دبیر انجمن عملی گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

به مناسبت روز ملی گفتار درمانی غربالگری و ارزیابی رایگان انجام دادیم

همدان (پانا) - دبیر انجمن علمی گفتار درمانی گفت به مناسبت روز ملی گفتار درمانی برنامه‌های متنوع جهت اطلاع رسانی، غربالگری و ارزیابی رایگان بیماران انجام دادیم.

کد مطلب: ۱۴۷۱۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
به مناسبت روز ملی گفتار درمانی غربالگری و ارزیابی رایگان انجام دادیم

نیلوفر هادی در گقت‌و‌گو با پانا، گفت: گفتار درمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان از زیر گروه‌های رشته علوم پزشکی محسوب می‌گردد. این رشته، زیر شاخه‌ای از علوم توانبخشی است که به بررسی، پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات گفتاری، درکی و ارتباطی، اختلالات صوت و مشکلات بلع در سنین نوزادی تا کهنسالی می‌پردازد.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مردم رشته گفتار درمانی را شاخه‌ای از روانشناسی می‌دانند و بسیاری این رشته را محدود به اصلاح کردن اختلال لکنت می‌دانند؛ در حالی که گفتار درمانی مشکلات گفتار (تکلم)، اختلالات بلع، تاخیر زبانی، لکنت، اختلالات خواندن و نوشتن، مشکلات صوت و تارهای صوتی، آفازی، اپراکسی و... را در بر می‌گیرد.

هادی افزود: دانشجویان گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با همکاری انجمن علمی گفتار درمانی دانشگاه، با انجام برنامه‌های مختلف در هفته اول اردیبهشت ماه، اقدام به آگاه‌سازی و ارائه خدمات گفتار درمانی به عموم مردم کردند.

وی بیان کرد: این برنامه‌ها شامل اطلاع رسانی به معلمان و غربالگری شش مدرسه‌ ابتدایی شهر همدان و ارجاع کودکان شناسایی شده به کلینیک‌های دولتی دانشکده توانبخشی است.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های انجام شده می‌توان به برپایی ایستگاه آگاه‌سازی و انجام ارزیابی اولیه رایگان برای سومین سال متوالی، در میدان امام خمینی (ره) اشاره کرد.

دبیر عملی گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: گرچه انجام این فعالیت‌ها تاثیر بسزایی در سطح اطلاعات مردم و تصحیح باور‌های اشتباه درمورد رشته گفتار درمانی دارد اما تداوم این حرکت‌ها و فراگیر شدن آن در نقاط مختلف کشور لازم است.

وی ادامه داد: قطعا همکاری و همت مسئولین مربوطه و همکاران در اجرایی نمودن برنامه‌های گفتار درمانی، پیشرفت هرچه سریعتر رشته، شناسایی و درمان افراد بیشتر را موجب می‌شود.

دانش‌آموز خبرنگاران پانا: شیما ویس مرادی و زیبا محمدی‌نوا

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار