مدیر پژوهش‌سرای شهرستان لردگان:

هوش مصنوعی، انقلابی در عصر نوین با قابلیت‌های بی‌بدیل است

لردگان (پانا) - مدیر پژوهش‌سرای شهرستان لردگان با تأکید بر نقش تحول‌آفرین هوش مصنوعی در عصر حاضر، از قابلیت‌های گسترده این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، اقتصاد و تحقیقات سخن گفت و به فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آن اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۵۸۶۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
هوش مصنوعی، انقلابی در عصر نوین با قابلیت‌های بی‌بدیل است

محمد قنبری‌طلب، مدیر پژوهش‌سرای شهرستان لردگان در گفت‌وگو با خبرنگاران پانا به ارائه جزئیات درباره هوش مصنوعی پرداخت و گفت: «هوش مصنوعی، پدیده‌ای نوظهور در دنیای فناوری، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، بسیاری از محدودیت‌های فناوری‌های گذشته را پشت سر گذاشته و افق‌های جدیدی را برای پیشرفت در عرصه‌های گوناگون گشوده است. این فناوری شگرف، به سرعت در حال نفوذ به تمام جوانب زندگی بشر است و همانند دوران انقلاب صنعتی، پتانسیل ایجاد تغییرات بنیادین را دارد.» 

قنبری‌طلب در تشریح این فناوری نوین، اظهار داشت: «هوش مصنوعی در حقیقت یک فناوری در عصر حاضر محسوب می‌شود که بسیار کاربردی و جذاب است و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که قابل مقایسه با فناوری‌های قبلی نیست.»

وی افزود: «بسیاری از نقاط ضعف و کمبودهایی که فناوری‌های قبلی داشته‌اند، هوش مصنوعی آن‌ها را برطرف کرده و زمینه رشد و تعالی در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌کند و به سرعت در همه حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند.» 

هوش مصنوعی؛ همه‌گیر در تمام عرصه‌ها

 قنبری‌طلب با اشاره به گستردگی کاربردهای هوش مصنوعی، تصریح کرد: «حوزه آموزش، اقتصاد، فناوری، آموزش و پرورش، تحقیقات، سیاست و دیگر عرصه‌ها را نمی‌توان یافت که هوش مصنوعی در آن‌ها ورود پیدا نکرده‌ باشد یا در آینده ورود پیدا نکند.»

وی مقایسه‌ای جالب با دوران ارائه ماشین و صنعت نوین انجام داد و گفت: «این وضعیت بسیار شبیه به دوران آغازین انقلاب صنعتی است که زمینه‌های بی نظیری برای تحول آفرینی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد.» 

قابلیت‌های هوش مصنوعی؛ از یادگیری تا خلاقیت

مدیر پژوهش سرای شهرستان لردگان در رابطه با اهداف و کارکرد هوش مصنوعی بیان داشت: «هدف اصلی هوش مصنوعی، شبیه‌سازی فعالیت‌های شناختی انسان است. این فناوری همانند انسان می‌آموزد، درک می‌کند، تصمیم می‌گیرد، راهکار ارائه می‌دهد، الگو می‌سازد و حتی خلاقیت به خرج می‌دهد؛ هوش مصنوعی به طور صد در صد می‌تواند توانمندی‌های هوش انسانی را داشته باشد.» 

محمد قنبری‌طلب نسبت به این توانمندی‌ها هشدار داد و گفت: «همه این‌ها هم فرصت، هم چالش و هم تهدید دارند و ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و برای چالش‌ها راهکار انتخاب کنیم. این که هوش مصنوعی به‌طور صددرصد بتواند هوش انسانی را کامل داشته باشد، خودش یک تهدید است. باید آن تعادل و تعامل را همواره در نظر بگیریم.» 

آشنایی با سازوکار هوش مصنوعی

وی در ادامه شرح داد: «هوش مصنوعی از طریق الگوریتم‌های پیچیده عمل می‌کند، یاد می‌گیرد، آموزش می‌دهد و عملکرد خود را بهبود می‌بخشد. این الگوریتم‌ها به هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا داده‌ها را تحقیق کرده، الگوها را شناسایی و استخراج کند. یادگیری عمیق، یکی از رویکردهای نوین در هوش مصنوعی است که ساختاری شبیه به مغز انسان دارد.» 

انواع هوش مصنوعی؛ زبانی و بصری، محدود تا ابرهوشمند

محمد قنبری‌طلب به کاربردهای عملی این فناوری اشاره کرد و گفت: «هوش مصنوعی زبانی قادر به درک، تفسیر و تولید متن است و در پاسخ به درخواست‌های متنی کاربران، اطلاعات را پردازش و ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی بصری نیز در تحلیل و تولید تصاویر و ویدئوها نقش دارد و می‌تواند در زمان کوتاهی، طرح‌های پیچیده را خلق کند.» 

وی همچنین انواع هوش مصنوعی را به سطوح محدود، تخصصی و عمومی تقسیم بندی کرد و بازی‌های شطرنجی را مثالی از هوش مصنوعی سطح محدود دانست. او آینده را متعلق به ابرهوش مصنوعی دانست که نسبت به هوش انسانی توانمندتر و پیچیده تر خواهد بود.

نقش هوش مصنوعی در ارتقاء آموزش دانش‌آموزی

مدیر پژوهش‌سرای شهرستان لردگان به کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه دانش‌آموزی پرداخت و بیان کرد: «هوش مصنوعی می‌تواند زندگی در آموزش دانش‌آموزان را متفاوت کند؛ یکی اینکه بتواند سبک یادگیری شخصی ایجاد کند. دانش‌آموز بتواند نقاط قوت و ضعف خود را با استفاده از هوش مصنوعی بررسی کند و بر اساس آن، برنامه درسی دهد که چطور درس بخواند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «معلم و دانش‌آموز می‌توانند در حل مسائل، تکلیف و مقاله نویسی و فعالیت‌های متعدد از هوش مصنوعی استفاده کنند.»

خبرنگار : هستی جلیل سرقلعه , مبینا حبیبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار