کارآفرینی که برای جوانان روستایش شغل ایجاد کرد

بیرجند(پانا) ـ جوانی از روستای روم در قاین با احیای یک هنر قدیمی و اشتغالزایی، به کارآفرینی موفق تبدیل شده است.

کد مطلب: ۸۸۵۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
کارآفرینی که برای جوانان روستایش شغل ایجاد کرد

رضاپور که اهل روستای روم در شهرستان قاین است با راه اندازی شرکت تعاونی و کارگاه تولیدی جاجیم بافی در زادگاهش امسال 170 هزار قلم انواع کالاهای جاجیمی تولید کرده است.

این کارآفرین جوان در این باره گفت: کارگاه جاجیم بافی روستای روم را در سال 84 راه اندازی کردم و هم اکنون برای 10 نفر در کارگاه، 62 نفر در خانه های روستا به طور مستقیم و همچنین بیش از 50 نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

او افزود: تا پایان سال تولید 60 هزار مترمربع پارچه جاجیم را در برنامه داریم که تا کنون 80 درصد این متراژ را تولید کرده ایم.

رضاپور با اشاره به اینکه احیای هنر جاجیم بافی در این روستا سبب مهاجرت معکوس و افزایش ماندگاری جمعیت در این روستا شده گفت: با راه اندازی هنر جاجیم بافی در روستای روم علاوه بر ماندگاری 70 خانواده در روستا موجب بازگشت 4 خانواده نیز شده است.

او افزود: هم اکنون محصولات تولیدی این روستا در 120 فروشگاه صنایع دستی در شهرهای مختلف کشور از جمله در استان های خراسان رضوی، کرمان، یزد، همدان، سیستان و بلوچستان، کردستان، تهران و اردبیل به فروش می رسد.

این کارآفرین جوان با بیان اینکه 8 سال متوالی تعاونی برتر استان بوده ایم گفت: کالاهایی از جمله جاجیم پشمی دستباف، جاجیم ماشین بافت، انواع کیف های دستی، دوشی و اداری، زیرانداز، کاور رختخواب را در روستای روم تولید می کنیم.

اوهمچنین ازطرح توسعه جاجیم بافی در روستا خبر داد و افزود: تا پایان سال این طرح با اعتبار یک میلیارد تومانی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی ویژه اشتغال روستائیان و عشایر و همچنین 200 میلیون تومان آورده خود تعاونی اجرایی می شود و با نصب تجهیزات جدید مانند دستگاه چاپ برای 35 نفر دیگر نیز شغل ایجاد خواهد شد.

این کارآفرین نمونه مالیات بر ارزش افزوده و حسابرسی های پیچیده تأمین اجتماعی را از مشکلات حرفه خود عنوان کرد.

رضاپور همچنین گفت: اکنون روستای روم نامزد ملی شدن جاجیم شده و قرار است جاجیم بافی در روستای روم ثبت ملی شود و پس از روستای خراشاد که با هنر توبافی شناخته می شود، روم به عنوان دومین روستای صنایع دستی استان معرفی شود.

به گفته این کارآفرین موفق سرمایه اولیه برای راه اندازی کارگاهش 360 هزار تومان بوده که با تلاش در این چند ساله اکنون به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار