اگر با واحدهای آلاینده برخورد کنیم؛ تهدید می‌شویم

تهران (پانا) - به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در حوزه مبارزه با آلودگی قوانین خوبی وجود دارد اما ضمانت اجرایی نداریم، زمانی که بخواهیم با این واحدهای آلاینده برخورد کنیم از صد جای مختلف تهدید می‌شویم.

کد مطلب: ۱۰۰۶۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد
اگر با واحدهای آلاینده برخورد کنیم؛ تهدید می‌شویم

به‌گزارش ایسنا، حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در صحن علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته ۲۹ دی ماه برگزار شد، تصریح کرد: کشور ایران در حوزه محیط‌ زیست شاخصه‌های خوبی ندارد و اگر به‌همین منوال ادامه پیدا کند ظرف ۵۰ سال آینده غیرقابل‌سکونت می‌شود، در این میان وضعیت شاخصه‌های آب بدتر است.

او افزود: ما در دشت قزوین نیز با شاخصه آب مشکل‌داریم ضمن اینکه بیشترین مصرف آب در حوزه کشاورزی است اما هزینه آن در کشاورزی پایین‌تر است، در حوزه خاک نیز جزو استان‌هایی هستیم که باوجود کانون‌های گردوغبار و تالاب‌ها با آلودگی‌های شاخصی از جمله پسماندهای صنعتی روبه‌رو هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین اظهار کرد: در حوزه هوا نیز شاهد ناپایداری اقلیمی هستیم به‌طوری‌که بارش‌ها افزایش پیداکرده است اما توزیع یکسان نیست، از طرفی شهرستان آبیک طی دو هفته گذشته آلوده‌ترین شهر ایران بود که عمده‌ترین مشکل آلودگی آن مشکلات انسان‌ساخت است.

او تأکید کرد: در استان قزوین توزیع سوخت استاندارد که همان یورو چهار است را نداریم، خودروها نیز استاندارد ندارند، طبق آمار کشوری ۶۵ درصد آلودگی‌ها مرتبط به وسایل نقلیه، ۲۵ درصد به کارخانه‌ها و ۱۰ درصد مربوط به موارد طبیعی است.

این مسئول یادآور شد: بنزین معمولی ۴۰ برابر بنزین یورو آلودگی دارد اما همچنان بنزین یورو در استان قزوین وجود ندارد که باید به‌صورت جدی مورد پیگیری قرار بگیرد.

عباس‌نژاد بیان کرد: ما در استان قزوین یک واحد داریم که روزانه ۲۵ تن دی‌اکسید گوگرد و گازهای دیگری آزاد و آلودگی زیادی ایجاد می‌کند، در کنار این‌ها قوانین خوبی وجود دارد اما ضمانت اجرایی نداریم، زمانی که بخواهیم با این واحدهای آلاینده برخورد کنیم از صد جای مختلف تهدید می‌شویم و این‌یکی از معضلات اساسی استان قزوین است.

او تصریح کرد: ۱۴ دستگاه در استان قزوین کار محیط زیستی انجام می‌دهند، بعضی مواقع این دستگاه‌ها نه‌تنها به محیط‌زیست کمک نمی‌کنند بلکه مشکلاتی در حوزه محیط‌زیست ایجاد می‌کنند که باید آن‌ها را نیز ما رفع کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین تأکید کرد: وضعیت استان قزوین مناسب نیست و باید به مباحث محیط‌زیست درون‌شهری و برون‌شهری توجه جدی داشته باشیم، به‌خصوص آلودگی هوا که شعاع تأثیرگذاری‌اش در حال افزایش است بنابراین نیاز به یک تفکر جدید در حوزه آلاینده‌ها داریم که مستلزم همکاری جمعی است.

تفکر سیستمی در استان قزوین وجود ندارد

او یادآور شد: در استان قزوین تفکر سیستمی آن‌طور که باید وجود ندارد و باید برای برنامه‌های درون‌شهری پروژه‌های محیط زیستی داشته باشیم، بنابراین از اعضای شورای شهر تقاضا دارم پروژه‌هایی تعریف می‌شود که پیوست زیست‌محیطی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: مدیریت شهری باید مرکزی برای رصد مسائل زیست‌محیطی پروژه‌های شهری ایجاد کند بنابراین پیشنهاد می‌شود چنین مرکزی در صورت امکان تأسیس شود، مباحث محیط زیستی درون‌شهری مربوط به سازمان محیط‌زیست نیست ما اغلب مسائل برون‌شهری را پیگیری می‌کنیم از طرفی دفتری در شهرداری وجود ندارد که این‌ها را رصد کند.

او عنوان کرد: سازمان محیط‌زیست نقش بازدارنده و کنترل‌گر دارد، در این راستا کمیته‌های مختلفی تشکیل‌شده است و هماهنگی لازم صورت گرفته است، وضعیت آلودگی شهر قزوین طی ۹ ماه گذشته با توجه به‌تنها ایستگاه سنجش آلودگی واقع در خیابان ولیعصر قابل رصد است اما این قابل‌ تعمیم به‌کل مناطق نیست، شمال شهر قزوین آلودگی کمتری نسبت به مرکز شهر دارد.

عباس‌نژاد یادآور شد: با توجه به نیازسنجی صورت گرفته دو ایستگاه سنجش آلودگی باید در سطح شهر قزوین راه‌اندازی شود تا مسائل کیفی شهر قزوین را بررسی کنیم در حال‌حاضر ما شناختی درخصوص آلودگی هوای قزوین، منابع آلودگی و میزان آلودگی نداریم که بتوانیم تصمیم درستی بگیریم.

او تأکید کرد: طی ماه اخیر ایستگاه سنجش آلودگی در آبیک راه‌اندازی شده و تأسیس ایستگاه البرز در دستور کار است، از ۱۴ دستگاهی که در حوزه محیط‌زیست فعال هستند یک دستگاه شهرداری است که باوجود مکاتبات زیاد در حوزه پسماند و آلودگی جوابی به ما ارائه نداده است، از شهردار جدید می‌خواهیم که با ما همکاری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین بیان کرد: ۵۰۰ نقطه بحرانی در استان قزوین شناسایی شدند که آلودگی دارند، تالاب الله‌آباد یکی از مهم‌ترین کانون‌ها است که هنوز اطلاعات درست نداریم اما آنچه می‌دانیم این است که سالانه ۱۷۱۰ تن گردوخاک تولید می‌کند؛ توانستیم احیا این تالاب را در پروژه‌های ملی ثبت کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار