تئوری‌های سیاسی برای شکست فوتبال ایران؛ حالا زمان ورود مرد اول دیپلماسی ایران رسیده است

تهران (پانا) – عربستانی‌ها تمام تلاش خود را انجام داده و خواهند داد تا فوتبال ایران را در زمینی غیر از زمین فوتبال شکست دهند، وضعیتی که نشان می‌دهد تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا به هیچ عنوان ورزشی نیست و حالا شاید راه حل این ماجرا تنها در دستان محمد جواد ظریف باشد.

کد مطلب: ۱۰۰۶۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
تئوری‌های سیاسی برای شکست فوتبال ایران؛ حالا زمان ورود مرد اول دیپلماسی ایران رسیده است

هر چند فوتبال آسیا، ورزشگاه مملو از تماشاگر را در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن کم به خود ندیده است، اما به اعتراف آسیایی‌ها جو ورزشگاه آزادی و فشاری که هواداران با تشویق‌هایشان روی تیم‌های حریف وارد می‌کنند، در قاره کهن نمونه ندارد. همین فشار و جو ترسناک ورزشگاه آزادی برای تیم‌های آسیایی و به خصوص تیم‌های عربستانی بود که باعث شد آخرین حضور تیم‌های باشگاهی این کشور در ایران تلخ شود. الهلال با تمام ستاره‌هایش 29 اردیبهشت 94 برای برگزاری دیدار رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل پرسپولیس به تهران آمد و در حالی که بازی رو به اتمام بود، فشار و تشویق بی‌امان تماشاگران ایرانی باعث شد تا دیاگو ستاره برزیلی و چند میلیون دلاری الهلا در دقیقه 92 دروازه تیمی خود را به اشتباه باز کند تا الهلال با شکست راهی ریاض شود.

از بازی در کشور ثالث تا سلب میزبانی

هر چند در دیدار برگشت، الهلال توانست شکست را جبران کند و به مرحله بعد برسد، اما آنها در دیدار با پرسپولیس مطمئن شده بودند ایران جایی نیست که بتوانند به راحتی با برد زمین را ترک کنند و هواداران ایرانی تا آخرین ثانیه برای شکست تیم‌های عربستانی روی صندلی‌های ورزشگاه نخواهند نشست.

عربستانی‌ها که به دنبال بهانه‌ای برای فرار از حضور در ایران بودند، پس از فاجعه منا که با شهادت عده‌ای از هموطنان‌مان همراه بود این بهانه را بدست آوردند و حمله عده‌ای خودسر به سفارت این کشور در تهران عاملی شد تا آنها فعالیت برای گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی را آغاز کنند و با بهانه امن نبودن‌شان در ایران عاملی شدند که کنفدراسیون فوتبال آسیا دستور برگزاری دیدار تیم‌های ایرانی و عربستانی را در زمین بی‌طرف صادر کند، دستوری که طی 4 فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا اجرا شده و به رغم تمام وعده‌هایی که فدراسیون فوتبال و مهدی تاج دادند تغییری در تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا تا به امروز حاصل نشده است.

در حالی که امید هواداران ایرانی به این بود که برگزاری دیدار با عربستانی‌ها در کشور ثالث بالاخره لغو شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا دومین شوک را به فوتبال ایران وارد کرد و با صدور سیاسی‌ترین دستور تاریخ خود حکم به سلب میزبانی نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا داد. نکته جالب صدور 2 حکم اخیر کنفدارسیون فوتبال آسیا درباره تیم‌های ایرانی اینجاست که هم در موضوع برگزاری دیدار تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین ثالث و هم در موضوع اخیر که سلب میزبانی از ایرانی‌ها است، پیش از اینکه منابع خبری رسمی AFC خبر را اعلام کنند، رسانه‌های عربستانی از جزئیات تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر دار بودند. ماجرایی که گواه محکمی است بر اینکه این عربستانی‌ها هستند که لابی گسترده خود را برای محرومیت ایران به کار می‌گیرند. این درحالی است که پرونده فساد باشگاه الهلال و رشوه این باشگاه در قهرمانی اخیرشان در لیگ قهرمانان آسیا توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا مسکوت مانده است.

نکته جالب تصمیم AFC اینجاست که این نهاد در حالی ناامن بودن ایران را بهانه کرده است که ایران درگیر جنگ نیست اما در مقابل در اوج جنگ عربستان و یمن، تیم‌های عربستانی از میزبانی محروم نشدند و یا همین چند ماه پیش در حالی که هنگ کنگ صحنه اعتراض مردمی علیه دولت این کشور بود و فرودگاه‌های این کشور در چند مرحله با اعتصاب کارکنانش تعطیل شد، دیدار تیم ملی این کشور مقابل ایران برگزار شد.

موضوع دیگری که درباره این تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند جالب باشد، بحث تیم ملی ایران است و تلاشی که عربستانی‌ها برای تاثیرگذاری روی فیفا آغاز کرده‌اند و البته با توجه به ارتباط خوبی که فدراسیون فوتبال ایران با رئیس فیفا دارد تا به امروز این تلاش مبنی بر محرومیت تیم ملی ایران از میزبانی ناکام مانده است. نباید فراموش کرد که رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بحرینی است و تیم ملی بحرین یکی از رقیب‌های اصلی ایران در مرحله گروهی انتخابی جام جهانی باید در بازی برگشت این مرحله به تهران بیاید و در صورت شکست احتمالا وداعی زودهنگام با رقابت‌ها خواهد شد و در این بین حضور تیم ملی ایران در ورزشگاهی غیر از ورزشگاه آزادی یا هر ورزشگاه ایرانی امتیاز مثبتی برای بحرینی‌ها خواهد بود.

روزهای پرچالش فوتبال ایران در انتظار تدبیر

پس از انتشار رسمی خبر سلب میزبانی از تیم‌‎های باشگاهی ایران، واکنش‌ها به این موضوع آغاز شد و همچنان اظهار نظرها درباره تصمیم سیاسی کنفدارسیون فوتبال آسیا ادامه دارد. باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا پس از صدور این حکم اعلام کردند از حضور در مسابقات انصراف خواهند داد، تصمیمی که از سوی برخی سیاسیون هم مورد تایید قرار گرفت. روز گذشته هم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از پیگیری این موضوع خبر داد و 200 نماینده مجلس نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند از تصمیم صادر شده توسط وزارت ورزش و 4 باشگاه ایرانی حمایت خواهند کرد و باید تمام تلاش ها برای لغو این حکم انجام شود.

با تاکید تیم‌های ایرانی مبنی بر عدم تبعیت از تصمیم AFC، کنفدراسیون فوتبال آسیا از موضع خود یک گام عقب‌نشینی کرد و در نامه‌ای که روز گذشته به ایران ارسال شد گفت این تصمیم تنها درباره دیدارهای پلی‌آف و دور رفت مرحله گروهی خواهد بود و تمام میزبانی تیم‌های ایرانی به دور برگشت منتقل می‌شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی این تصمیم را گرفته است که تاریخ نشان داده اعتمادی به این نهاد نیست و همانطور که در ماجرای برگزاری دیدار تیم‌های ایرانی و عربستانی در زمین ثالث ابتدا وعده دادند احتمال بازگشت حکم وجود دارد، شاید این بار هم همین تاکتیک را پیاده کننده و با وعده دور برگشت کار را ادامه دهند.

البته تصمیم جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا هم از سوی تیم‌های ایرانی پذیرفته نشد و حرف آنها تنها یک کلام بود « هیچ گونه سلب میزبانی را نخواهیم پذیرفت و باید طبق برنامه قبلی مسابقات تیم‌های ایرانی در خانه برگزار شود ».

تیم‌های ایرانی در حالی تاکید به انصراف از لیگ قهرمانان دارند که برخی دیگر در ایران معتقدند این حرکت 4 باشگاه ایرانی دقیقا همان چیزی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا و عربستانی‌ها می‌خواهند. انصراف از این رقابت‌ها با محرومیت سنگین مالی و زمانی این 4 باشگاه روبرو خواهد شد و حتی اگر فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا لغو شود، 3 تیم مهم ایرانی شانس حضور در این رقابت‌ها را نخواهند داشت.

فوتبال ایران در حالی پرتنش‌ترین روزهای خود را از لحاظ بین‌المللی سپری می‌کند، که انفعال فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا که از دوره ریاست علی کفاشیان آغاز شد، در ماجراهای اخیر کاملا مشهود است. البته شاید ما در AFC کرسی نایب رئیسی مهدی تاج را داریم اما چیزی که کاملا آشکار شده این است که به رغم تمام تلاش‌های مهدی تاج و پیش از او علی کفاشیان، زور آنها به عربستانی‌ها نمی‌رسد و باید لابی قدرتمندتری داشت تا مانع از تصمیمات سراسر سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره فوتبال ایران شود.

در وضعیتی که زور فوتبالی‌ها به لابی عربستان نمی‌رسد، شاید باز هم محمد جواد ظریف باشد که بتواند به کمک ورزش ایران بیاید. وزیر امور خارجه ایران همین چند ماه پیش بود که پس از لغو میزبانی ایران از جام جهانی کشتی که باز هم به بهانه ناامنی رخ داد، با تماس تلفنی خود با وزاری امور خارجه برخی کشورهای حاضر در مسابقات، این تصمیم اتحادیه جهانی کشتی را بی اثر کرد و این اتحادیه دستور به لغو حکم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار