«فرمایش مردم عادی» به روایت نویسنده «مصادره»

تهران (پانا) - نویسنده فیلم سینمایی «مصادره»، ساخت فیلم مستند فرمیک «فرمایش مردم عادی» را به پایان رساند.

کد مطلب: ۱۰۰۴۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
«فرمایش مردم عادی» به روایت نویسنده «مصادره»

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، موضوع اصلی مستند «فرمایش مردم عادی» نقاشی قهوه خانه است.سبکی از نقاشی که اواخر قرن سیزدهم تا نیمه‌های قرن چهاردم هجری در جای جای ایران رواج پیدا کرد و مشتری آن هم مردم عادی بودند. نقاشی قهوه خانه ، برخلاف سایر سبک های هنری ، متکی بر سفارش و نیاز مردم کوچه و بازار بود و نقاش به جای روزی خوردن از جوار اربابان و ملاکان، از دست مردم عادی دستمزد کار خود را می‌گرفت. اما این مستند از گزارش ساده موضوع خود پرهیز می‌کند و این سبک نقاشی را از دریچه یکی از مهمترین اتفاقات مهم تاریخ معاصر ایران یعنی انقلاب مشروطه و حواشی پیرامون ان بررسی می‌کند چراکه منتقدان مشروطه همواره بزرگترین عیب مشروطه را خاص بودن و به اصطلاح نخبه‌گرایی آن دانسته‌اند و برخی گفته‌اند که مشروطه انقلاب فرهیختگان و دیوانسالاران بود. اما این مستند به بهانه سیر تحولی نقاشی قوه‌خانه‌ای به بررسی انقلاب مشروطه می‌پردازد.

تولید فیلم مستند «فرمایش مردم عادی» از ابتدای سال 98 آغاز شده بود و به تازگی در یک نسخه 40 دقیقه‌ای آماده نمایش شده است.

علی فرقانی پیش از این مستندهایی چون «کارت پستالی از آسمان» و «بازگشت به سرزمین مقدس طوی» را کارگردانی کرده و نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی «مصادره» است.

فیلم مستند «فرمایش مردم عادی» به تهیه کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی علی فرقانی پس از پشت سر گذاشتن مراحل پژوهش و تولید، به تازگی آماده نمایش شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار