شماره‌‌تلفن‌های خدمات اجتماعی بهزیستی را به خاطر بسپاریم

ساری (پانا) - سازمان بهزیستی از طریق سه شماره تلفن اورژانس اجتماعی، مشاوره تخصصی و خط ملی اعتیاد به صورت رایگان به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
شماره‌‌تلفن‌های خدمات اجتماعی بهزیستی را به خاطر بسپاریم

همین حوالی بود که مرگ دردناک رومینا اشرفی دختر 13 ساله اهل روستای سفیدسنگان، بخش حویق در شهرستان تالش گیلان به دست پدر 37‌ساله‌اش تأثیری جمعی برجا گذاشت. کنار بسیار بسیار سؤال‌های مختلف و اظهارنظرهای متفاوت و ارائه راه‌حل‌هایی که از گذشته تاکنون در پیچ و خم همیشگی به تصویب رسیدن و مورد قبول واقع شدن قرار دارند، یک راه‌حل ساده اما کارساز، مطرح شد: زمانی که رومینا از ترس مجازات پدر از قاضی درخواست می‌‍‌‌‌کند او را به خانه نفرستند، او‌ را به مددکاران اورژانس اجتماعی و خانه‌های امن تحت پوشش بهزیستی معرفی می‌کردند.ا تفاقی که رخ نداد و رومینا از فرصت در امان ماندن محروم ماند.

شماره تلفن 123

اورژانس اجتماعی که با شماره 123 به سادگی در دسترس است، البته که نهادی رسمی و کارگزار دولتی است و تا زمانی که از سوی اعضای خانواده، همسایگان و آشنایان فرد مورد خشونت گزارشی دریافت نکند قادر به مداخله و ورود نیست، اما تماس با این شماره در مواقع لزوم، می‌تواند تا حدی مانع از خشونت علیه زنان شود.

سازمان بهزیستی با راه‌اندازی مراکز اورژانس اجتماعی، خانه امن و خانه سلامت تلاش دارد به زنان و دخترانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند، به صورت رایگان خدمات تخصصی ارائه دهد.

خانه‌های امن، امنیت را برای زنان و دخترانی که ممکن است به هر دلیلی به ویژه در شب از خانه رانده شوند یا در خانه‌ خود در معرض خطر خشونت باشند، تأمین می‌کند. آدرس‌ خانه‌های امن نامشخص است و زنان از طریق تماس تلفنی با 123 می‌توانند با این خانه‌ها ارتباط برقرار کنند. در خانه‌های امن علاوه بر اسکان افراد، به آن‌ها خدمات دیگری مانند خدمات روان‌شناختی و مشاوره، خدمات مددکاری، خدمات حقوقی، خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه می‌شود.

اورژانس اجتماعی می‌تواند از حاد شدن آسیب‌های اجتماعی از قبیل زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی و یا آسیب دیده‌ اجتماعی، کودکان آزاردیده، کودکان کار، کودکان خیابانی، همسران آزار دیده، سالمندان و معلولان آزاردیده، زوجین متقاضی طلاق، خودکشی، افرادی که قصد خودکشی و یا اقدام به آن را دارند، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، مشکلات خانوادگی و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند پیشگیری کند.

شماره تلفن ۱۴۸۰

شماره سامانه ۱۴۸۰ خط مشاوره تخصصی تلفنی رایگان است و کارشناسان متخصص، پشت این خط در حوزه‌های مختلف، مشاوره می‌دهند.
۱۴۸۰ در زمینه‌های پیشگیری از طلاق، سبک فرزندپروری، مهارت‌های زندگی، مهارت زوجین، آگاه‌سازی قبل ازدواج، اجتماعی و اعتیاد، انتخاب همسر، مشکلات روحی و روانی، تربیتی، زناشویی، جنسی، کودک و نوجوان، تحصیلی، شغل، خانواده و...فعالیت دارد.

تمام تماس‌های مردمی با خط صدای مشاور ۱۴۸۰، محرمانه و امن است. مشاوره‌های لازم به صورت تلفنی ارائه می‌شود و پس از ارزیابی‌های اولیه در صورت لزوم افراد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مجاز بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.


شماره تلفن ۰۹۶۲۸

خط ملی اعتیاد، اطلاع‌رسانی و شناسایی، درمان و معرفی در مراکز درمان اعتیاد است. مشاوران متخصص در شماره ۰۹۶۲۸، معتادان و خانواده‌های آنان را راهنمایی می‌کنند که چگونه به خود یا خانواده آن‌ها کمک کنند؛ خدمات مشاوره‌ای همچنین درباره پیشگیری از مصرف مواد نیز هست.

این خط هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰ آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروهای مخدر و نحوه استفاده از آن، اطلاعات تخصصی می‌خواهند. نشانی نزدیک‌ترین مراکز درمانی ترک اعتیاد نیز از طریق این خط قابل دسترسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار