تحلیل سردار جوانی از انتخابات/چرا نتیجه مطلوب برای اصولگرایان حاصل نشد؟

خبرگزاری پانا: رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران در یادداشتی با طرح این سوال که چرا نتیجه مطلوب برای اصولگرایان در انتخابات حاصل نشد، آورده است: تغییر در وضع موجود به خاطر مشکلات اقتصادی، از اولویت های اول بیشتر مردم رأی دهنده بود و آقای روحانی نیز در تبلیغات خود، در بیان این مشکلات و اشاره به این که اصولگرایان عامل پیدایی این وضعیت هستند از یک طرف و طرح شعار دولت تدبیر و امید و نشان دادن کلید به عنوان یک نماد برای حل مشکلات موفق تر از اصولگرایان عمل نموده و توانست بیشترین نظرها را به خود جلب

کد مطلب: ۱۰۱۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران در یاداشتی با عنوان"تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری" ضمن بررسی نتایج انتخابات 92 ، دلایل شکست اصولگرایان را هوشمندانه عمل کردن و بیان مطالبات اجتماعی توسط جریان رقیب و تعدد و تکثر کاندیدای این جریان نام برد.

جوانی در این یاداشت آورده است:

مفهوم انتخابات در جمهوری اسلامی، انتخاب مسئولان از سوی مردم برای اداره کشور است. در واقع نظام مردم سالاری دینی مستقر در ایران، بخش جمهوریت آن از طریق انتخابات تأمین می گردد، به این مهم در اصل ششم قانون اساسی اینگونه تصریح شده است:«در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود از راه انتخابات: انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد. بر این اساس این اصل، نظام اسلامی همواره از پشتیبانی مردم برخوردار بوده و این مردم هستندکه در صحنه از منافع و حقوق خود دفاع می کنند و برای تحقق آرمان ها و اهداف اسلامی تلاش می نمایند. مفهوم انتخابات به عبارت دیگر، این است که در جمهوری اسلامی «حلقه مدیریت» بسته نیست، و مسئولیت ها با انتخاب مردم بین جریان ها، جناح ها و سلیقه های مختلف درون نظام جابجا شد و گردش نخبگان در قدرت صورت می پذیرد. جمهوریت نظام و مردم سالاری نظام به همین معنا می باشد. از همین منظر انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و نتایج آن مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.

سال 92 سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) سال 92 را با توجه به انتخابات سال حماسه سیاسی نامگذاری و در مشهد مقدس در اولین روز سال جاری فرمودند: «انتخابات مظهر حماسه سیاسی است.»

حماسه ها برای صحنه های سخت و دشوار و مسیرهای ناهموار است. به عبارت دیگر حماسه ها برای صحنه هایی است که دشمن در آن حضور دارد و باید در چنین صحنه هایی با شجاعت، دلاوری و هوشمندی توطئه های دشمنان را خنثی، موانع را برطرف و مسیر را برای حرکت به سمت آرمان ها هموار ساخت. انتخابات برای ملت ایران یک فرصت است، لیکن در سال های اخیر، دشمنان تلاش کرده اند تا انتخابات را به تهدیدی علیه نظام اسلامی و ملت ایران تبدیل گردد. حوادث سال 88 نشان داد که چگونه انتخابات می تواند به یک تهدید تبدیل گردد. بنابراین نامگذاری سال 92 به عنوان سال حماسه سیاسی، از آن روی صورت گرفت تا ملت ایران با خلق حماسه سیاسی، و انتخابات به عنوان فرصت بزرگ نظام و کشور استفاده کرده و توطئه های دشمنان را خنثی نماید.

آیا حماسه سیاسی خلق گردید؟

عرصه انتخابات 92 با حضور دشمنان انقلاب و ملت، به یک میدان رویارویی سیاسی میان جمهوری اسلامی و مردم ایران از یک طرف و نظام سلطه غربی و اردوگاه ضد انقلاب از طرف دیگر تبدیل شده بود. هر طرف این مبارزه دارای یکسری اهداف راهبردی بوده و برای تحقق آن سیاست گزاری نموده و برنامه هایی را به اجرا درآورند. با برگزاری انتخابات و نتایج حاصله از آن، باید دید کدام طرف پیروز این انتخابات گردید. جمهوری اسلامی یا دشمنان؟

گروه های سیاسی و مردم نسبت به توطئه های دشمنان در عرصه انتخابات و تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن فرصت انتخابات به یک تهدید بود.
از مجموعه بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، به دست می آمد که در صورت برخورداری انتخابات از چهار ویژگی، آن انتخابات حماسی خواهد بوده این چهار ویژگی عبارتند از: الف:

مشارکت گسترده مردم ب: سلامت انتخابات ج: آرامش و امنیت انتخابات د: نتیجه مطلوب انتخابات

در واقع چهار ویژگی مذکور، چهار هدف راهبردی بود که با تحقق آن حماسه سیاسی خلق می گردید؛ زیرا دشمنان در صدد بودند تا انتخابات ایران را با چهار چالش اساسی مواجه سازند. این چهار چالش عبارتند از:

1-چالش مشارکت 2- چالش سلامت 3- چالش امنیت 4- چالش نتیجه

بررسی مواضع و رفتار دشمنان خارجی و تمامی ضد انقلابیون و اپوزیسیون همراه با دشمنان، نشان می دهد که آنان برای ایجاد چالش های مذکور، به بی اعتبار سازی انتخابات در جمهوری اسلامی تمرکز پیدا کردند. رسانه های استکباری و صهیونیستی و دیگر عوامل آنان در داخل و خارج ایران، با تمرکز بر شعارهایی چون: «انتخابات در ایران آزاد نیست»، «انتخابات ایران سوری و فرمایشی است» و «نتیجه انتخابات از قبل مشخص شده است»، دنبال آن بودند تا چالش های مذکور را پدید آورند.

در نقطه مقابل رهبر معظم انقلاب اسلامی از اواخر سال 1391 با ورود جدی به عرصه انتخابات و هدایت راهبردی مردم و مسئولان، نخبگان سیاسی و مردم بر اساس این نقشه، در 24 خرداد سال جاری، جهانیان شاهد خلق حماسه سیاسی ملت ایران بودند.

انتخابات یازدهم در کمال آرامش و امنیت و با مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات، نشان می دهد مردم ایران به ساز و کار انتخابات درایران اعتماد دارند و تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمنان قرار نگیرند.

در انتخابات برگزار شده، آنچه همگان بر آن اعتراف دارند تحقق حماسه سیاسی با هر چهار ویژگی مذکور از منظر نظام و مردم بود و بدین صورت پیروز این صحنه نظام اسلامی و ملت ایران بودند. در صحنه انتخابات، شکست سختی بر دشمنان وارد گردید. بر همین اساس حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در پیامی که به مناسبت حضور پرشور و نشاط مردم در صحنه انتخابات و خلق حماسه سیاسی صادر فرمودند، انتخابات را "باطل السّحر" یافته و گزافه های دشمنان و حسودان و طمع ورزان ارزیابی کردند.

تحلیل دشمنان و مخالفان از انتخابات

دشمنان در کمین نشسته برای سوء استفاده از انتخابات 92، با دیدن حضور حماسی ملت ایران و برگزاری یک انتخابات سالم، رقابتی در چارچوب قانون به کما رفته و اکنون با بهوش آمدن زبان به اعتراف گشوده اند که پیروز این انتخابات نظام و رهبری بوده اند. نمونه هایی از این اعترافات عبارتند از:

- پایگاه آلمانی "اشتارد": انتخابات ایران، دروغ هایی که مشروعیت آن را زیر سئوال می برد برملا کرد. انتخابات دمکراتیک در ایران، اتفاقی است که مردم حاشیه خلیج فارس، خواب آن را هم نمی بینند.

- "شیمون پرز" رئیس رژیم صهیونیستی: مشارکت مردم در انتخابات بالا بوده و نتایج آن همه را متعجب کرد.

- شبکه اجتماعی "بالاترین" از نقش آفرینان در فتنه 88: گروه هایی که مدعی جنبش بودند با شرکت در انتخابات و پذیرش صحت و سلامت آن، جنبش سبز را با دستان خود به خاک سپرده و دفن کردند.

- "گویا نیوز" از وب سایت های ضد انقلاب: تردیدی نیست که [آیت الله] خامنه ای پیروز بزرگ این انتخابات است. این انتخابات به منزله همه پرسی برای مشروعیت نظام بود.

- پایگاه ضد انقلابی "خودنویس": تحریم کنندگان شکست سختی خوردند و با وجود تلاش و فعالیت آنان، مردم در ایران پای صندوق های رأی رفتند.

- "رادیو اسرائیل": اغلب تحلیل گران در ارزیابی های خود درباره انتخابات ایران متحمل شکست سخت و ضربات جدی شدند. آن ها خیال می کردند حکومت جلیلی یا قالیباف را به ریاست جمهوری می رساند.

چرا نتیجه مطلوب برای اصولگرایان حاصل نشد؟

نتیجه انتخابات از دو منظر قابل تحلیل است: 1- از منظر نظام و رهبری 2- از منظر جریان ها و گروه های سیاسی

در تحلیل نتیجه انتخابات از منظر نظام و رهبری باید گفت، در این انتخابات از مدت ها قبل دشمنان خارجی، جریان فتنه و انحراف داخلی، در صدد بودند تا هرکدام گزینه هایی را به نظام تحمیل نموده و از این طریق نظام اسلامی را با چالش نتیجه انتخابات مواجه سازند. تأکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر راهبرد قانون گرایی در انتخابات و تبدیل قانون گرایی به یک گفتمان غالب در ماه های اخیر در کشور، این ترفند دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی را خنثی نمود و شورای نگهبان در یک فضای آرام، با عمل به مُرِّ قانون و به دور از هر نوع مصلحت اندیشی از میان 686نفر ثبت نام شده، 8 نامزد را واجد صلاحیت اعلام نمود. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در 14 خرداد در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) فرمودند، رأی هر یک از این 8 نامزد، رأی به جمهوری اسلامی و نشانه اعتماد به ساز و کارهای انتخاباتی است. معظم له بارها فرمودند، هرکس که بیشترین رأی را از نامزدهای مورد تأیید شورای نگهبان بیاورد، آن منتخب ملت بوده و رئیس جمهور قانونی و مورد حمایت خواهد بود. انتخاب حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بر همین اساس صورت گرفت و پیروز این صحنه نیز نظام و مردم بودند.

اما از منظر جریان های سیاسی، بدیهی است که در این صحنه اصولگرایان موفق نبوده و نتوانستند به قدرت راه یابند. دلایل عدم موفقیت اصولگرایان را می توان در محورهای زیر خلاصه نمود:

الف: مطالبات اجتماعی:

از منظر جامعه شناسی، رفتار انتخاباتی مردم از یک اصول و قواعدی پیروی می کند. همه مردم برای انتخاب از ملاک ها و معیارهای واحد و یکسان استفاده نمی کنند. برخی از رأی دهندگان با توجه به نیازهای مادی و مشکلات موجود، دنبال آنند تا ببینند کدامیک از نامزدها می توانند به نیازهای آنان پاسخ بهتری بدهند. در شرایط کنونی کشور، مشکلات اقتصادی بیش از هر چیز دیگر ذهنیت توده های مردم را به خود مشغول کرده و اکثر رأی دهندگان ایرانی به دنبال آن بودند تا از میان نامزدها فردی را انتخاب کنند که از نظر آن ها در حل مشکلات اقتصادی توانمندتر ارزیابی می گردد. بنابراین تغییر در وضع موجود به خاطر مشکلات اقتصادی، از اولویت های اول بیشتر مردم رأی دهنده بود. آقای روحانی در تبلیغات خود، در بیان این مشکلات و اشاره به این که اصولگرایان عامل پیدایی این وضعیت هستند از یک طرف و طرح شعار دولت تدبیر و امید و نشان دادن کلید به عنوان یک نماد برای حل مشکلات موفق تر از اصولگرایان عمل نموده و توانست بیشترین نظرها را به خود جلب نماید.

در پیدایی شرایط و وضعیتی که نیاز به تغییر دارد، به ویژه در حوزه اقتصادی با توجه به مشکلات گرانی، تورم، بیکاری و ... عوامل گوناگونی قابل اشاره می باشد که مهمترین آن ها عبارتند از:

1-جریان انحرافی و رویکردها و عملکرد دولت با هم به ویژه در یکسال اخیر

2-تحریم های غرب و آشکار شدن نتایج آن در اقتصاد ایران

3-جنگ نرم دشمنان با بزرگ نمایی مشکلات و سیاه نمایی وضع موجود

4-عدم دفاع مناسب از دست آوردهای اصولگرایان در سال های اخیر در تبلیغات انتخاباتی، رقبای اصولگرایان به گونه ای عمل کردند که اصولگرایان را عامل اوضاع نابسامان اقتصادی معرفی کردند.

ب: تکثر کاندیداها در اردوگاه اصولگرایی:

اصولگرایان در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برآورد درستی از صحنه رقابت نداشتند. طیف هایی از اصولگرایان بر این اعتقاد بود که اساساً عرصه انتخابات 92، عرصه رقابت بین خود اصولگرایان است و رقیبی در این صحنه وجود ندارد. مبتنی بر این برآورد نادرست از صحنه رقابت، چندین کاندیدای اصولگرا وارد عرصه رقابت شده و رقابت ناسالمی نیز با یکدیگر شکل دادند. اصولگرایان و خصوصاً برخی از هواداران آن ها به نقد و بعضاً تخریب یکدیگر پرداختند. در سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی در روز جمعه 17 خرداد، این نوع نقدها و بعضاً تخریب ها از سوی اصولگرایان شاهد گردید. به عبارت دیگر اصولگرایان نه تنها به سمت هم افزایی حرکت نکردند، بلکه نوعی رقابت ناسالم و تخریب گونه را پیش گرفتند. این رفتار اصولگرایان در منظر توده های مردم، باعث ریزش آرای برخی از آنان گردید و عدم پایبندی افرادی از این اردوگاه به تعهدات پیشین مبنی بر ائتلاف و عدم رقابت با یکدیگر، نوعی بدبینی را در جامعه نسبت به نامزدهایی از اصولگرایان پدید آورد. رقابت های ناسالم و غیر مدیریت شده اصولگرایان، شرایطی را پدید آورد که در روزهای منتهی به انتخابات، هیچ یک از آنان حاضر به کناره گیری به نفع دیگری نشد. در این میان تنها دکتر حدادعادل بود که بر اساس تعهدات پیشین از صحنه رقابت ها به نفع اصولگرایان کناره گیری نمود. برآوردها نشان می دهد که اگر اصولگرایان دارای رقابتی مدیریت شده بودند و به هنگام بر روی یک نفر تفاهم می کردند، سونامی رأی بر روی او شکل می گرفت و می توانست پیروز انتخابات گردد.

ج: هوشمندانه عمل کردن رقیب اصولگرایان:

رقیب اصولگرایان در صحنه انتخابات واقع بینانه تر عمل کرد. نامزدهای آنان در مناظره ها و تبلیغات، هیچ گاه یکدیگر را تخریب نکردند و در نهایت آقای دکتر عارف که از شانس کمتری برای رأی آوری برخوردار بود کنار گذاشته شد و آرای او به سبد رأی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی منتقل گردید. در جبهه رقیب اصولگرایان، به دلیل تمرکز بر یک کاندیدای واحد، همه ظرفیت ها برای جمع آوری آراء از طیف های گوناگون جامعه برای آن کاندیدا بسیج گردید.

در انتخابات یازدهم اصلاح طلبان پیروز نشدند

شاید تلقی اولیه این باشد که به دلیل شکست اصولگرایان در انتخابات 24 خرداد، اصلاح طلبان به پیروزی رسیدند. این برداشت، یک برداشت سطحی و نادرست است. حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی یک چهره اصلاح طلب نیست و ایشان با شعار اعتدال، میانه روی و قانون گرایی وارد عرصه انتخابات شده است. نامزد اصلاح طلبان آقای دکتر محمدرضا عارف بود که به دلیل نداشتن رأی، او را وادار به انصراف کردند. دلایل زیر گویای این واقعیت است که نه دکتر روحانی اصلاح طلب است به معنی مصطلح و نه با پیروز شدن او می توان گفت که اصلاح طلبان به قدرت بازگشته اند.

1- سوابق اقای روحانی نشان می دهد که ایشان عضو جامعه روحانیت مبارز بوده و این عضویت همچنان ادامه دارد.

2-در حالی که برخی از چهره های برجسته اصلاحات در این سال ها منزوی بودند جناب آقای روحانی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی عضویت داشته و دارند.

3-شعارهای آقای روحانی در ایام انتخابات نشان می دهد که ایشان هرگز از خاستگاه اصلاح طلبی به معنای دوم خردادی سخن نگفته و بر اعتدالگرایی خود تأکید دارد.

4-آقای روحانی چه در مقطع تبلیغات انتخاباتی و چه پس از پیروزی بر این نکته تأکید داشته اند که دولت او فراجناحی خواهد بود و از هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب استفاده خواهد کرد.

5-رأی آقای روحانی عمدتاً اجتماعی بوده و از اقشار مختلف جامعه می باشد. درصد رأی سیاسی آقای دکتر روحانی به معنی تعلق به جریان اصلاح طلبان بسیار کم می باشد.

6-مواضع آقای دکتر روحانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی نشان داد که ایشان در بسیاری از موضوعات دارای تفاوت دیدگاهی و نگرشی با اصلاح طلبان است. به عبارت دیگر در بسیاری از موضوعات و خصوصاً در مسایل کلان و سیاست خارجی دارای همان مبانی اصولگرایی است.

واکنش های بیگانگان و مخالفان به پیروزی آقای دکتر حسن روحانی:

پس از پیروزی دکتر روحانی و آشکار شدن مواضع ایشان، هرچند یک سردرگمی تحلیلی در محافل و رسانه های غربی ملاحظه می گردد لکن برخی از این محافل و رسانه ها تصریح کردند آقای دکتر روحانی فردی وفادار به جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب ایران بوده و با به قدرت رسیدن آن تغییرات اساسی در مواضع جمهوری اسلامی به وجود نمی آید. مواردی از این اظهار نظرها عبارتند از:

- ایندیپندنت: اشتباه نکنید؛ روحانی به نظام جمهوری اسلامی وفادار است.

- رویترز: انتظار نمی رود پیروزی حسن روحانی تغییری اساسی در روابط ایران با سایر کشورها ایجاد کند.

- سی ان ان: مواضع ایران در قبال سوریه دارای زمینه هایی است که با رئیس جمهور جدید تغییری نمی کند.

- وزیر دفاع شهری رژیم صهیونیستی: انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران نتایج منفی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

- سایت بالاترین: کسی متوهم نشود، شخص عوض شده و نه سیستم سیاسی. حسن روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است.

- سایت خودنویس: حسن روحانی در طول شانزده سالی که از عمر سیاسی اصلاح طلبی می گذرد نه تنها هیچ گونه تمایلی به این جریان نداشته، بلکه در بعضی موارد در مقابل اصلاح طلبان نیز موضع گیری کرده بود. اما شرایط انتخابات به سمتی پیش رفت که اصلاح طلبان ترجیح دادند تا از نامزد خود - عارف- بخواهند که به نفع روحانی کناره گیری کند. کناره گیری عارف نشان داد که اصلاح طلبان فاقد انسجام و توان سیاسی برای حضور در قدرت هستند.

- مریم رجوی: با این انتخاب هیچ تغییری بوجود نخواهد آمد.

- دالتون سفیر سابق انگلیس در ایران: نباید در مورد انتخاب روحانی خوش بین بود.

- صدای آمریکا پس از نشست خبری روحانی: روحانی نشان داد یکی از آپشنهای زیرک آیت الله خامنه ای است. وی حتی فکر حاکمیت دوگانه را به مغزش راه نداد. رژیم با روی کار آوردن روحانی تمام تلاش اپوزیسیون برای مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی را نابود کرد.

- علیرضا نوری زاده: روحانی به هیچ وجه اصلاح طلب نبوده و نیست. او نماینده و نزدیک به رهبری و همواره میانه رو بوده است. نامزد اصلاح طلبان در این انتخابات رأی نداشت.
بنابراین می توان گفت در انتخابات حماسی 24 خرداد تمام اهداف راهبردی نظام اسلامی تحقق پیدا کردو انتخابات یک فرصت بزرگی بود برای نظام اسلامی تا توطئه ها و ترفندهای دشمنان را در آن خنثی نماید. با این انتخابات نظریه تقلب در انتخابات که در سال88 مطرح گردید ابطال گردید و دشمنان نیز به این موضوع اعتراف کردند.

امید آن است در پی این حماسه بزرگ سیاسی، دولت آینده با پیاده سازی شعار اعتدالگرایی و تشکیل یک دولت فراجناحی، از تمامی طرفیت های کشور به ویژه در حوزه نخبگان و نیروهای توانمند از جریان های مختلف بتواند حماسه بزرگ اقتصادی را خلق نموده و از رهگذر خلق حماسه سیاسی، توطئه و تهدیدات اقتصادی دشمنان را به یک فرصت برای پیشرفت کشور تبدیل نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار