در مصاحبه با رئیس سازمان انتقال خون استان مطرح شد؛

ضرورت ترویج فرهنگ اهدای خون در میان دانش آموزان و دانشجویان

زنجان (پانا) – مدیرکل انتقال خون زنجان از تامین 68 درصد از فراورده های خونی استان از طریق اهدا کنندگان مستمر خبر داد. به گفته¬ی دکتر اسدی اداره کل انتقال خون زنجان علاوه بر بازسازی واحدهای فنی و نوسازی تجهیزات و جذب نیروی انسانی کارامد ، از فن آوریهای نوین مانند پلاکت فرزیس تولیدی هم برای تهیه محصولات با کیفیت استفاده می کند. در این روش داوطلبین بجای اهدای خون کامل فقط بخشی از آن یعنی پلاکت را اهدا می کنند و بقیه قسمتهای خون همزمان به بدن اهداکننده برگردانده می شود‌. پلاکت تهیه شده به این شیوه از نظر حجم و کیفیت بالا بوده و فرد اهدا کننده ۲۴ مرتبه در سال می تواند پلاکت اهدا کند‌ .

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ترویج فرهنگ اهدای خون در میان دانش آموزان و دانشجویان

دکتر سیامک اسدی در مصاحبه با خبرنگار پانا گفت: سازمان انتقال خون یکی از مردمی‌ترین نهادهای دولتی است که با بهره‌مندی از استانداردهای فنی بالا در حال خدمت رسانی به مردم است. در این میال طی چند سال گذشته انتقال خون زنجان رشد چشمگیری داشته و به وضعیت مطلوبی رسیده است و می‌توان گفت در میان دستگاههای اجرایی حائز عملکرد خوبی است چرا که سعی کرده‌ایم در حوزه¬ی فنی با بهره-گیری از جوانان خبره و کارشناس و نوسازی تجهیزات کیفیت محصولات خود را بالا ببریم. لازم به ذکر است سال گذشته، پلاسمای تولید شده در اداره کل انتقال خون زنجان در بازرسی انجام شده توسط وزارت بهداشت اتریش و شر‌کت اکتافارما بدون ثبت کوچکترین ایرادی توانست مجوز تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما را دریافت نماید.
او ادامه داد: داروهای حاصل از پلاسما در نهایت توسط بیماران نیازمند در کشورمان مورد مصرف قرار می گیرد.
مدیرکل انتقال خون زنجان بیان کرد: به طور عادی هر فرد می‌تواند در طول سال 4 نوبت خون خود را اهداکند. البته بانوان محترم ۳ بار در سال می توانند خون اهدا نمایند. سن اهدای خون ۱۸ تا ۶۵ سال است. در صورت مصرف دارو و یا داشتن هرگونه بیماری اهداکنندگان محترم لازم است صادقانه موضوع را قبل از اهدا به پزشک مشاور در انتقال اطلاع دهند.

دکتر اسدی گفت: استان زنجان در زمینه‌ی تولید فرآورده‌های خونی مشکلی ندارد و حتی در آذر ماه امسال با توجه به سرمای هوا و شیوع آنفلوآنزا که منجر به کاهش مراجعه‌ی داوطلبین اهدای خون در کشور شده بود ؛ موفق شدیم علاوه بر تامین نیاز مراکز درمانی استان 840 واحد خون برای شبکه‌ی ملی خون رسانی ارسال کنیم. البته هنوز هم نیاز به فرهنگ سازی گسترده در میان شهروندان برای توسعه‌ی همکاری داوطلبانه با انتقال خون وجود دارد. در حال حاضر بخشی از مراجعه‌ی اهدا کنندگان به شکل مناسبتی است و در بعضی روزها به ویژه مناسبت‌های مذهبی با ازدیاد اهدا کنندگان رو به رو هستیم؛ اما در ایامی مانند تعطیلات عید نوروز که مسافرت و بازدیدهای نوروزی مراجعه کنندگان ما را کاهش می دهد و از سوی دیگر تصادفات جاده‌ای هم افزایش می یابد ، نیاز به فرآورده ها بیشتر است. البته خوشبختانه با مدیریت انجام شده تا امروز از جهت تامین خون مورد نیاز مشکلی وجود نداشته و توانسته‌ایم حتی در مواقع بحران مانند زلزله، سیل و ... در هر گوشه از کشور عزیزمان جزء نخستین استان‌های کمک کننده باشیم.
او با اشاره به اهمیت کار رسانه ای در زمینه‌ی ترویج روحیه‌ی ایثار و نوع دوستی یکی از زمینه‌های بروز این فرهنگ را اهداء مستمر خون دانست و تاکید کرد دستگاه های فرهنگی و آموزشی و برنامه ریزان استان باید به ظرفیت سازمان انتقال خون در این جهت توجه ویژه کنند. البته در این زمینه از 4 سال پیش اقداماتی در حال انجام است که به عنوان مثال دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در کمپینی به نام سخاوت سرخ هر ساله در روز دانشجو به صورت گروهی اقدام به اهدای خون می کنند.
مدیرکل سازمان انتقال خون زنجان گفت: یکی از ابعاد مهم کار فرهنگی ترویج فرهنگ اهدای خون در میان نسل جوان است که نقش ارگان هایی مانند آموزش و پرورش در این میان بسیار حیاتی است. جالب است بدانید در سال گذشته 11 نفر از دانش آموزان بالای 16 سال با رضایت والدین جهت اهداء خون به این سازمان مراجعه کردند و این حرکت شایسته و امید بخش عزیزان دانش آموز مورد تقدیر سازمان انتقال خون قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار