گزارش پانا از وضعیت منطقه و مردم پس از سیل؛

سیستان و بلوچستان در محاصره سیل

زاهدان (پانا)- باران‌های سیل آسا، راه روستایی در 350 روستا در سیستان و بلوچستان را از بین برد و برق ۱۲۰ روستا را نیز در جنوب این استان قطع کرده است. همچنین خسارت‌‌های کشاورزی و دامی و گلخانه‌ای فراوان هم به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان وارد شده‌است.

کد مطلب: ۱۰۰۴۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
سیستان و بلوچستان در محاصره  سیل

به گزارش خبرنگار پانا، باران سیل آسا پس از 2 روز جوش و خروش بی امان در آسمان سیستان و بلوچستان سرانجام پایان یافت. بارانی کم سابقه که موجب طغیان تمامی رودخانه‌های محلی در جنوب این استان شد که سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد. برآوردهای اولیه از خسارت سنگین سیل به زیر ساخت‌های منطقه خبر می،دهد، اما برآورد حجم دقیق آن به زمان فروکش کردن سیلاب و برقراری ارتباط با تمامی روستاهای قطع ارتباط شده موکول شده است. همچنین دام‌ های زیادی در این میان از بین رفتند.

فضای کافی برای اسکان همه مردم سیل‌زده آماده نبود، به مردم می‌گفتند خانه‌های خود را تخلیه کنید

به گفته شاهدان عینی، شدت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان حالا کمی فروکش کرده‌است. تصاویری که از شدت سیل در منطقه می‌دیدیم و وضعیتی که مردم تجربه کرده بودند، اتفاقات سخت و ناگواری بود. در برخی مناطق شدت سیل آنقدر زیاد بود که کارگران باغداری ها و کودکان به بالای درختان پناه برده بودند تا آب آنها را نبرد و اتفاق تلخ انسانی رخ ندهد. اینکه چند ساعت در آنجا گرفتار مانده بودند تا نیروهای امدادی به آنها برسند، خود مسئله دیگری است که دشواری مسیر و شدت سیل هم به آن افزوده‌شده بود.

از آن سو، در مناطق کپرنشین که خانه‌ها عمدتا از نخل‌های منطقه‌ای ساخته می‌شود، از بین رفتند و تعدادی از مردم جایی برای سکونت در حال‌حاضر ندارند. یکی از مسئولان در گفتگو با ما عنوان کرده، ما از قبل به مردم گفته بودیم خانه‌های خود را تخلیه کنید یا به منزل اقوامتان در نقاط دیگر بروید. در برخی مناطق مردم اسکان داده‌شدند، اما پرسش اینجاست کسانی که خانه‌ای کپری دارند یا از قبل قرارگاه مسکونی و چادر و پایگاهی برای انتقال همه مردم در معرض سیل تدارک دیده‌نشده است، به کجا باید پناه می‌بردند؟ در صورت ترک خانه‌هایشان چه تضمینی وجود داشت بعدا خسارت خانه‌ها را پرداخت کنند؟ اتفاقی که در سیل بهار خوزستان رخ داد و خیلی‌ها حاضر نبودند خانه و زندگی و دام خود را از ترس از دست دادن تنها سرمایه‌زندگیشان ترک کنند.

اهالی روستاهایی که در محاصره سیلاب سیستان و بلوچستان گرفتار شده بودند کمی بعد، به کمک قایق‌های اداره شیلات این استان که به منطقه اعزام شده بودند و همچنین بالگردهای هلال احمر نجات پیدا کردند.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان آسیب های جدی به بخش کشاورزی در باغات موز، هندوانه و گلخانه‌ها وارد شده که عمده این خسارت‌ها در شهرستان های کنارک و چابهار رخ داده‌است.

عباس ارجمندی همچنین بیان کرد: در بخش زیرساخت‌های روستایی و ارتباطات رادیویی در شهرستان های فنوج، نیکشهر، قصرقند، بخش‌هایی از چابهار، دلگان و پیشین قطع ارتباط تلفن گزارش شده است و تلاش‌ها برای برقراری تمامی زیرساخت‌های خصوصا آب، برق، تلفن و محورهای مواصلاتی ادامه دارد.

در این بین کمپین های محلی نیز در جای جای استان و همچنین در فضای مجازی بی تفاوت نسبت به باران سیل آسای جنوب استان ننشسته اند و با انتشار تصاویر رنجور از مردم محاصره در سیل، با اعلام لیست برخی اقلام ضروری برای کمک رسانی به مردم گرفتار در سیلاب به دنبال جمع آوری کمک شده اند.

فرماندار شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان نیز به پانا گفت: حجم بارش‌ها که به صورت مستمر و بی وقفه در دلگان طی حدود ۳۵ ساعت ادامه یافت، ۱۱۷ میلیمتر بوده که این میزان باران برابر با بارندگی سالانه استان یعنی ۱۱۳ میلیمتر است که در طول یک سال می بارد و دلگان در طی کمتر از دو روز این‌حجم بارش را داشته است.

به گفته او بیشترین خسارتشان در حوزه کشاورزی و زیرساخت‌های ارتباطی بوده است و به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده در منطقه تلفات جانی نداشته اند و به‌همین علت توانسته اند این بحران را مدیریت کنند.

باران سنگین در جنوب سیستان و بلوچستان

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از 15 ایستگاه در باران‌سنجی استان بیش از 100 میلی متر باران گزارش شده که معادل بارش های یک سال زراعی استان در بلندمدت است.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرده: همانطور که انتظار می‌رفت سامانه بارشی فراگیر اکثر نقاط استان را در برگرفت و بارش‌های قابلی توجهی در پی داشت.

او ادامه داد: بیشینه بارندگی‌ها در استان به میزان 186 میلی‌متر از ایستگاه«دستگرد» ظهر دیروز، از توابع شهرستان نیکشهر گزارش شده و به دلیل قطع بسترهای ارتباطی این شهرستان، میزان بارش‌های بعد ازظهر و دیشب این ایستگاه، هنوز دریافت نشده است.

مدیرکل هواشناسی استان بیان کرد: از ظهر دیروز تاکنون ارتباط تلفنی هواشناسی استان با ایستگاه های هواشناسی و باران‌سنجی شهرستان های نیکشهر، قصرقند و فنوج قطع شده که با برقراری ارتباط ما با این شهرستان‌ها، اطلاعات بارندگی این مناطق نیز به روز خواهد شد.

او با بیان اینکه بیشتر بارندگی ها در نواحی مرکزی، غرب و جنوب غرب استان رخ داده‌است، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه های مسکوتان از توابع شهرستان نیکشهر 150، مومان بالااز توابع شهرستان کنارک149.5، کهیر از توابع شهرستان کنارک 149، رئیس آباد از توابع شهرستان سرباز 129، شهر بزمان 127، شهر کنارک 126.5، دلگان 117، بنت از توابع شهرستان نیکشهر 115، سورکمب از توابع شهرستان چابهار 113، ساربوک از توابع شهرستان قصرقند 109، شهر راسک 107.8، ترشاب از توابع شهرستان خاش 105.5 و کهنوک دهپابید از توابع شهرستان خاش، 104 میلی متر باران باریده است.

او ادامه داد: به طور کلی در 145 ایستگاه بارندگی ثبت شده که ارتفاع بارش‌های 94 ایستگاه بیش از 50 میلی متر بوده است. همچنین در 17 ایستگاه بین 100 تا 186 میلی‌متر باران باریده است.

قطع برق ۱۲۰ روستا در سیستان و بلوچستان

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با اشاره به وقوع سیلاب در این استان گفت: برق ۱۲۰ روستا در جنوب استان قطع شده و راه روستایی در 350 روستا از بین رفته است.

بارش بی‌سابقه باران در 30 سال اخیر

عباسعلی ارجمندی اظهار کرد: در طول سی‌سال اخیر این حجم از بارش در استان بی‌سابقه بوده است. با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مجموعه مدیریت بحران قبل از آغاز بارش باران اطلاع‌رسانی در خصوص وقوع سیل انجام داده بود، به گونه‌ای که با بلندگو در بسیاری از روستا‌ها اطلاع‌رسانی شده بود.

او با بیان اینکه تا این لحظه تلفات جانی گزارش نشده است بیان‌کرد: حدود ۸۵۰ نفر جامانده و گرفتار در سیلاب توسط دستگاه‌های امدادی و نیرو‌های مردمی نجات یافته‌اند. همچنین ۲۰۰ دستگاه خودرو در سیلاب گرفتار شده بودند که رهاسازی و به اماکن امن منتقل شده‌اند.

ارجمندی تاکید کرد: همچنین در بخش زیرساخت‌های روستایی و ارتباطات رادیویی در فنوج، نیکشهر، قصرقند، بخش‌هایی از چابهار، دلگان و پیشین، قطع ارتباط تلفن گزارش شده است که ما از طریق مرکز پیام نیروی انتظامی هم پیام ارسال می‌کنیم و هم در جریان وضعیت آن‌ها قرار می‌گیریم.

در روستاها بیشترین خسارت سیل را داشته‌ایم

مدیرکل مدیریت‌بحران استان تصریح کرد: دستگاه‌های نظامی و انتظامی تمام امکانات خود را از طریق زمینی و هوایی در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داده‌اند. همچنین از صبح امروز امدادرسانی هوایی آغاز شده است. در حال حاضر ۵ فروند بالگرد در اختیار ماست، اما فقط اجازه پرواز به دو فروند بالگرد داده شده است، چراکه هوا برای پرواز مناسب نیست.

او همچنین بیان کرد: ۳۵۰ راه روستایی و محور‌های مواصلاتی کاملا قطع است و از بین رفته است. همچنین ۱۲۰ روستا برق‌شان قطع شده است و تا این لحظه هنوز نتوانستیم برق روستا‌ها را وصل کنیم. لازم به ذکر است در حوزه روستایی بیشترین خسارت‌ها را داریم.

ارجمندی با اشاره به آبگرفتگی معابر در کنارک و دلگان تصریح کرد: سه اردوگاه اسکان اضطراری در قصرقند، فنوج و کنارک ایجاد شده است. تعداد ۶ روستا به طور کامل تخلیه شده است. همچنین سه سد سر ریز شده است و با توجه به اینکه حجم آب بسیار زیاد است. قطعا این مناطق در مرز سیلاب قرار خواهند گرفت. از همین‌رو تدابیر لازم اندیشیده شده است و به محض نزدیک شدن آب، ما این روستا‌ها را نیز تخلیه خواهیم کرد. سد پیشین و دو سد دیگر نیز سرریز شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان با بیان اینکه تقاضا داریم مجموعه دستگاه‌های امدادی کشوری به حوزه استان کمک کنند، تاکید کرد: در حال حاضر ما از نظر اقلام امدادی و زیستی با مشکلات مواجه هستیم و این موضوع را به مجموعه استان کرمان اعلام کرده‌ایم و باید حتما این اقلام به مردمان روستایی برسد.

امدادرسانی در مناطق سیل زده ادامه دارد

رسول راشکی، مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: آمادگی لازم برای حضور و خدمات‌رسانی به آسیب دیدگان حوادث در بخش های مختلف این جمعیت با بهره گیری از تجهیزات سبک، نیمه سنگین و سنگین امداد و نجات، بالگرد و خودروهای سبک و سنگین وجود دارد.

او با اشاره به بارش‌ها و حوادث ناشی از سیلاب دو روز گذشته عنوان کرد: در این بارش ها از ۲۰ ام لغایت ۲۱ ام دی ماه ۱۳ شهرستان و ۲۷ روستا در استان درگیر سیلاب شدند.

او اضافه کرد: در مناطق گرفتار در سیلاب، ۲۸۵ خانوار شامل ۱۱۷۳ نفر دچار آسیب شده بودند که در این راستا تعداد ۸۰ خانوار به تعداد ۳۳۵ نفر در چادر های امدادی و مناطق امن اسکان داده شدند.

راشکی همچنین گفت: ۸۰ دستگاه چادر امدادی، ۱۴۲ تخته موکت، ۲۷۳ تخته پتو و ۱۶۷۷ کیلو نایلون سنگری در بین خانواده ها توزیع شده است. همچنین ۴۶۴ قوطی کنسروجات مختلف ۱۹ بسته غذایی، حبوبات، چای، قند و شکر، روغن، چراغ والور و فانوس از جمله اقلام توزیع شده در بین آسیب دیدگان است.

رئیس جمعیت هلال احمر استان در پایان بیان کرد: ۳۵۷ نفر نجاتگر به همراه ۵۰ نیروی کادر در قالب ۷۷ تیم عملیاتی کار امدادرسانی به آسیب‌دیدگان را بر عهده دارند.

دستور رئیس جمهور برای پیگیری اوضاع سیستان وبلوچستان

همچنین محمود واعظی یکشنبه شب در توئیتی نوشت: از آنجا که وقت رییس‌جمهوری امروز عمدتا مصروف استقبال، گفت‌وگو و حضور در برنامه‌های مربوط به سفر امیر قطر بود، از طرف رییس‌جمهوری با استاندار سیستان و بلوچستان درخصوص سیل، تلفنی صحبت کردم.

در این تماس پس از بررسی آخرین وضعیت استان و استعلام میزان خسارات وارده، با سایر بخش‌های مرتبط تماس گرفته و هماهنگی لازم برای ارسال تجهیزات و لوازم مورد نیاز استان و نیز نیروهای امدادی بیشتر تا فردا را بعمل آوردم.

ضمن آنکه به دستور رییس جمهوری، هم اکنون دبیرکل جمعیت هلال احمر شخصا در منطقه حضور یافته و کمبودهای مربوط به بالگرد امدادی، آذوقه و سایر لوازم و تجهیزات مورد نیاز تا دوشنبه ظهر بر طرف می‌شود.

گزارش‌نویس: عبدالرئوف‌براهویی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار