درگفتوگو با پانا:
قیس یساقی: تئاتر، تخیل را به بلندپروازی پیوند میزند
همدان (پانا) - قیس یساقی، نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مثلث»، که به دعوت جشنواره در این دوره حضور یافته است، قدرت شگفتانگیز تئاتر در پیوند زدن قوه تخیل به بلندپروازی در کودکان و نوجوانان را عامل اصلی موفقیت آن دانست.
نمایش عروسکی «مثلث»، محصول سال ۱۴۰۲ که میهمان ویژه جشنواره کودک است، نه تنها به دلیل محتوای هنری، بلکه به واسطه مسیر پرفراز و نشیب تولید و اجرای خود، نمونهای برجسته از پشتکار در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به شمار میآید.
قیس یساقی، نویسنده و کارگردان این اثر، در گفتوگو با پانا، سابقه اجرای نزدیک به ۴۰۰ نوبتی نمایش «مثلث» را شاهکلید تسلط گروه بر کار دانست. وی تأکید کرد: «ما خوشبختانه سعادت داشتیم که در این جشنواره به عنوان میهمان حضور یابیم و در بخش رقابتی نیستیم. عاملی که باعث شده این کار بسیار مسلط به نظر برسد، همین است که ما بیش از آنکه تمرین کرده باشیم، اجرا رفتیم؛ اجرای مکرر، بهترین تمرین برای یک نمایش است.»
این گروه هنری که یساقی کارگردانی و طراحی صحنه و عروسک آن را بر عهده داشته، در جشنواره امسال با دو اثر حضور دارد.
یساقی معتقد است قدرت تئاتر در برانگیختن قوه تخیل مخاطب نهفته است، به ویژه در کودکان و نوجوانان که قدرت تصورشان فعالتر است. او مقایسهای جالب را مطرح کرد: «تفاوت خواندن یک کتاب با دیدن فیلم همان کتاب را در نظر بگیرید؛ تئاتر دقیقاً همین کارکرد را دارد. بخشهایی از نمایش به عهده تخیل تماشاگر گذاشته میشود که این امر تأثیری ماندگار بر کودک و نوجوان خواهد گذاشت.»
وی با اشاره به تجربیات تلخ شخصی و گروهی در دو سه سال اخیر، بیان داشت: «با وجود سختیهای بسیار، خودِ نمایش و تمرین کردنش آنقدر برای ما لذتبخش است که هر بار روی صحنه میرویم، خودمان یکی از تماشاگران بیاغراق نمایش هستیم و همین انرژی، سختیها را پشت سر گذاشتن برایمان ممکن ساخت.»
قیس یساقی در پایان دغدغه اصلی خود را افزایش توجه عمومی به تئاتر دانست. او ابراز امیدواری کرد که مردم به مرور زمان، تئاتر عروسکی بزرگسال و کودک را به لیست سرگرمیهای ماهانه خود اضافه کنند: «امیدوارم روزی برسد که مردم به جای سینما یا سایر تفریحات، تئاتر را هم به عنوان یک گزینه جدی در اوقات فراغت خود ببینند. تئاتر مادر تمام هنرهاست و ابزار بسیار مؤثری برای انتقال مفاهیم است.»
ارسال دیدگاه