امروز: سه شنبه 12 اسفند 1399 - 10:24 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا فرهنگی

در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

کارگردان فیلم مستند «بانو»: قهرمان پروری را دوست دارم

کارگردان فیلم مستند «بانو»: قهرمان پروری را دوست دارم

سینمای مستند سینمایِ شریفِ دغدغه‌مند است

2/9/2020 11:55:00 AM
2/9/2020 11:55:00 AM
یکشنبه 20 بهمن 1398 - 11:55
مستند «بانو»

تهران (پانا) - محمد حبیبی‌ منصور کارگردان فیلم مستند «بانو» عقیده دارد سینمای مستند یک مدل غیرجذاب از سینما نیست بلکه یک سینمایِ شریفِ دغدغه مند است که جذابیت‌های بسیاری هم دارد.

فیلم «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی‌ منصور یکی از 10 فیلم راه‌یافته به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است که روایتگر داستان زندگی پر فراز و نشیب بانو عصمت احمدیان مادر شهیدان فرجوانی و از زنان تاثیرگذار اهواز است. زنی که خودش و اعضای خانواده او از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند. زندگی پس از جنگ و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خانم احمدیان نیز بخش مهمی از زندگی اوست که در این مستند به آن پرداخته شده است.

محمد حبیبی‌منصور مستندساز جوان ایرانی دانشجوی انصرافی روانشناسی و محصل رشته کارگردانی سینماست. او فارغ‌التحصیل هنرستان روایت فتح بوده و به سید مرتضی آوینی هم علاقه خاصی دارد. حبیبی‌منصور پیش از «بانو»، چند مستند دیگر از جمله «داستان آینده»، «معلم»، «خاک منتظر» را هم کارگردانی کرده است.

کارگردان مستند «بانو» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا با ابراز خرسندی از حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «حضور در جشنواره فیلم فجر فرصتی برای دیده شدن فیلم‌های مستند است و امیدوارم آنچنان که در شأن مستند است با آن برخورد شود.»

وی درباره پرداختن به قهرمانان ملی و دینی در فیلمسازی و تاثیرگذاری این ساخته‌ها بر جامعه گفت: «فضای قهرمان پروری را چه در سینمای مستند و چه داستانی دوست دارم. به نظر من در سینمای کشورمان و حتی در قاب تلویزیون ملی فضایی برای تصویر این قهرمانان ملی و دینی وجود دارد و من به سبب علاقه ام به این فضا از هر فرصت برای پرداختن به زندگی قهرمانان مان استفاده می‌کنم چون هریک از آنها می‌توانند الگوی خوبی برای جامعه باشند.»

حبیبی نحوه آشنایی با حاجیه خانم احمدیان را اینطور شرح می‌دهد: «من در اهواز بودم که با قهرمان داستانمان آشنا شدم و دیدم زندگی و شخصیت ایشان بار دراماتیک لازم را برای تبدیل شدن به فیلم دارد؛ بنابراین علیرغم مسافت بالای میان تهران و اهواز و سختی های فیلمبرداری در اهواز تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم.»

این مستندساز درباره فیلم مستند به عنوان قالب تفکربرانگیز صنعت سینما می‌گوید: «سینمای مستند سینمای دغدغه و شهود و کشف است. هروقت از سینمای مستند حرف می‌زنیم منظور یک مدل غیرجذاب از سینما نیست بلکه یک سینمایِ شریفِ دغدغه مند است که جذابیت‌های بسیاری هم دارد. متاسفانه امروز عواملی مثل حضور سلبریتی‌ها بخش عمده‌ای از وقت تلویزیون را تصاحب کرده‌اند و کمتر به فیلم مستند پرداخته می‌شود و وقتی فرصت تماشای فیلم مستند را به مخاطب تلویزیون نمی‌دهیم، در واقع فرصت تفکر را از او گرفته‌ایم.»

وی با ابراز امیدواری از اینکه روزی شاهد اکران فیلمهای مستند در سینماها باشیم گفت: «اگر فیلمسازان مستند آثار خوب تولید کنند و مسئولان هم سازوکار مناسب برای تولید و توزیع آن را به کار بگیرند، قطعا آثار مستند بیشتر دیده میشود و اثرگذاری بیشتری نیز در جامعه خواهد داشت. مسلما برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به یک الگوی اقتصادی مناسب داریم.»

حبیبی ادامه داد: «مردم از حقیقت و دغدغه‌مندی و شرافتی که در سینمای مستند است استقبال می‌کنند و گواه این مدعا شبکه مستند تلویزیون است که علیرغم بودجه پایینی که نسبت به شبکه های دیگر دارد از پربیننده ترین شبکه های تلویزیون است. حال این به مسئولان بستگی دارد که در کنداکتور خود جای خوبی به مستند اختصاص دهند، در غیر این صورت یک فیلم مستند ‌که محصول تلاش چندین‌ساله دست اندرکارانش است ممکن است در توزیع نامناسب مغفول بماند و هیچ وقت دیده نشود.»

کارگردان «بانو» یکی از چالش‌های فیلمسازی مستند در کشورمان را الگوهای مالی حاکم بر این حوزه سینما عنوان کرد و گفت: «من معتقدم ما در ایران به سبب نگاه مالی حاکم نمی‌توانیم فعالیت حرفه ای در فیلمسازی مستند داشته باشیم . ما فیلمسازی را نمی شناسیم که از طریق سینمای مستند امرار معاش کند. شاید هنوز جامعه و مسئولان ما آنچنان که باید فیلم مستند را در مقایسه با سایر آثار جدی تلقی نکرده اند و این اجحافی است که بر سینمای مستند روا داشته میشود.»

**

محمد حبیبی‌ منصور بانو عصمت احمدیان مستند «بانو» سینمای مستند جشنواره فیلم فجر
اخبار مرتبط
  • «بانو» به مسکو می رود

  • راز مرگ پرندگان میانکاله کشف می‌شود

  • روایتی از تبدیل جنگل‌های هیرکانی به محل دفن زباله در مستند «جای نگرانی نیست!»

  • فیلم «مادام» در موزه آسیا و پاسفیک شهر ورشو به نمایش در می آید

  • توضیح بنیاد سینمایی فارابی درباره حمایت از فیلم «ابر بارانش گرفته»

  • مجید برزگر: دشمنان برای مخاطب خاص ساخته شده است

  •  تغییر ساعت اعلام نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

  • نشست «خون شد» در سینمای‌رسانه لغو شد

  • کارگردان فیلم مستند«زمستان است»: مستند بخش فکور فرهنگی جوامع است

  • اعتراض کارگردان خط باریک قرمز به بخش اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر

  • خاطره حناچی: مسئولان بهزیستی حاضر نیستند قصه دختران فروغ راببینند

  • «خط باریک قرمز» مسیری برای نشان دادن زندگی کودکان زندانی

  • راه‌یابی «کاغذ پاره ها» به جشنواره فیلم های آسیایی وزول فرانسه

  • نجات بازیگر نوجوان فیلم «خط باریک قرمز» از اجرای حکم اعدام

  • سام کلانتری: سینمای مستند جایگاهش در سینما تثبیت شده است

  • مهرداد زاهدیان: «زمستان است» روایت جوانمرگی است

  • خط باریک قرمز با مستندهای کلاسیک تفاوت دارد

  • 5 داور بخش مستند، کوتاه و نگاه نو فجر38 معرفی شدند

  • اعلام فیلم های مستند بخش مسابقه جشنواره «مهرمادر»

  • «قصه دختران فروغ» جایگزین «کامی» در فجر شد

  • «فرمایش مردم عادی» به روایت نویسنده «مصادره»

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • داوران بخش‌های مختلف جشنواره کشوری معلمان هنرمند را بشناسید

  • کاش رو بازی می‌کردی آقای کاپیتان

  • فوتی‌های کرونا سه رقمی شد

  • معرفی خشن‌ترین و آرام‌ترین تیم‌های نیم فصل اول لیگ برتر ایران

  • داستان غم‌انگیز تصادف مرگبار

  • بارش برف و باران در ۱۵ استان کشور

  • فوری؛ محمود فکری از سرمربیگری استقلال برکنار شد

  • منصوریان: جریمه 20 میلیونی مهاجم پرسپولیس را من می‌دهم

  • کرمان لرزید

  • سرقت از خانه پدری

  • فوری؛ زلاتکو کرانچار درگذشت

  • ترکیب استقلال برای دیدار مقابل مس رفسنجان اعلام شد

  • اسامی استان‌ها و شهرستان‌های در وضعیت قرمز و نارنجی اعلام شد

  • آیین اعطای گواهی و کارت مدرسان خبر پانا استان خوزستان

  • پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش به بازماندگان «اکرمی»

  • آموزش در کرونا؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 12 اسفندماه

  • پرسپولیس چراغ خاموش آمد و قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر شد؛ این تیم راه خودش را پیدا کرده است

  • خرید مورد نظر استقلال به مس رفسنجان پیوست

  • عوارض گمرکی لوازم آرایشی برای درمان بیماری‌های نادر هزینه می‌شود

  • رونمایی از 37 فیلم آموزش مقدماتی خط بریل

  • پزشکان مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان (POS) شدند

  • سود ٣۴۴٠ میلیارد تومانی به تصویب هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان رسید

  • رتبه چهارم مرگ‌ومیر زودرس چیست؟

  • موافقت مجلس با تمدید یکساله اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده

  • کشتی آزاد ایران آماده حضور در ایتالیا شد

  • فرمانده کل سپاه: سرنوشت دشمن تا ابد شکست است

  • برف و باران در جاده‌های ۶ استان

  • جانشین جدید سازمان بسیج مستضعفین منصوب شد

  • ادبیات دیگر گالیوری در سرزمین لی لی پوت‌ها ندارد

  • فردا بازدید از موزه تنوع‌زیستی پردیسان رایگان است

  • شناسایی معلمان فعال و تاثیر گذار در زیست‌بوم جدید

  • برگزاری همزمان نمایشگاه کار و تکنولوژی ِ‌هـای نوین آموزشـی

  • بازار نوسازهای پایتخت

  • 10 عامل اصلی افول انگیزه و تخریب روحیه کاری کارکنان

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم