حاجی میرزایی: پیوند نظام تعلیم و تربیت، خانواده و جامعه به تحقق حکمرانی شایسته کمک می‌کند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی تاکید کرد حکمرانی شایسته در آموزش و پرورش زمانی  تحقق پیدا می‌کند که بین آموزش و پرورش، خانواده و جامعه  پیوندها بطور شایسته و موثری برقرار شود.

کد مطلب: ۱۰۰۵۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: پیوند نظام تعلیم و تربیت، خانواده و جامعه به تحقق حکمرانی شایسته کمک می‌کند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی که در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد، گفت: ایران عزیز سوگوار فرزندان عزیز خودش است؛ شهادت سردار سپهبد سلیمانی که به حق شهیدی شاهد بود و در قلب‌های ایرانیان نفوذ کرده بود. ملت با شهادت او به یکباره قیام کرد و نشان داد که قدر و حق آدم های بزرگ را می‌شناسند.

او افزود: غم هموطنان عزیزی که در سانحه هوایی و مراسم تشییع پیکر شهدا در کرمان شهید شدند غم بسیار بزرگ و جانکاهی بود که امیدوارم به فضل الهی این مصیبت جبران شود .

وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از برگزارکنندگان همایش حکمرانی و سیاست گذاری عمومی، افزود: به عنوان کسی که در شش سال گذشته مسئول و دبیر هیات دولت بودم و در جریان سیاست گذاری‌ها بودم، انتخاب و برگزاری چنین همایشی را هوشمندانه و بسیار مفید و ضروری می‌دانم.

حاجی میرزایی با اشاره به حکمرانی شایسته در آموزش و پرورش، گفت: مناسب است که بیشتر درباره نتیجه حکمرانی و معیار تحقق حکمرانی شایسته صحبت شود و اینکه چه زمانی حکمرانی شایسته تحقق پیدا کرده است.

او در ادامه اضافه کرد: وقتی جامعه‌ای در حل مسائل به شیوه پایدار موفق و توانمند می‌شود که اهداف و آرمان ها خودش را تحقق ببخشد و این یعنی درآن جامعه حکمرانی خوب تحقق پیداکرده است .

وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: اگر با مسایل مزمن مواجه می‌شویم و در دست یابی به اهداف با مشکلاتی رو برو هستیم باید شیوه‌های حکمرانی را مورد مداقه قرار دهیم‌.

حاجی میرزایی اذعان کرد: حل پایدار مسایل و تحقق اهداف خاصه مشترک تمامی جوامع است و در این مسیر تلاش می‌کنند و راه حل های متنوعی را در این مسیر امتحان می‌کنند.

او گفت: مطالعات میدانی این نکته را تایید می‌کند که مهمترین ویژگی مجموعه‌هایی که می‌توانند مشکلات خود را حل کنند و اهدافشان را تحقق ببخشند، توانایی ایجاد چشم انداز مشترک است .

وزیرآموزش و پرورش اشاره کرد: در پرتو چشم انداز مشترک می‌توان انگیزه مشترک، همراستایی و هم افزایی ایجاد کرد، می‌توان پذیرش ریسک مسئولیت را تسهیل و فراهم کرد، دیگران را در موفقیت شریک کرد، منافع را تقسیم کرد، احساس مطلوب تری ایجاد کرد و ظرفیت های نهفته بیشتری را برای تلاش و کوشش فراهم کرد .

حاجی میرزایی تاکید کرد: در آموزش و پرورش برای اینکه بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم و مسائل و مشکلات مزمن را حل کنیم به دلایل متعدد نیازمند ایجاد چشم انداز مشترک هستیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: چشم انداز مشترک به عنوان فصل مشترک همکاری‌های جمعی بین بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی است.

او با بیان اینکه ماموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت است،گفت: نظام تعلیم و تربیت باید نسل را برای قبول مسئولیت آماده کند تا از باورها و اعتقادات خودش دفاع کند، بتواند درجامعه مشارکت موثر داشته باشد و عنصر فعال و موثری در زندگی جمعی باشد.

حاجی میرزایی اشاره کرد: تحقق این هدف مهم یک کل پیوسته است یعنی قادر نخواهیم بود به تربیت دست پیدا کنیم مگر اینکه با جامعه و خانواده ترکیب شویم .

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان ساعت‌های موثرتر و زمان بیشتری را در خانواده هستند، گفت: خانواده جایگاه مهمی برای شکل گیری تربیت است و ما نیز مامور تربیت هستیم. امکان پذیر نیست که بدون همراستایی و هماهنگی خانواده و آموزش و پرورش مفهوم تربیت را پیش برد.

او افزود: ما با جامعه پیوند می‌خوریم چرا که فردی را تربیت می‌کنیم که می‌خواهیم وی را به جامعه تزریق کنیم تا درون جامعه قبول مسئولیت کند و قدرت همزیستی و توانایی خلق ارزش در مجموعه پیرامون خود را کسب کرده باشد.

حاجی میرزایی تاکید کرد: دست یابی به هدف آموزش و پرورش اجتناب ناپذیر است که باید در پیوندهای وسیع و عمیقی با جامعه پیش برود.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما باید در توانمندی با خانواده‌ها یکسان شویم، افزود: نسل ما در معرض تغییرات پرشتاب و فروانی است که دائما ساحت‌های متنوع وشرایط گوناگون در برابر وی قرار می‌دهد و نقش ها و کیفیت ایفای نقش‌ها را در مخاطره جدی قرار می‌دهد.

حاجی میرزایی گفت: نقش پدر و مادر به عنوان نقش اساسی و مکمل نیازمند توانمندی سازی و همراستایی با آموزش و پرورش است .

او در ادامه اضافه کرد: حکمرانی شایسته در آموزش و پرورش زمانی تحقق پیدا می‌کند که پیوندها بین آموزش و پرورش، خانواده و جامعه بطور شایسته و موثری تحقق پیدا کند و برقرار شود.

حاجی میرزایی اشاره کرد: آموزش و پرورش موظف است که سند تحول بنیادین را اجرایی کند وما باید بتوانیم گفتمان خودمان را در قالب چشم اندازهای مشترک که شوق آفرین و الهام بخش است و تمامی نیروهای موثر اجتماع ، جامعه مدنی، نیروهای موثر بخش دولتی و خصوصی را در کنار هم و ذیل چشم انداز مشترک و موثر فراهم می کند، ایجاد کنیم چرا که در این صورت به اهداف دست پیدا خواهیم کرد.

او افزود: آموزش و پرورش در طی هشتاد سال گذشته در هر دهه ای تحولاتی را تجربه کرده است و مبنای این تحولات براین بوده که نظام آموزش و پرورش را متحول کند و زمانی که در سال ٩٠سند تحول بنیادین تدوین می شود یعنی تغییرات و تحولات گذشته به اندازه کافی مطلوب نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمامی برنامه توسعه قبل و بعد از انقلاب را مطالعه کرده ام،گفت: وجه مشترک تمامی آنها در نظام تعلیم و تربیت و رنج‌ها و چالش‌های که با آن مواجه است شامل؛ روش های کهنه و ناکارآمد آموزش، متناسب نبودن محتوا و کتب درسی با برنامه و نیازهای توسعه کشور، تمرکز در امور، دریافتی پایین معلمان، نابرابری فرصت‌های آموزشی، مهارت های ناکافی معلمان و محدودیت منابع است.

او با بیان اینکه همچنان این مسائل به شکل مسائل روز آموزش و پرورش باقی مانده است،گفت: اگر بخواهیم تحول را به مفهومی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فرموده اند و پیش نیاز تمدن سازی اسلامی است، در دستورکار قرار دهیم باید چتر آموزش و پرورش را گسترده کنیم و نسبت مان را با جامعه خانواده و بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و خصوصی به نحو موثری و روشن مشخص کنیم .

حاجی میرزایی اشاره کرد: به میزانی که توانایی لازم را برای ایجاد چشم انداز مشترک داشته باشیم موفق خواهیم بود و این چشم انداز باید در گفت و گوی ملی و در پرتوی همکاری‌های جمعی شکل بگیرد تا آنچه مطلوب آموزش و پرورش است برای دانش آموزان نیز مطلوب باشد و آنچه تقاضای آموزش و پرورش است با تقاضای موثر اجتماعی همراه شود و این جلوه ای از حکمرانی شایسته است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: برای رسیدن به چنین اهداف بلندی این همایش‌ها راهگشا است و به ما کمک می‌کند، بنابراین نیازمند کمک تمامی اندیشمندانی که به این موضوعات فکر می کنند، هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار