نقش توانمندسازی مدیران مدارس در توسعه جوامع
همدان (پانا) - در حالی که آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی توسعه جوامع شناخته میشود، توانمندسازی مدیران مدارس به عنوان کلید اصلی این تحول، همواره مورد توجه بوده است. در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری پانا در گفتوگو با جمعی از مدیران و مشاوران مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم، فحک، به بررسی چالشها و فرصتهای موجود در زمینه آموزش ارتباط مؤثر، کنترل هیجان و نمادسازی در مدارس پرداخته است.

در این گفتوگوها، مدیران ضمن تأکید بر اهمیت این مهارتها در ارتقای کیفیت مدیریت مدارس، به چالشهایی نظیر کمبود منابع، مقاومت در برابر تغییر و عدم تناسب آموزشها با نیازهای فردی مدیران اشاره کردند.
یکی از مدیران با اشاره به محدودیتهای موجود، بیان داشت: با توجه به منابع محدود، ارزیابی اثربخشی برنامههای توانمندسازی و انتقال دانش آموخته شده به محیط واقعی مدرسه، همواره با چالش مواجه است.
مشاوران مدارس نیز ضمن تأیید این موضوع، بر لزوم توجه به توسعه هوش هیجانی (EQ) مدیران و مسائل اخلاقی در ارتباطات تأکید کردند. یکی از مشاوران با انتقاد از رویکردهای سطحی در نمادسازی، گفت: باید از این اطمینان حاصل کنیم که نمادها و آیینهای مدرسه، به طور ناخواسته، باعث ایجاد تبعیض یا طرد برخی از دانشآموزان و معلمان نشوند.
در این میان، برخی از مدیران به نقش عوامل سیستمی و ساختاری (مانند کمبود منابع و فشارهای سازمانی) در کاهش اثربخشی آموزشها اشاره کردند و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این موضوع شدند.
با این حال، مدیران و مشاوران بر لزوم بهروزرسانی برنامههای توانمندسازی با توجه به تغییرات سریع در دنیای امروز و ظهور فناوریهای جدید تأکید کردند. آنها معتقدند که مدیران مدارس در آینده، باید به عنوان رهبران تحولآفرین و تسهیلگر، نقش جدیدی را ایفا کنند و برای این منظور، نیازمند مهارتهای جدیدی در زمینه ارتباط و مدیریت هیجان هستند.
این گزارش نشان میدهد که توانمندسازی مدیران مدارس در زمینه ارتباط مؤثر، کنترل هیجان و نمادسازی، نیازمند رویکردی جامع، اصیل و مبتنی بر ارزشهای واقعی مدرسه است. توجه به نیازهای فردی مدیران، ارزیابی دقیق اثربخشی برنامهها و رفع موانع سیستمی، از جمله اقداماتی است که میتواند به ارتقای کیفیت مدیریت مدارس و در نهایت، بهبود نظام آموزش و پرورش کشور کمک کند.
ارسال دیدگاه