از هدایت تحصیلی پایه نهم تا هدایت مسیر زندگی

لردگان (پانا) - معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش‌و‌پرورش شهرستان لردگان با اشاره به نوع نگرش دانش‌آموزان نسبت به مسیر آینده شغلی خود از اهمیت هدایت تحصیلی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۸۷۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
از هدایت تحصیلی پایه نهم تا هدایت مسیر زندگی

مصیب خلیل طهماسبی در راستای پیرامون هدایت تحصیلی پایه نهم در گفت‌وگو با پانا گفت: «فرم‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم در سامانه مای مدیو بارگذاری شده و برای دانش‌آموزان قابل مشاهده و چاپ است. ان‌شاءالله از فردا، دوشنبه، این فرم‌ها به دانش‌آموزان تحویل داده خواهد شد.»

وی افزود: «فرآیند هدایت تحصیلی در واقع از پایه هفتم آغاز می‌شود و عمده فعالیت‌های این فرآیند در قالب بررسی‌های مشاوره‌ای در پایه نهم اجرا می‌شود. پایان آن نیز با بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان، خروجی این فرایند هدایت تحصیلی مشخص می‌شود.»

خلیل طهماسبی هدف هدایت تحصیلی را اینگونه بیان کرد: «هدف عمده هدایت تحصیلی این است که به دانش‌آموزان کمک کند تا ویژگی‌های شخصیتی، استعدادها، توانمندی‌ها و علایق خود را بهتر بشناسند و با شناخت و آگاهی کامل، یک انتخاب رشته مناسب انجام دهند.»

شاخه‌های تحصیلی در فرم هدایت تحصیلی

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش شهرستان لردگان شرح داد: «در بالای فرم هدایت تحصیلی، جدولی وجود دارد که شاخه‌های تحصیلی در آن ذکر شده است: شاخه کار و دانش، شاخه فنی و حرفه‌ای، و شاخه نظری. شاخه‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای هر کدام به رشته‌ها و زمینه‌های تحصیلی صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر تقسیم‌بندی می‌شوند که مجموعاً هشت زمینه تحصیلی در این دو شاخه داریم.»

وی همچنین افزود: «در شاخه نظری نیز رشته‌ها و زمینه‌های تحصیلی علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی، ریاضی فیزیک و علوم تجربی وجود دارد. ممکن است در رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای در برخی از زمینه‌های تحصیلی، مانند صنعت، چندین رشته در سطح منطقه وجود داشته باشد، اما در برخی زمینه‌های دیگر، مثل کشاورزی، ممکن است هیچ رشته‌ای نباشد. اطلاعات مربوط به رشته‌ها و شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای از طریق فضای مجازی به اطلاع دانش‌آموزان رسانده می‌شود.»

امتیاز بررسی‌های مشاوره‌ای 

خلیل طهماسبی در رابطه با امتیاز بررسی‌های مشاوره‌ای بیان کرد: «اولین آیتمی که در جدول فرم هدایت تحصیلی وجود دارد، آیتم "امتیاز بررسی‌های مشاوره‌ای" است. در سال‌های گذشته، فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در قالب دو فرم شماره شش و هفت ارائه می‌شد که فرم شماره شش مربوط به بررسی‌های مشاوره‌ای بود. در سال‌های اخیر این فرم‌ها ادغام شده و به شکل یک فرم تجمیع‌شده در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد.»

وی در ادامه گفت: «در فرم هدایت تحصیلی، نتیجه بررسی‌های مشاوره‌ای دانش‌آموز در طول سال تحصیلی، از جمله آزمون‌های رغبت و توانایی (که ۳۰ امتیاز داشت)، نظر مشاور مدرسه و نظر خود دانش‌آموز و والدین (که مجموعاً ۳۵ امتیاز داشت)، و همچنین عملکرد تحصیلی دانش‌آموز (که ۳۵ امتیاز داشت) لحاظ می‌شود و مجموع این ۱۰۰ امتیاز، نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی را در این آیتم به دانش‌آموز اعلام می‌کند. نکته قابل ذکر این است که این آیتم بیشتر جنبه مشاوره‌ای و توصیه‌ای برای دانش‌آموز دارد و دانش‌آموزان بر اساس نتیجه این امتیاز می‌توانند انتخاب رشته بهتری داشته باشند و به خودشناسی آن‌ها کمک می‌شود.»

امتیاز عملکرد تحصیلی و دو جنبه آن

خلیل طهماسبی امتیاز عملکرد تحصیلی را در دو جنبه "حد نصاب ورود به رشته‌ها و اولویت‌بندی بر اساس ظرفیت" بیان کرد و گفت:« برای ورود به هر رشته یا زمینه تحصیلی، یک حد نصاب یا کف نمره وجود دارد. به عنوان مثال، برای ورود به رشته تجربی، دانش‌آموز باید در درس علوم نمره ۱۴ و در درس ریاضی نمره ۱۳ کسب کند. دانش‌آموزانی که این حد نصاب را نداشته باشند، شرایط ورود به رشته را ندارند. نمره پایانی دانش‌آموز (نمره‌ای که در نوبت دوم در برگه کسب می‌کند) ملاک است. این نمرات در پایه هفتم با ضریب ۱، در پایه هشتم با ضریب ۱ و در پایه نهم با ضریب ۳ محاسبه می‌شوند و میانگین نمره به دست می‌آید.»

وی همچنین اظهار کرد: «تعدادی از دانش‌آموزان حد نصاب ورود به برخی رشته‌ها را کسب می‌کنند، اما با توجه به ظرفیت پذیرش در مدارس در دو گروه الف و ب قرار می‌گیرند. درواقع تمامی نمرات دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه با ضرایب خاصی محاسبه شده و سپس بر اساس امتیاز عملکرد تحصیلی و ظرفیت پذیرش، امتیازبندی می‌شوند و اولویت ثبت نام با گروه الف می‌باشد و درصورت وجود ظرفیت در مدارس، اولویت ب ثبت نام خواهد شد.»

تیپ‌های شخصیتی دانش‌آموزان

خلیل طهماسبی به وجود تیپ‌های شخصیتی دانش‌آموزان در فرم هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: «در پایین فرم هدایت تحصیلی نیز به "تیپ‌های شخصیتی" دانش‌آموزان اشاره شده است. در قالب شش تیپ شخصیتی، تیپ غالب هر دانش‌آموز مشخص می‌شود. این موضوع نیز به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و تیپ شخصیتی خود، انتخاب رشته مناسبی را انجام دهند.»

خلیل طهماسبی معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش شهرستان لردگان با اشاره به اهمیت هدایت تحصیلی در هموارسازی مسیر شغلی دانش‌آموزان عنوان کرد: «این مقطع فرصتی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا استعدادها و علایق خود را شناسایی کنند و با آگاهی بیشتری به سمت رشته مورد نظر خود گام بردارند با انتخاب رشته‌ای که با استعداد و علاقه‌مندی فرد همخوانی دارد، احتمال موفقیت و رضایت شغلی در آینده افزایش می‌یابد.»

خلیل طهماسبی افزود: «نکته قابل ذکر برای دانش‌آموزان عزیز این است که دانش‌آموزانی که در رشته‌های نظری پذیرفته نشده‌اند، ثبت‌نام خود را در رشته‌های فنی و کاردانش به روزهای آخر موکول نکنند. زیرا بسیاری از رشته‌های کاربردی در هنرستان‌ها و کاردانش پرمتقاضی هستند و در همان روزهای اول پر خواهند شد. دانش‌آموزان عزیز این فرصت را از دست ندهند.»

توصیه به خانواده‌ها برای همکاری در هدایت تحصیلی

خلیل طهماسبی در ادامه ضمن تقاضا از خانواده‌ها برای همکاری در امر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، بیان کرد: «از تمامی خانواده‌ها خواهشمندیم که در این روزها در کنار فرزندان خود باشند و با استفاده از نظرات مشاوران، روانشناسان، مشاوران خط ملی نماد (۱۵۷۰) و همه عزیزانی که در امر هدایت تحصیلی فعال هستند، به فرزندان خود کمک کنند تا بر اساس معیارها و ملاک‌های واقعی، ویژگی‌های شخصیتی، توانمندی‌ها و استعدادهایشان، انتخاب رشته مناسبی را انجام دهند.»

وی همچنین عنوان کرد: «تلاش شود که معیارها و ملاک‌های کاذب و مسائل حاشیه‌ای کنار گذاشته شوند تا دانش‌آموزان با شناخت و آگاهی کامل و بر اساس معیارهای منطقی و درست، انتخاب رشته مناسبی داشته باشند.»

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش شهرستان لردگان در پایان خاطرنشان کرد: «از زحمات همکاران گرامی در سطح مدارس، مدیران، مربیان، مشاوران، دبیران و همه عزیزانی که در طول سال تحصیلی در فرآیند هدایت تحصیلی تلاش کرده و همراهی نموده‌اند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.»

حجم فایل ویدیویی : ۸۵.۳۷M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۰۹:۴۵ دانلود فایل
خبرنگار : لاله لایقی, ستایش خرمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار