در آئین رونمایی از کتاب نفیس امیر شاهی در سبزوار تاکید شد:

لزوم راه اندازی گذر فرهنگ و هنر سبزوار

سبزوار (پانا)- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، عصر سه‌شنبه در مراسم رونمایی از دیوان امیرشاهی سبزواری، از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار سبزوار خواست که به راه‌اندازی گذر فرهنگ‌و هنر در این شهر کمک کنند.

کد مطلب: ۱۰۰۷۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
لزوم  راه اندازی  گذر فرهنگ و هنر سبزوار

جعفر مروارید در این مراسم گفت: در دوره‌ای که دیگر نمی‌توانیم به اقتصاد نفتی متکی باشیم، با راه‌اندازی گذر فرهنگ‌و هنر، می‌توان اقتصاد فرهنگی و رقابت‌های فرهنگی-هنری را در شهر توسعه داد.
او افزود: با راه‌اندازی گذر فرهنگ‌وهنر می‌توان مجموعه‌ای از رویدادهای فرهنگی-هنری را در شهر داشت تا خانواده‌ها، اهالی فرهنگ‌وهنر و شهروندان سبزواری فضایی با نشاط فرهنگی و انواع هنرها مانند تئاتر، موسیقی و خطاطی را در یک مجموعه واحد داشته باشند.
گفتنی است؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی روز سه‌شنبه برای بهره‌برداری از ۵ طرح فرهنگی و هنری به سبزوار سفر کرده بود.

حسن دلبری استاد ادبیات دانشگاه حکیم سبزواری که خود جزو شاعران سبزوار است نیز در این مراسم با برخوانی یکی از غزلیات «امیرشاهی» او را پدربزرگ فرهنگی سبزوار خواندند که در تمام هنرهای خود، سرآمد دوران بوده و برخلاف تصور برخی که او را شخصیتی محلی می‌دانند، شاعر و هنرمندی ملی و جهانی معرفی کرد که جایگاهی مرتفع در کنار بزرگان شعر و هنر و ادب ایران‌زمین دارد.
شایان ذکر است «امیر آق ملک» شاعر، نگارگر، خطاط و موسیقی‌دان از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن نهم هجری است که در شعر «شاهی» تخلص می‌کرد و او را در دنیا به نام «مولانا امیرشاهی سبزواری» می‌شناسند.
امیرشاهی که نسبش به خاندان امرای سربداری می‌رسد سال 766 هجری قمری در سبزوار متولد شد و پس 91 سال زندگی با هنر و ادب و عرفان، در استرآباد (گرگان) دیده از جهان فروبست. پس از فوت امیرشاهی، پیکرش را به موطن و زادگاهش، سبزوار، منتقل کردند و در خانقاه خانوادگی‌اش به خاک سپردند.
جامی درباره‌اش می‌گوید: «او را اشعار لطیف است، یکدست و هموار، با عبارات پاکیزه و پرچاشنی». برخی جامی را شاگرد او می‌دانند.
از مجموعه اشعار او (بیش از دوازده هزار بیت) تنها حدود 1000 بیت به دست ما رسیده است. نسخه‌های خطی بسیاری از اشعار «امیرشاهی» در موزه‌های ایران و جهان وجود دارد. کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه مدرسه سپه‌سالار، موزه هنر متروپلیتن، کتابخانه ملی کنگره آمریکا و... میزبان و محافظ این گنجینه عظیم جهانی هستند.
به نظر می‌رسد اولین و آخرین باری که دیوان اشعار «امیرشاهی» به شیوه امروزی در کشور منتشر شده متعلق به سال 1348 است که دکتر سعید حمیدیان (عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی) در آن زمان به‌عنوان پایان‌نامه دوره کارشناسی خود تهیه و تصحیح کرده است.
«انتشارات فیروزی» سبزوار که پیش‌ازاین «وزیری امیرحسنک» را با صدا و قلم «محمود دولت‌آبادی» منتشر کرده بود و با ترکیبی هنری از ابوالفضل بیهقی و دولت‌آبادی توانسته بود اثری فاخر را تهیه کند این بار با چاپ کتاب نفیس «دیوان امیرشاهی سبزواری» قدم دیگری جهت معرفی آثار مفاخر سبزوار بزرگ برداشته است.
این کتاب 324 صفحه‌ای که در قطع وزیی به‌صورت رنگی و با کاغذ گلاسه با قابی نفیس چاپ شده است نمونه‌ای ویرایش و به‌روز شده از این دیوان شعر است.
«دیوان امیرشاهی سبزواری» روز سه‌شنبه، اول بهمن 98 و به مناسبت روز هنر سبزوار، توسط جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تالار بیهقی اداره ارشاد سبزوار رونمایی شد.
در انتها این مراسم با تقدیر از عملکرد انتشارات فیروزی در حوزه تکریم و انتشار آثار مفاخر سبزوار بزرگ و همچنین اهدای لوح تقدیر به دست‌اندرکاران تهیه «دیوان امیرشاهی» خاتمه یافت.
امیدواریم که با انتشار این کتاب، به‌عنوان یک محصول فرهنگی فاخر و با قابلیت تبدیل شدن به برند فرهنگی سبزوار بزرگ، شاهد خروج نام «امیرشاهی سبزواری» از مهجوریت و کم‌توجهی باشیم و در آینده‌ای نه‌چندان دور، اخبار برگزاری کنگره‌ها، بزرگداشت‌ها و نشست‌های تخصصی درباره این شخصیت بزرگ فرهنگی، هنری وی را می‌شنویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار