ثبت جهانی روستای چادرشب بافی استان گیلالن

رودسر (پانا) - استاندار گیلان با صدور پیامی ثبت جهانی قاسم آباد رودسر بعنوان روستای جهانی چادرشب بافی را تبریک گفت.

کد مطلب: ۱۰۱۹۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
ثبت جهانی روستای چادرشب بافی استان گیلالن

به گزارش خبرنگار پانا به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان ، ارسلان زارع در پیامی ضمن تبریک از زحمات همکاران در وزارت‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره‌کل استان تقدیر کرد.
در این پیام آمده است: در آستانه ایام الله دهه‌فجر، خبر مسرت بخش و افتخارآمیز ثبت روستای قاسم آباد به عنوان نخستین اثر مستقل از گیلان در فهرست شورای جهانی صنایع دستی، موجب مباهات شد و بار دیگر هویت بی بدیل و درخشان فرهنگی این سرزمین را نمایان کرد.
استاندار گیلان اظهار داشت : بدون شک ثبت چادرشب‌بافی و صنایع دستی قاسم‌آباد گیلان که پیشتر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت؛ نشان می دهد که این میراث، نماد والای فرهنگ و هنر این کهن مرز و بوم است.
ارسلان زارع افزود : یکی از میراث‌های جاودان این سرزمین؛ آثار هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی است که خاک زمان خورده و ناب شده و چراغی پر فروغ برای آیندگانی که به‌دنبال هویت اصیل خویش هستند، محسوب می‌شود.
وی در این پیام آورده است : باید از نگاه ژرف و هنرشناسانه شورای جهانی صنایع دستی و پیگیری‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکارانشان در وزارت‌خانه و استان ، مردم هنردوست قاسم آباد شهرستان رودسر، مسئولان محلی شهرستان و داوطلبان دغدغه‌مند گیلانی که با تمام وجود کوشش بسیاری در مسیر ثبت جهانی این میراث ارزشمند کردند، قدردانی نمایم.
وی ادامه داد:ثبت جهانی قاسم‌آباد چابکسر با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی، تجلی ظرفیت‌های غنی فرهنگی گیلان برای توسعه صنعت گردشگری و فرصتی کم‌نظیر برای انتقال هویتی برخاسته از استان است.
زارع،این رویداد را ارج نهاده و در این پیام عنوان کرد : قدردان مشارکت فعالانه بانوان بافنده این هنر با اصالت نیز هستم که دغدغه‌مند
، نسل به نسل به فرزندان خود انتقال دادند.
وی در انتهای پیام ابراز امیدواری کرد : گیلان به‌ عنوان گنجینه فرهنگ، هنر و صنایع دستی و خاستگاه ابریشم در ایران سرافراز بتواند بیش از پیش و با بهره‌مندی از این عنوان، مسیر تحقق تعاملات بین المللی و دیپلماسی فرهنگی را هموار کند و بعنوان هنری جهان‌شمول و میراثی ماندگار، زمینه ساز سفر گردشگران مختلف به این استان باشد.
ثبت جهانی قاسم آباد رودسر با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی در روزهای اخیر از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) صورت گرفت.روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده - که پیش تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت - باز کرده است، درتاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شد و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی است.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و نیز اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.
در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرد.
با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار