درختی که «آهن» صدایش می کنند

رشت (پانا) - درخت انجیلی تحت عنوان پاروتیا پرسیکا در دنیا معروف به درخت ایرانی است .

کد مطلب: ۱۰۰۶۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
درختی که «آهن» صدایش می کنند

درخت «انجیلی» در جنگل‌های شمال ایران می‌روید و دارای چوبی سخت است و ریشه و برگ‌های آن مصرف دارویی دارد. اگر بخواهیم پوشش گیاهی ایران را معرفی کنیم، بی تردید درخت انجیلی بهترین نماد است.

انجیلی یک درخت بسیار مقاوم است و از این حیث در دنیا به چوب آهن(Iron Wood) شهرت یافته و در زبان ترکی منطقه آستارا «دمیر آغاجی» نام دارد.

برگ‌های انجیلی بیشترین توجه را جلب می‌کند. این درخت رنگ برگ های خود را برای مدت بسیار طولانی نگه می دارد و تغییر رنگ ها مخصوصا در فصل پاییز چنان زیباست که بیننده تصور می کند چندین درخت با هم پیوند خورده اند.

انجیلی یکی از گونه های بسیار زیبای جنگلی است

هادی کیادلیری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، با اشاره به نام علمی درخت انجیلی تحت عنوان «پاروتیا پرسیکا»، اظهار کرد: این گونه جنگلی برای ما بسیار حائز اهمیت است، زیرا در دنیا معروف به درخت ایرانی است.

او با اشاره به بافت سخت و الیاف قوی درخت انجیلی، افزود: تنه درخت انجیلی به راحتی آتش نمی گیرد، با تبر و اره بریده نمی شود و میخ در آن فرو نمی رود. بنابراین قطع کردن آن بسیار دشوار کرد. همین مستحکم بودن باعث شده در گذشته از چوب درخت انجیلی برای ساختن پایه پل ها و تونل ها استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران از انجیلی تعبیر به درخت آهن کرد و گفت: انجیلی در ارتفاعات پایین دست جنگل های شمال می روید و گونه بومی جنگل های هیرکانی محسوب می شود، اما متاسفانه استفاده از چوب انجیلی برای ذغال گیری موجب شده حجم آن در کل جنگل های شمال کاهش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار