شگفتی‌های فناوری و تاریخچه توسعه برق و انرژی در موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز

شیراز (پانا) - موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز از جمله موزه هایی است که  به منظور بالا بردن سطح دانش عمومی درباره عالم خلقت و شناخت ارزش وجودی گیاهان و جانوران و توسعه تکنولوژی و فناوری در شیراز دایر است. بخش موزه صنعت برق نیز در این مجموعه از جمله بخش‌های دیدنی است که شگفتی های صنعت برق و تاریخچه توسعه آن به ویژه در استان فارس و مناطق جنوبی کشور را به نمایش گذاشته است.

کد مطلب: ۱۰۷۴۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
شگفتی‌های فناوری و تاریخچه توسعه برق و انرژی در موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز

به گزارش اداره برق منطقه ای استان فارس، معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای استان فارس در خصوص فعالیت‌های موزه صنعت برق به خبرنگاران گفت: این موزه در سه محور آموزشی، پژوهشی و نمایشی فعالیت دارد. آثار تاریخی صنعت برق به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های ارزشمند موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز قرار دارد و یکی از طرح‌های پژوهشی مشترک دانشگاه شیراز و صنعت برق است که با همکاری سه نهاد موزه و دانشکده مهندسی شیراز وشرکت برق منطقه‌ای فارس اجرا شده است.

به گفته خدا رحم آسیایی بازدید از موزه صنعت برق در موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز راهکارهای کمک به آموزش بهتر علوم را برای بازدید کنندگان و به ویژه دانشجویان و دانش آموزان فراهم کرده است.

او ادامه داد: درموزه صنعت برق که دوازدهمین گالری موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز است تاریخچه صنعت برق و سیر تکاملی صنعت نیز نمایش داده شده و نخستین موزه چند رسانه‌ای تعاملی است، در این موزه ماکت رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر در ابعاد واقعی برای نشان دادن فرایند تولید به نمایش گذاشته شده است و انواع روشهای تولید برق به مخاطبان به صورتی نمایشی و آموزشی عرضه شده است.
موزه‌های علوم و تکنولوژی از زیر مجموعه مجتمع موزه‌های تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز هستند. در این مجموعه دستاوردهای علمی و صنعتی بشر در شاخه‌های مختلف تکنولوژی، پدیده شناختی فیزیک، نجوم و ستاره‌شناسی، مخابرات، الکترونیک، رایانه، برق و انرژی‌های نوین مورد بررسی قرارگرفته شده و به معرض نمایش گذاشته شده است.
آسیایی، طرح پژوهشی موزه صنعت برق در این موزه را یکی از طرح‌های پژوهشی مشترک دانشگاه و صنعت عنوان کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح ارتقا سطح دانش عمومی جامعه پیرامون فرایند تولید، انتقال، توزیع و مصرف انرژی الکتریکی و بحران انرژی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی است و در این موزه به بررسی و معرفی تاریخچه صنعت برق ایران و جنوب کشور، شناسایی تجهیزات صنعت برق در بخش های تولید، توزیع، انتقال و مصارف صنعتی و تاریخی و بررسی شاخص‌ترین روش‌های تولید انرژی الکتریکی رایج در جهان و همچنین شناسایی نیروگاه‌های گازی، فسیلی، سوخت ترکیبی و تکنیک‌های علمی و صنعتی تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر مشتمل بر انرژی خورشیدی، آبی، بادی، زمین گرمایی وهسته ای ومعرفی موارد فوق پرداخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار