معاون سازمان محیط زبست در گفت‌وگو با پانا

با گذشت دو سال از مصوبه مجلس؛ قانون هوای پاک هنوز بودجه مشخصی ندارد

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه اجرای قانون هوای پاک هیچ بودجه مشخصی ندارد تاکید کرد که دستگاه‌ها باید به تعهدات خود در زمینه کاهش آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک عمل کنند.

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
با گذشت دو سال از مصوبه مجلس؛ قانون هوای پاک هنوز بودجه مشخصی ندارد

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا همزمان با روز هوای پاک درباره مهم‌ترین قانون کاهش آلودگی هوا موسوم به قانون هوای پاک اظهار کرد: دو سال از تصویب قانون هوای در مجلس می‌گذرد اما اجرای این قانون با چالش‌هایی همراه است که مهم‌ترین آن تخصیص بودجه است چون هنوز اجرای این قانون هیچ بودجه‌ مشخصی ندارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک گفت: دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک فقط به نیمی از تعهداتشان عمل کرده‌اند، اگر دستگاه‌ها به تعهدات خود در زمینه اجرای قانون هوای پاک عمل کنند مشکلی ایجاد نخواهد شد چون عمل به تعهدات در راستای کاهش آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به نقش وزارت صنعت در کاهش آلودگی هوا گفت: از آنجا که صنعت خودروسازی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد بنابراین اجرای تعهدات این نهاد نسبت به قانون هوای پاک بسیار مهم است اما چندی پیش شاهد بودیم که ایران خودرو پیش‌فروش چهار محصول با استاندارد یورو ۴ را اعلام کرد که سازمان محیط زیست نیز مخالفت خود را طی نامه‌ای به وزارت صنعت اعلام کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پرونده پیش فروش چهار محصول ایران خودرو را برای پیگیری به سازمان بازرسی فرستادیم چون شماره‌گذاری این خودروها خلاف قانون است. طبق دستورالعمل فنی قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای امسال خودروهای سواری بنزینی یورو ۵ شوند که اجرای آن یک سال به تعویق افتاد و به ابتدای سال ۹۹ موکول شد اما باز شاهد پیش‌فروش خودروهایی با استاندارد یورو ۴ برای سال 99 هستیم که این خلاف قانون است.

تجریشی با بیان اینکه طبق تاکید رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری باید همه دستگاه‌های مربوطه به تعهدات خود در زمینه اجرای قانون هوای پاک عمل کنند، گفت: دنبال این هستیم که ببینیم ایراد کار کجاست چون این قانون باید اجرا شود و دستگاه‌ها به تعهداتشان پایبند باشند. وقتی هوا آلوده می‌شود همه به فکر آلودگی هوا می‌افتند اما وقتی هوا خوب می‌شود همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

وی درباره تعهدات وزارت نفت نیز گفت: وزارت نفت هم یکی از نهادهایی است که باید به تعهدات خود در زمینه کاهش آلودگی هوا عمل کند اما به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند به طوری که سوخت نباید از گاز به مازوت تبدیل شود. پایش‌های اخیر ما نشان داد که حدود ۹۰ درصد سوخت بنزین استاندارد و در ۱۰ درصد دیگر آروماتیک‌ها بالا بود. سوخت نفت و گاز نیز تقریبا ۸۰ درصد استاندارد است و مابقی از حد ۵۰ PPM بالاتر است. البته مشکل فقط سوخت استاندارد یا غیر استاندارد نیست چون همه مسایل باید در کنار هم در نظر گرفته شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: اگر دستگاه‌ها به تعهداتشان در راستای قانون هوای پاک عمل نکنند داشتن هوای پاک حتما ناامید کننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار