آنها به نمادی برای قانون گریزی تبدیل شده اند.

کانال های تلگرامی با اعلام گردهمایی ها و همایش های داوطلبان مجلس به صورت علنی قانون شکنی می کنند و البته بعد از برگزاری این دیدارها و همایش ها حتی در اماکن عمومی، تصاویر و فیلم هایی از استقبال "پرشور" مردمی در صفحات مجازی با عنوان "تجمع های خودجوش!!" بارگذاری می شود تا ضربه شستی باشد به قلب تبلیغاتی رقبا و طرفداران آنها.

گذشته از تبلغیات غیر موعد، مواردی نیز در سخنرانی و شعارهای کاندیداها عنوان می شود که در حوزه اختیارات نمایندگی نبوده و تنها جمله های زیبایی برای "رای جمع کنی " هستند و در بلندگوهایی گفته می شود که گوش قانون را کر می کنند.

البته تجربه دوره های قبل نشان داده که تبلیغات در موعد قانونی نیز دارای اشکالاتی است و طرفداران نامزدهای انتخاباتی به طور معمول در نصب پوستر، ایجاد ستادهای خارج از محدوده تعیین شده، راه بندان های خیابانی، و راه اندازی کارناوال های "چشم کور کن" دستی بر آتش تبلیغات غیرقانونی دارند.

داوطلبان باید مواظب باشند این روزها برای ورود به مجلس قانون گذاری، قانون شکنی را در دستور کار قرار ندهند و بی توجه به قانون و مقررات پیش نروند. چرا که به نظر می رسد برخی افراد، قانون را قربانی اهداف خود کرده اند و برای رسیدن به هدفشان و نشستن روی صندلی های بهارستان هیچ گونه قانونی برای آنان وجود ندارد.
این روزها آرام آرام توزیع شب نامه ها، حضور در مجالس ختم و همایش های مردمی، سرکشی از جانبازان و ایثارگران و ده ها برنامه دیگر یک پای ثابت فعالیت داوطلبان شده است.

سوال اینجاست چگونه برخی افراد که برای ورود به مجلس قانونگذاری، نخستین گام را عبور از قانون می دانند و به این امر باور دارند چطور می توانند در وضع قوانین کلی و جزئی موفق عمل کنند؟ آیا فردی که برای رسیدن به اهداف خود قانون شکنی و قانون گریزی را در پیش گرفته می تواند در تصویب قوانین و اجرای وظایف محوله بر اساس قانون و عدالت رفتار کند؟

به نظر می رسد اولین اقدامی که این افراد پس از ورود به مجلس باید در دستور کار قرار دهند، شفافیت و بازنگری کلی در قانون تبلیغات انتخابات است. چرا که مبرهن است قانون فعلی در خصوص تبلیغات نامزدها چندان کاربردی نبوده و کارایی ندارد.
لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در خانه ملت دارد که ۲۲۳ نفر برای کسب این کرسی ها در مجلس یازدهم با هم رقابت می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار