امروز: سه شنبه 7 بهمن 1399 - 00:15 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا رسانه‌های دیگر

مردم و سیلاب

مردم و سیلاب

مهدی زارع*

2/3/2020 8:36:00 AM
2/3/2020 8:36:00 AM
دوشنبه 14 بهمن 1398 - 08:36
مهدی زارع

تجربه سوانح طبیعی اخیر در ایران نشان می‌دهد که وجود مردم مشارکت‌جو و مدیران کارآمد که از حادثه جان سالم به در ببرند یا بتوانند خود را سریعا به کانون حادثه برسانند، بسیار در کاستن از تبعات بحران موثر است.

این فرآیند البته بسیار خطرناک نیز می‌تواند باشد، بدین معنی‌که در صورت از بین رفتن مدیران کارآمد محلی یا در محل نبودن یا در دسترس نبودن نیروهایی که امکان و توان مشارکت در پاسخ به سانحه داشته باشند، در آن صورت می‌توان انتظار داشت تا تلفات گسترده‌تر رخ دهد. در مدیریت نظم در نواحی آسیب‌دیده، در 48 ساعت اول پس از سانحه، سیلاب دی‌ماه 1398 در سیستان و بلوچستان کوتاهی‌هایی در هدایت خودروهای امدادرسان و دسته‌بندی کردن امدادرسانی به مردم مشاهده شد.

اگر فعالیتی سازماندهی شده انجام نشود، خودروهای امدادرسان با تجمع در مبادی ورودی مناطق آسیب‌دیده خود موجب انسداد راه و اختلال در امدادرسانی می‌شوند. بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی 98 در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت‌تاثیر قرار داد. در سیستان و بلوچستان، موجب جاری شدن سیلاب و تخریب زیرساخت‌های استان شد. ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا و راه ارتباطی اغلب روستاهای منطقه آسیب این سیلاب بوده‌اند. با فروکش کردن آب از ۲۳ دی، کار امدادرسانی به سیل‌زدگان سریع‌تر شد. راه‌های روستایی بازگشایی شد، اما تا 10 روز بعد راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع بود.

۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل آسیب دیدند و خسارتی حداقل 3 هزار میلیارد تومانی به زیرساخت‌های استان وارد شد. هفت هزار راس دام نیز تلف شدند. این روستاها اغلب در بستر رودخانه‌های فصلی قرار دارند و به‌همین دلیل تا وقتی‌که آب فروکش نکرد، امکان امدادرسانی به‌صورت زمینی وجود نداشت. روستاهای محاصره شده در سیلاب در شهرستان‌های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز به‌ویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار داشتند. در استان سیستان و بلوچستان 7 سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای در حال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از آن جمله است. حداکثر ۲ میلیارد مترمکعب آب را در 7 سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای این استان قابل مهار است. در بارش اخیر حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره‌سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای آشامیدن و صنعت استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر هم در سیلاب فروردین 98 و هم در دی‌ماه 98، حجم قابل ملاحظه‌ای از رسوبات دوران سوم زمین‌شناسی همراه سیلاب در مخازن سد‌ها نهشته شده‌اند و عملا بخشی از ظرفیت این مخازن برای مهار سیلاب‌های بعدی با رسوبات اشغال شده و تاکنون فرصت کافی برای رسوب‌زدایی نبوده است. این در حالی است که بهار 99 و احتمالا سیلاب‌های بعدی در راهند.

از سوی دیگر قرارگرفتن در شرایط بحران، انسان‌ها را در موقعیت انفعالی قرار می‌دهد. در شرایط ویژه نیاز به تصمیم‌گیری‌های آنی (و صحیح) برای پاسخ صحیح به حادثه رخ داده وجود دارد. این حادثه می‌تواند از نظر ابعاد فاجعه، در حد تخریب کلی یا بخشی از یک شهر باشد. اعلام شد که 92 هزار نفر آسیب‌دیده سیلاب- از ۲۰ دی تا پایان ماه- در این استان توسط نجاتگران هلال‌احمر امدادرسانی شدند. در پی سیل و آب‌گرفتگی در سیستان و بلوچستان ۹۳۳ روستا در ۱۵ شهرستان دچار آسیب شدند که توسط 4500 نفر امدادگر در قالب ۹۴۰ تیم عملیاتی امدادرسانی شد. حدود 12 هزارنفر آسیب‌دیده سیلاب سیستان و بلوچستان در این مدت اسکان داده شدند.

این بحران‌ها را معمولا در ایران در غالب وقوع شرایط پیش‌بینی نشده یا غیرمترقبه دسته‌بندی می‌کنند. ولی نگاهی به شرایط واقعا طبیعی در بسیاری از نقاط کشور نشان می‌دهد که الزاما چنین شرایطی پیش‌بینی نشده یا غیرمترقبه نیستند و آسیب‌پذیری بالای اجتماعی و زیرساخت‌های ما، به‌همراه اهمال و فراموشی است که وقوع یک رخداد طبیعی را به‌صورت فاجعه در می‌آورد.

مهم‌ترین اولویت‌های مورد نیاز در مرحله امدادرسانی و بازتوانی در مناطق آسیب‌دیده برای مشارکت هدفمند و اهدای مستقیم به این جوامع جهت اطلاع شامل خوراکی، اقلام غیرخوراکی و اقلام بهداشتی است. قابل‌توجه است که همچنان جمعیت هلال‌احمر از مردم درخواست می‌کند که «به‌منظور حفظ کرامت انسانی آسیب‌دیدگان از اهدای هرگونه اقلام دست‌دوم یا مستعمل به‌طور جدی خودداری شود». این نشان می‌دهد که هنوز در نوع نگاه‌های بشر‌دوستانه در کشور مشکل داریم.

در کشوری مثل کشور ما برای مطالعه بحران عموما با رجوع به مطالب منتشر شده در مورد شرایط مشابه در مناطقی که در معرض این نوع فجایع طبیعی قرار گرفته‌اند، درصدد چاره‌جویی برمی‌آییم و این در حالی است که بیشتر مطالب منتشر شده در مورد کشورهای توسعه یافته صنعتی و با ویژگی‌های فرهنگی کاملا متفاوت از شرایط ما منتشر شده‌اند. در چنین شرایطی است که تلاش برای پیاده کردن مدل‌های مدیریت بحران ارایه شده برای این جوامع در کشور ما بیشتر با شکست مواجه می‌شود. سازمان داوطلبان هلال‌احمر آمادگی خود را به‌منظور جذب و هدایت منابع غیرنقدی اهدایی بر اساس اولویت‌های مناطق آسیب‌دیده در سیلاب، تسهیل‌گری و هماهنگی در چارچوب استانداردهای عملیات امدادی اعلام کرد.

با توجه به ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم، جمعیت هلال‌احمر اعلام آمادگی کرد تا تاییدیه رسمی برای اقلام اهدایی موسسات خصوصی در چارچوب مسوولیت اجتماعی شرکتی، در صورت تحویل به شعب جمعیت هلال‌احمر در سطح کشور یا تشکل‌های مردم‌نهاد دارای مجوز جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی صادر کند. باید برای شناخت مشکلات مدیریت بحران در کشورهای در حال توسعه به‌ویژه ایران، به ویژگی‌های فرهنگی و ساختار اجتماع و قوانین حاکم بر این اجتماع‌های انسانی توجه ویژه کرد.

برای بالا بردن بهره‌وری سیستم مدیریت سانحه نیاز به مدرن کردن راهکارها و واکنش‌های کنونی‌مان داریم. دو ویژگی اولیه در نظریه مدرن شدن اهمیت اساسی دارند؛ نخستین ویژگی، باور به این موضوع است که مدرن شدن نویدبخش دورنمای نظم اجتماعی است که از انسجامی مطلوب و عاری از تعارضات برخوردار باشد.

دومین ویژگی مهم نظریه مدرن شدن این است، انسان‌هایی که در نظام‌های اجتماعی به‌سر می‌برند، منبع انرژی برای انجام کارهای ضروری هستند و هرچند در زمان عادی بازیگرانی با اهمیت به حساب نمی‌آیند اما قادرند بر تغییرات اثر بگذارند در نتیجه، هرچند واقعیت اجتماعی از لحاظ مادی از موجودات انسانی تشکیل شده است اما این موجودات واقعا کنشگر به حساب نمی‌آیند، مگر آنکه به آنها نقش متناسب واگذار شود.

*استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی

منبع: اعتماد

مهدی زارع مردم و سیلاب مردم مشارکت‌جو مدیران کارآمد سیستان و بلوچستان امدادرسانی بارش باران سیل‌آسا هرمزگان کرمان حفظ کرامت انسانی
اخبار مرتبط
  • همچنان نگران انسان و کرامت انسانی باشیم

  • بارش باران موجب آبگرفتگی جاده بروجرد - خرم‌آباد شد

  • اینجا از زمین و آسمان مصیبت می‌بارد

  • استاندارسیستان و بلوچستان: رشد اعتباری سیستان و بلوچستان ۹۸ درصد است

  • رئیس اتحادیه انجمن های اسلامی خبر داد: نواخته شدن زنگ انقلاب در مدارس استان با رنگ فرهنگی تبلیغی

  • همایش آموزشی فرهنگی سفیران ایمنی گاز در زاهدان برگزار شد

  • همایش انجمن ها و تشکلهای دانش آموزی در زاهدان برگزار شد

  • شرم سیلاب در مقابل فقر

  • جهانگیری: منابع لازم برای پرداخت خسارت های سیلاب فراهم شده و دولت در کنار مردم برای جبران خسارت ها است

  • تا پایان مشکل، تخلیه سیلاب و ترمیم خرابی ها در کنار مردم هستیم

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • طرح «هر دانش‌آموز یک تبلت، هرتبلت یک کلاس، یک مدرسه» در استان‌ها اجرایی شود

  • محدودیت تردد برای تعطیلات نوروز اعمال می‌شود؟

  • رسالت سازمان دانش‌آموزی تحقق گام دوم انقلاب است

  • افزایش فوتی‌های کرونا در شبانه‌روز گذشته

  • اردوهای مجازی راهیان نور تا پایان فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت

  • نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید شد

  • افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در 24 ساعت گذشته

  • سیلی یک ملت از نماینده‌

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی ششم بهمن

  • چگونگی کمک سازمان دانش‌آموزی به افزایش مهارت دانش‌آموزان

  • جلسه شورای اجتماعی کشور

  • ماجرای انتشار تصویر تنبیه بدنی دانش‌آموز منطقه طارم سفلی چه بود؟

  • نعیمی: هدف از برگزاری محافل انس با قرآن، تعمیق تفکر، تدبر و انس نسل جوان با قرآن است

  • دومین روز از برگزاری آموزش خبرنگاری ویژه دانش‌آموزان دختر شهر تهران

  • اهدای ۱۶۵ هزار تبلت به دانش‌آموزان محروم با همت خیرین، نهادها و دستگاه‌های اجرایی

  • خودروی نماینده مجلس مجوز تردد درخط ویژه را ندارد

  • ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به شورا

  • خدمات غیرحضوری باید به صورت مداوم توسط واحدهای تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد

  • آمریکا معافیت موقت تحریمی برای جنبش انصارالله یمن صادر کرد

  • 5 کولبر ایرانی مفقود شده در مرز ترکیه، جان باختند

  • برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

  • دیدار خانواده دانشمند شهید محسن فخری‌زاده با رهبر معظم انقلاب

  • حکم قصاص یک قاتل در دزفول اجرا شد

  • دبیر ستاد تنظیم بازار: 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرک و بنادر است

  • تشریح توانمندی ایران در فناوری کوانتوم از زبان علی اکبر صالحی

  • مستند اختر فیزیکدان ایرانی ساخته شد

  • نیاز به ابزارهای قانونی برای قرنطینه افراد مشکوک به کرونا

  • حضور تماشاگر در المپیک توکیو در ابهام قرار گرفت

  • به دنبال رفع موانع قانونی صدور احکام بازنشستگان غیرهیات‌علمی دانشگاه‌ها آغاز شد

  • کدام مواد غذایی برای تقویت ریه و سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

  • شروع بررسی علنی لایحه بودجه در مجلس از ۱۴ بهمن

  • طرح بایدن برای مذاکره مستقیم با ایران!

  • ۷۲۰۰۰ خانوار مددجو فاقد سرویس بهداشتی و حمام مناسب

  • ماجرای انتشار تصویر تنبیه بدنی دانش‌آموز منطقه طارم سفلی چه بود؟

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم