ربیعی: جایگاه جهانگیری در دولت سفت و محکم است

زندگی شبانه واقعیتی است که باید به طور سالم دنبال شود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مصوبات هیأت دولت، دادگاه نجفی، تحریم‌ها و موضوع یارانه بگیران توضیح داد.

کد مطلب: ۹۲۸۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: جایگاه جهانگیری در دولت سفت و محکم است

علی ربیعی، در جریان نشست مطبوعاتی خود گفت: «هفته بهزیستی در حال آغاز است. ما در ایران بر اثر فقدان سیاست‌های رسیدگی به سالمندان در آینده نه چندان دور با پدیده سالمند تنها مواجه خواهیم شد که لازم است به این موضوع نیز رسیدگی شود.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «یکی از بحث‌های مهم در اصلاح ساختار بودجه دنبال می‌شود، اصلاح ساختار نظام مالیاتی و تامین اجتماعی است. باید از افراد برخوردار دریافتی‌های منصفانه داشته باشیم تا به نیازمندان رسیدگی بهتری صورت بگیرد.»

ربیعی درباره جلسه دولت نیز گفت: «در جلسه دولت ایین‌نامه اجرایی استانداردهای کالا و تجهیزات پزشکی با هدف ارتقا سلامت و بهداشت عمومی به تصویب رسید. این ایین‌نامه کمک می‌کند که ما عدول ار کالا و تجهیزات پزشکی را نداشته باشیم.»

لایحه مربوط به صندوق‌های قرض‌الحسنه اصلاح شد

او ادامه داد: «لایحه مربوط به صندوق‌های قرض‌الحسنه اصلاح شد، برای تشدید نظارت بانک مرکزی بر این صندوق‌ها لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌شود تا این صندوق‌ها اطمینان بخش‌تر فعالیت کنند.»

ربیعی همچنین تصریح کرد: «تقسیمات کشوری اصلاحاتی در استان‌های فارس، همدان و برخی استان‌های دیگر صورت گرفت. رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان نیز بررسی شد و 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای وزارتخانه‌های جهاد، صمت و سازمان بنادر و بنیاد مسکن انقلاب اختصاص پیدا کرد.»

سخنگوی دولت از رسانه‌ها خواست درباره لایحه تعارص منافع تلاش‌های بیشتری انجام دهند و مطالب را بیان کنند.‎

ربیعی با تاکید بر لزوم سامان دهی نظام مالیاتی ایران ، خاطرنشان کرد: «کل سیستم مالیاتی ایران یکپارچه خواهد شد و تمامی اطلاعاتی که به بهبود این نظام کمک می‌کند، یکپارچه خواهد شد. امروز نیز لایحه درآمد بر فعالیت‌های اختلال زا پیگیری شد و سعی شده با اهرم مالیات گرایش به این فعالیت‌ها کاهش یابد.»

او ادامه داد: «در هفته‌های آتی این لایحه در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما باید با سوداگری در ساخت و ساز و مسکن مقابله کنیم و از خروج سرمایه نیز باید جلوگیری کنیم. مجموعه هوشمندکردن نظام مالیاتی ایران به کمک فضای کسب و کار کمک ویژه‌ای خواهد کرد.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره شهرک‌های صنعتی و مشکلات آنان، بیان کرد: «از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرک ‌های صنعتی مبالغی را اختصاص می‌دهیم. در لایحه اصلاح و دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده، سهمی برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.»‎

او ادامه داد: «اکثر شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌های خوبی دارند و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این شهرک‌ها گسترش قابل توجهی داشته‌اند.»

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ها و فسادهای ایجاد شده در گذشته و احتمال وقوع آن در وضع فعلی نیز گفت: «ما معتقدیم که تحریم‌ها شرایطی را ایجاد کردند که تورم و افزایش قیمت ارز را شاهد باشیم. ما هم متاسفانه ناتوان بودیم و شاید بنا نداشتیم که اظهارات بیشتری در این زمینه بگوییم.»

این تحریم‌ها با دوره قبل به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست

او یاداور شد: «واقعا این تحریم‌ها با دوره قبل به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. یک ایرانی به واسطه عبور با هواپیما از خاک آمریکا باعث تذکر به آن شکرت هواپیمایی می‌شود. با این حال تشکر می‌کنم از مردم که با مرور که از شوک اولیه عبور کردیم و امروز تورم رو به کاهش می‌رود و در بازار ارز نیز رو به کاهش می‌رود.»

او بیان کرد: «علاوه بر پایین آمدن نرخ تورم که در برخی کالاها هم خود را نشان داد، نرخ رشد محصولات کشاورزی ما نیز رشد داشته است. ما 18 ماه سختی را پشت سر گذاشتیم ولی 24 ماه رو به بهبودی را پیش رو داریم.»

ربیعی تصریح کرد: «ما تجارب تحریم قبل را داریم و در جهت جلوگیری از شکل‌گیری باندهای سو استفاده کننده از تحریم تلاش می‌کنیم. امروز با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با وزارت نفت، دیگر شرایط سو استفاده آنان از نفت به وجود نخواهد آمد.‎»

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه نجفی و شائبه برخی دستگاه‌های اجرایی برای تاثیرگذاری در این موضوع نیز گفت: «ما به تفکیک قوا معتقدیم. هیچ یک از ارکان دولت در این زمینه فعالیت نداشته و من تکذیب می‌کنم ولی اگر دستگاه اجرایی خاصی هست، نام آن را ببرند. بهترین کار این است بگذاریم دستگاه عدالت و قضا کار خود را انجام دهد.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره بسته‌‌های حمایتی نیز گفت: «ما امسال 8 هزار و 400 میلیون تومان برای سیاست های حمایتی پیش بینی کرده‌ایم. بخشی از این مبلغ در قالب بسته‌های حمایتی برای اقشار خاص و بخش دیگری برای سایر مسایل حمایتی هزینه خواهد شد. تاکنون چیزی حدود 11 میلیون نفر شامل این بسته‌ها شدند.»

او درباره حذف سه دهک یارانه‌ای نیز گفت: «به خیچ عنوان یارانه آرد برای نان حذف نخواهد شد و انچه در ایین نامه آمده، حدف یارانه آرد صنعتی بوده و قرار است این یارانه برای خرید گندم از گندم کاران هزینه شود. به هراندازه که مقدور است مساله حدف دهک

نجفی و شائبه برخی دستگاه های اجرایی برای تاثیرگذاری در این موضوع نیز گفت: ما به تفکیک قوا معتقدیم. هیچ یک از ارکان دولت در این زمینه فعالیت نداشته و من تکذیب میکنم ولی اگر دستگاه اجرایی خاصی هست، نام آن را ببرند. بهترین کار این است بگذاریم دستگاه عدالت و قضا کار خود را انجام دهد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره بسته های حمایتی نیز گفت: ما امسال 8 هزار و 400 میلیون تومان برای سیاست های حمایتی پیش بینی کرده ایم. بخشی از این مبلغ در قالب بسته های حمایتی برای اقشار خاص و بخش دیگری برای سایر مسایل حمایتی هزینه خواهد شد. تاکنون چیزی حدود 11 میلیون نفر شامل این بسته ها شدند.

او درباره حذف سه دهک یارانه ای نیز گفت: به خیچ عنوان یارانه آرد برای نان حذف نخواهد شد و انچه در ایین نامه آمده، حدف یارانه آرد صنعتی بوده و قرار است این یارانه برای خرید گندم از گندم کاران هزینه شود. به هراندازه که مقدور است مساله حدف دهکهای یارانه بگیر اجرایی می‌شود ولی ما برنامه جدیدی نداریم و همان برنامه قبلی است که اجرا می‌شود.»

ربیعی درباره اصلاحات صورت گرفته در ساختار اقتصادی و تاثیر آن برای سوخت نیز گفت: «در 4 ماه است که کمیته‌های کارشناسی در این زمینه و موضوع سوخت فعالیت می‌کنند. موضوع سوخت یک جز است یک کل است. در این طرح. اصلاح ساختار بودجه در 4 محور اساسی در نظر گرفته شده است. موضوع سوخت به درآمدزایی پایدار یکی از مواردش است که به حذف یارانه های پنهان سوخت و انرژی مربوط است. اصلاح ساختار نظام بانکی نیز روز گذشته پیش‌بینی شد. ما 60 سال است بودجه نویسی داریم ولی هنوز عدالت‌های منطقه‌ای مطلوب نیست و سهم فردی در زابل با تهرانی یکسان نیست. باید به صورت جدی تر به سمت عدالت‌های اجتماعی و دهکی حرکت کنیم.‎»

نیازمند سیاست‌گذاری برای زندگی شبانه هستیم

ربیعی درباره اوقات فراغت و برنامه‌های دولت نیز گفت: «وزارت اموزش و پرورش چندین برنامه را برای اوقات فراعت در نظر گرفته است. صداوسیما نیز برنامه‌هایی در نطر گرفته است اما به طور کلی به موضوع سیاست‌گذاری برای اوقات فراغت توجه نکرده‌ایم. واقعا شهرهای فاقد سینما و تئاتر و ورزشگاه زندگی شبانه ندارند. ما نیازمند سیاست‌گذاری برای زندگی شبانه هستیم. زندگی شبانه واقعیتی است که باید به طور سالم دنبال شود.»

او یاداور شد: «کارهای وزارت ارشاد برای گسترش تئاتر و سینماها با وام های خرد در حال انجام است. نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر هستیم.»

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به چگونگی ارتباط دولت با پایگاه نخبگان و اظهارات پیشین جهانگیری در این زمینه بیان کرد: «پیشنهاد من این است که خوانش نیست نکنیم، جایگاه اقای جهانگیری در دولت سفت و محکم است.»

او ادامه داد: «ساماندهی سیاسی ما بر اساس نهادهای میانجی به طور کلی ضعیف است و ارتباطی با دولت‌ها ندارد. یکی از اهداف ما در دولت گسترش این نهادها بود و موفق بودیم. خیریه هایی که در این دولت افزایش پیدا کرده، به اندازه کل خیریه هایی است که در گذشته شکل گرفته است. ما ایین‌نامه‌ها را اصلاح کردیم. جامعه اگر می‌خواهد با ثبات بماند باید با نهادهای میانجی ارتباط داشته باشیم.»

ربیعی تصریح کرد: «درست است که مشکلات مادی وجود دارد و باعث کاهش اعتماد شده است ولی نوع بازتاب اخبار و عدم تحلیل آنها نیز در این مسیر تاثیرگذار است. ایستادگی ما در این 40 سال نتیجه اعتماد مردم به نظام بوده است و باید تقویت شود.‎»

درباره اهداف اصلاح ساختار بودجه نیز گفت: «هدف فوری آن دور نگه داشتن اقتصاد کشور از نوسانات نفت است و هدف دراز مدت، تصمیم‌گیری‌های سخت و دشوار برای آینده ایران است. ما به اصلاحاتی نیاز داریم که باید انجام شود ولی همواره از تصمیمات سخت دوری کرده‌ایم. این اصلاحات در جهت بهبود معیشت خواهد بود، اصلاح ساختار به معنای تنگ‌تر کردن بودجه نیست.»

او درباره نظارت بر کالاهای اساسی نیز بیان کرد: «اختیارات بازرگانی به قائم مقام وزارت صمت تفویض شد و این اختیارات به وزارت جهاد نیز تفویض شد و با هماهنگی بالای وزارتخانه‌ها، شاهد خواهیم بود که حتما وضعیت بهتری خواهیم داشت به زوری که نتایج اولیه، بسیار مشخص است و برخی کالاهای اساسی در قیاس با گذشته 50 درصد رشد پیدا کرده است.»

انگلیس در موضوع نفتکش ایرانی تنها مانده است

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره نفتکش ایرانی و همراهی بریتانیا با آمریکا نیز بیان کرد: «از ترامپ درباره تناقضاتش بپرسید ولی اقدامات حقوقی نیز درباره نفتکش ایرانی در جال انجام است. خوشبختانه دادگاه‌ها چیز محکمی به دست نیاوردند و خدمه کشتی را نیز ازاد کردند ولی به طور کلی پیش‌بینی میکنم که به زودی انگلیس‌ها منصرف خواهند شد چون مقصد این کشتی آنچه گفته شد، نبود.»

او همچنین بیان کرد: «اتحادیه اروپا اصلا دیدگاه یکسانی در این زمینه ندارد و انگلیس‌ها تنها مانده اند. در خبرها گفته شد که برای امنیت منطقه ناو قرار است اعزام شود ولی پیشنهاد ما این است که امنیت منطقه را به منطقه واگذار کنند.»

ربیعی یادآور شد: «ترامپ از 12 شرط خود عدول کرده و فقط به عدم تولید سلاح کشتار جمعی اشاره می‌کند که ایران هرگز به دنبال آن نبوده است.»

سخنگوی دولت همچنین درباره جزئیات دستگیری فردی به نام ف.عدالت خواه نیز ابراز بی اطلاعی کرد.

او درباره امتیازات گرفته شده ایران در تبادل جیسون رضائیان نیز بیان کرد: «قصد ورود به موضوع را ندارم چون قبلا گفته شده است. اجازه دهید به یک سریال درباره همان سریال پرداخته شود. اما به طور کلی ژانرهای اطلاعاتی علیه کشورهای دیگر است یا اینکه کل سیستم را درست نشان می‌دهند و یک گروه را فاسد. امیدواریم همه ملاحظه منافع ملی را بکنند.‎»

این خبر در حال تکمیل است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار