بابلی: سه گام مهم در انتخاب رشته، شناخت خود، شناخت رشته و تصمیم گیری است

تهران (پانا) - عزیز اله بابلی، رییس اداره مشاوره اداره کل شهر تهران در نشست شورای معاونان پرورشی شهر تهران با تبریک دهه کرامت از نحوه هدایت تحصیلی برای دانش آموزان پایه نهم مدارس شهر تهران سخن گفت.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بابلی: سه گام مهم در انتخاب رشته، شناخت خود، شناخت رشته و تصمیم گیری است

بابلی گفت: اعتقاد و اعتماد به خود و هویت دینی و ملی دانش آموز دغدغه است، زیرا این مهم باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود.
بابلی در موضوع هدایت تحصیلی با اشاره به اینکه اصل بر آگاهی بخشی به والدین و دانش آموزان و کنترل استرس آنها جهت تصمیم منطقی است، گفت: در موضوع کمیته هدایت تحصیلی صحبت از نگاه کارشناسانه یک جمع است. بچه هایی که از سلامت روان برخوردارند، دو ویژگی مهم دارند. این بچه ها شاد و امیدوار هستند و جایگاهشان را قبول دارند. در این شرایط دانش آموز هدف دارد، در نتیجه تکلیفش با خودش مشخص است. ارتباط معناداری بین کسانیکه رشته و مدرسه شان را دوست دارند، وجود دارد. در این شرایط فاکتور دوم سلامت روان که رضایت از عملکرد است، مطرح می شود.
وی افزود: آزمون سلامت روان تحلیل منطقه ای شد و به مدیر و معاون منطقه تحویل داده می شود تا در این شرایط با توجه به آمار و ارقام منطقه ای توانمندسازی ها انجام شود و بحران ها را با نگاه کارشناسان مدیریت کنیم.
بابلی با اشاره به اهمیت کمیته های آسیب شناسی مناطق گفت: در یکی دو سال اخیر، در میان یک میلیون و دویست هزار دانش آموز، شاهد کاهش آمار مشکلات حاد و خاص هستیم، زیرا کار تحلیلی در مناطق انجام می شود و اصرار مدیرکل محترم شهر تهران بر تشکیل هفتگی کمیته استان و مناطق جهت تحلیل آمار مشکلات و پیشگیری از مسائل مبتلا به است و این مهم و کارهای تیمی و پیگیری های مداوم کمیته باعث شد آسیب های اجتماعی احتمالی شناسایی و بهتر مدیریت شوند.

وی با اشاره به اینکه در هدایت تحصیلی و طراحی مسیر زندگی مهم است که بدانیم کدام تیپ شخصیتی، کدام رشته و شغل را باید انتخاب کند، گفت: مربیان تربیتی و مشاوران باید از انعطاف ها و انعطاف مقررات به جهت تفاوت های فردی استقبال کنند و ببینند دانش آموز میل و رغبت، تیپ شخصیتی و استعدادش به چه رشته ای نزدیک است. بر این اساس، در این طراحی مسیر تحصیلی و شغلی باید به دانش آموزان فرصت انتخاب بدهیم.
وی با اشاره به اینکه در این شرایط هدایت تحصیلی غیرحضوری است، گفت: کمیته هدایت تحصیلی منطقه و مدرسه فعال شد. مدیران و مشاوران مدارس در واحدهای آموزشی باید حضور فعال داشته باشند. همچنین حضور فعال مدیران و مشاوران و دانش آموز و اولیا در سامانه شاد و کانال رسمی پایگاه تخصصی مشاوره و پیشگیری جهت دریافت اطلاعات مهم است. در نهایت مراکز مشاوره باید فعال بماند.
وی با اشاره به اینکه امسال میزان مشارکت بچه های ما در آزمون های مشاوره ای بیشتر از سال گذشته بود، گفت: در پژوهشی که انجام شده اولویت اول دانش آموزان از نگاه خودشان در شهر تهران حدود 31.1 درصد می‌خواهند رشته ریاضی بروند و بعد حدود 28 درصد رشته تجربی و در رتبه سوم حدود 14 درصد در انتخاب اول خود تمایل به رشته علوم انسانی را بروز دادند.
بابلی درباره عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته دانش آموزان گفت: بچه ها در دوران کودکی انتخاب بر اساس رویاها و احساس کودکی دارند. با تقلید از شغل پدر می‌گویند می‌خواهند چه کاره شوند. بچه ها تحت تاثیر تلقین والدین هستند. انتخاب شان بر اساس جنسیت شان هست. در کودکی از طریق والدین، بازی ها و دیدن فیلم ها متوجه می شوند این شغل برای خانم خوب است یا آقا، ولی در سنین بالا و بخصوص دوره نوجوانی و جوانی انتخاب ها براساس ارزش های اجتماعی و براساس منحصر به فرد بودن دارند. در واقع باید اطلاعات و دانش کافی را والدین و مربیان عزیز به دانش آموزان ارائه دهند، اما تصمیم نهایی با دانش آموز است.
بابلی گفت: انواع رغبت در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی باید بررسی شود. انتخاب رشته با توجه به هوش های چندگانه مهم است. البته ناگفته نماند هدایت تحصیلی همه چیز نیست و تکلیف مدارس این است که بر اساس سند تحول بنیادین و اهداف دوره ها به دانش آموزان یاد دهند، چگونه یک زندگی را بسازند و هدایت تحصیلی جزئی از فرآیند تربیت است.
بابلی گفت: سه گام اساسی در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی وجود دارد که پیش نیاز شناخت خود است. گام اول، شناخت خود از طرق مختلف، گام دوم شناخت در مورد شاخه ها و رشته های تحصیلی و بازار مشاغل، و گام سوم، تصمیم گیری و انتخاب رشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار