فناوری‌های همگرا، پنجره جدید برای انقلاب‌های بزرگ علمی

تهران (پانا) - پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این مسیر برگزاری مجموعه کافه پارک‌های خود، کافه فناوری‌های همگرا (NBIC) را روز گذشته با حضور صاحبان ایده، شتاب دهنده‌ها، سرمایه گذاران و علاقه مندان به حوزه فناوری‌های همگرا و با هدف شناسایی نهادها، شرکت‌ها و سایر دست‌اندر‌کاران حوزه فناوری‌های همگرا در ایران، شناسایی فرصت‎ها و چالش‌های موجود در حوزه فناوری‌های همگرا (NBIC)،شناسایی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری‌های همگرا و فراهم آوردن محیطی برای معرفی استارت‌آپ‌های برتر دنیا در این حوزه برگزار کرد.

کد مطلب: ۹۶۷۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
فناوری‌های همگرا، پنجره جدید برای انقلاب‌های بزرگ علمی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، عباس زارعی هنزکی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کافه پارک با موضوع فناوری‌های همگرا (NBIC) گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برنامه‌های متفاوتی در جهت تبدیل ایده به کسب و کار داردشامل جوانه. رویش. شکوفایی، که در نهایت به کسب و کار ختم می‌شود. این‌ها دستورالعمل‌هایی است که مسیر این تبدیل را شناسایی می‌کند. کافه NBIC قرار است شروع فرآیندی باشد با حضور صاحب نظران این حوزه در جهت شناسایی مسائل کم و کاستی‌های آن و با نگاه استارتاپی در فضای حمایتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به کل آنها پرداخته شود.

سلطانی، رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا در کافه پارک با موضوع فناوری های همگرا (NBIC) در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به کلیات حوزه فناوری‌های همگرا و ارائه زیر شاخه‌ها و نقش آن در اقتصاد گفت: تعریف ما از همگرایی‌های متفاوت ادغام فناوری‌های متفاوت است که غالبا خود را در قالب محصول نشان می‌دهد. تقریبا تمامی مفاهیمی که در انقلاب صنعتی چهارم نظیر ربات هوشمند، ذخیره سازی‌های متفاوت، اینترنت اشیا مطرح می‌شود از نوع فناوری‌های همگرا می‌باشد. کشور ما در سه بخش می‌تواند از فناوری‌های همگرا بهره گیرد که بخش اول تشکیل گروه‌ها و تیم های تحقیقاتی در بخش‌های پر رنگ این حوزه است تا بتوانیم به دستاوردهای تحقیقاتی خوبی در این زمینه برسیم ، بخش دوم می‌تواند وارد کردن محصولات این تحقیقات و تولید فناوری‌ها به بازار و صنعت و بهره گیری اقتصادی از آن باشد و بخش سوم بهره‌گیری از توان خود در تلفیق با محصولات این حوزه در دنیا برای رفع مشکلات و چالش‌های بزرگ و کوچک داخلی است.

مجید نیلی احمد آبادی، دبیر ستاد علوم و فناوری های شناختی در کافه پارک با موضوع کافه فناوری‌های همگرا در حوزه علوم شناختی گفت: حوزه شناختی حوزه میان و فرا رشته‌ای است که برای تلفیق آن با حوزه‌های دیگر نیاز به متخصصین آن حوزه دارد. حوزه شناختی از جنس علوم تک رشته‌ای نیست بلکه خود جزیی از علوم همگرا است. در کشور ما نیز برنامه‌های کلانی از شهریورماه نظیر ارتقاء سرمایه شناختی جامعه ایرانی، ارتقاء توان شناختی افرادی که به دلایل مختلف توانمندی های شناختی آنها کاهش یافته است، ارزیابی شناختی به این معنا که قابلیت های شناختی افراد در سنین و شرایط مختلف شناسایی شود، آغاز گردیده است. تمامی این موارد در راستای بهتر شدن توجه، تمرکز، تفکر و تصمیم گیری انسان صورت می گیرد. تغییر نگاه مردم حلال بسیاری از چالشها و مشکلات موجود است. در کشور مشکلات بزرگی مانند مسئله برق وجود دارد. تغییر نگاه مردم در زمینه مصرف برق راه حل بسیار مناسب تری به جای زدن نیروگاه جدید است. برای تولید محصولاتی که بتواند ماندگاری و مارکت خوبی داشته باشد باید به روز بود و به روز بودن بدون همگرا شدن با حوزه شناختی صورت نخواهد گرفت.

رضا رستمی، رئیس پژوهشکده علوم همگرای دانشگاه تهران در کافه پارک با موضوع کافه فناوری های همگرا (NBIC)در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: تمدن‌هایی که به دنبال انقلاب های جدید صنعتی، کشاورزی، آی تی و به طور کلی زندگی هستند بدون بهره گیری از این حوزه نمی‌توانند به آن دست یابند همه دانش بشر طی هزاران سال جمع شده است و می خواهد راه و پنجره جدیدی باز کند تا انقلاب های جدید و شکوفا شدن توانمندی‌های انسانی و رسیدن به ابر انسانی را منجر شود. هدف این همگرایی در نهایت، ارتقاء عملکرد انسانی است.

او همچنین زمینه‌های دارویی و درمانی، اندام مصنوعی، ربات‌های هوشمند و ... را به عنوان فرصتهای موجود در کشور در حوزه فناوری‌های همگرا بیان کرد.

فاطمه صداقت‌فر، معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کافه پارک فناوری‌های همگرا با اشاره به برگزاری کافه پارک‌ که به بررسی چالش‌ها و مسائل روز دنیا می‌پردازد تا بتواند به درستی مشکلات فناوری روز را ارزیابی کند گفت: فناوری «همگرا» با هدف توسعه بین رشته‌ای و فرارشته‌ای حوزه‌های علوم شناختی، فناوری نانو، علوم زیستی و فناوری اطلاعات است که باعث ایجاد محصولات جدیدی شامل علوم شناختی انسانی و ارتباط انسان‌ها و افزایش توانایی‌های آن‌ها شده است. از خصوصیات برجسته فناوری «همگرا» می‌توانیم به تکنولوژی و دانش و نیاز‌های روز آن و درصد خروجی‌های آن‌ها علاوه بر جنبه رقابت پذیری و ایجاد نگرش جدید به فناوری و نوآوری‌ها اشاره کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار