معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش: دوره پیش‌دبستانی کلید عدالت آموزشی و زمینه‌ساز رشد برای همه کودکان است

در مناطق محروم اگر زمینه حضور بچه‌ها را در پیش‌دبستانی فراهم نکنیم، بدون شک منجر به ترک تحصیل خواهد شد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی را کلید عدالت آموزشی و زمینه‌ساز رشد برای همه کودکان به ویژه کودکان مناطق محروم دانست.

کد مطلب: ۹۵۱۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش: دوره پیش‌دبستانی کلید عدالت آموزشی و زمینه‌ساز رشد برای همه کودکان است

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیم‌زاده در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: «یکی از اتفاقات ناگواری که امسال برای استان گلستان افتاد، سیلی بود که به تجهیزات و تاسیسات مدارس زیادی آسیب رساند اما آن‌طور که پیداست مدیریت بسیار خوبی صورت گرفت تا مدارس استان از آن وضع ناهنجار خارج شوند.»

او ادامه داد: «شدت آسیب حوادث به روح و روان دانش‌آموزان ابتدایی که سن کمی دارند زیاد است و از اینکه به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از این حیث توجه بسیار خوبی شده است، از همه دست‌اندرکاران سپاسگزاریم.»

حکیم‌زاده گفت: «باید علاوه بر توجه به مشکلات، دلایل آنها را پیدا کنیم و از این رو علت‌یابی بازماندگان از تحصیل، پژوهش ارزشمندی است که می‌تواند ما را برای برنامه‌ریزی‌های آینده کمک کند که این امر در گلستان در حال اجرا است.»

او افزود: «یکی از دلایل تاکید بر پیش‌دبستانی‌ها، عدالت آموزشی است. به همین خاطر در بعضی از کشورهای توسعه یافته، این دوره اجباری است. هر چه شرایط توسعه‌یافتگی کشورها افزایش پیدا کند نرخ پیش دبستانی‌ها افزایش می‌یابد و ضرورت این امر در مناطق دو زبانه بیشتر است زیرا اگر دانش‌آموزان فارسی را خوب متوجه نشوند، امکان استفاده از کتاب مدرسه را ندارند و ناکامی‌های درون مدرسه‌ای در نهایت منجر به ترک تحصیل خواهد شد.»

حکیم‌زاده عدالت آموزشی را یکی از بحث‌های مهم در سند تحول بنیادین دانست و گفت: «عدالت آموزشی دو معنای کمی و کیفی دارد که مفهوم کمی آن به معنای در دسترس بودن آموزش برای همه کودکان است که ما از این حیث دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و نرخ پوشش تحصیلی این را نشان می‌دهد. اما مفهوم کیفی آن تا حدودی مغفول مانده است و آن ایجاد شرایط برابر برای همه دانش‌آموزانی است که به مدرسه می‌روند. مثلا آیا دانش‌آموزان مدارس برخوردار با دانش‌آموزان مدارس چند پایه مناطق محروم از امکانات مساوی برخوردارند؟ پاسخ منفی است، زیرا همه کودکان به واقع به اندازه یکدیگر امکان یادگیری ندارند.»

حکیم‌زاده پیش‌دبستانی را کلید عدالت آموزشی و زمینه‌ساز رشد برای همه کودکان به ویژه کودکان مناطق محروم دانست و گفت: «انتظار دارم که در استان گلستان که مهد تمدن و فرهنگ است بر روی نرخ پوشش تحصیلی بیشتر کار شود و برنامه‌هایی برای افزایش پوشش پیش‌دبستانی به ویژه در مناطق محروم اجرا شود.»

رویکرد آموزش و پرورش در دوره پیش‌دبستانی درآمدزایی نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «رویکرد ما در پیش‌دبستانی درآمد‌زایی نیست و در مناطق محروم اگر زمینه حضور بچه‌ها را در پیش‌دبستانی فراهم نکنیم، بدون شک منجر به ترک تحصیل این افراد خواهد شد از این رو ما با سرنوشت کودکان مناطق محروم تجارت نخواهیم کرد.»

او گفت: «بودن دانش‌آموزان دارای انگیزه یادگیری، کمک شایانی به آموزش بهتر برای سایر دانش‌آموزان می‌کند از این رو طبقه‌بندی دانش‌آموزان و جداسازی آنها بر اساس هوش و استعداد یادگیری، راه درستی نیست و ما باید از این دانش‌آموزان به عنوان یکی از راه‌های تسهیل آموزش از طریق همسالان کمک بگیریم.»

حکیم‌زاده افزود: «در ۶۲ درصد کلاس‌ها دانش‌آموزان در مدارس با تراکم بالای ۲۶نفر درس می‌خوانند و این امر باعث می‌شود که بین معلم و دانش‌آموزان روابط عاطفی محکم که جزو لاینفک آموزش است، برقرار نشود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: «از سال ۹۵ برگزاری هر آزمونی مثل آزمون چرتکه و... تحت هر عنوانی در دوره ابتدایی ممنوع شده است زیرا ما بر طبق سند تحول بنیادین به تعلیم و تربیت تمام ساحتی اعتقاد داریم و رشد تک بعدی در این بین جایگاهی ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار