اجرای الگوی مدیریت تراز سند تحول در ۵۰ درصد از مدارس دولتی قم

قم(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اظهار کرد: در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خرداد ۱۴۰۳، نقشه راه تحول در آموزش و پرورش مصوب شده و از ماه مهر الگوی مدارس تراز سند تحول بصورت آموزشی در ۱۰ درصد از مدارس اجرا شده و در مهر امسال ۵۰ درصد مدارس دولتی و ۱۰۰ درصد مدارس غیر دولتی با این الگو کار خود را انجام خواهند داد.

کد مطلب: ۱۵۶۶۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد

سید مصطفی حسینی فاضل، امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته معلم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آموزش و پرورش اظهار کرد: رسانه بُعد چهارم دموکراسی است که شفافیت و بهبود عملکرد دولت‌های مبتنی بر آراء مردم را رقم می‌زند، ‌ ما اعتقاد داریم رسانه می‌تواند همانند نقشی که معلمان در کلاس دارند و جریان ساز هستند اصحاب رسانه هم می‌توانند گفتمان سازی کنند.

 وی ادامه داد: معلمان و اصحاب رسانه هر دو بعنوان دو بال نظام مردم سالاری می‌توانند در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی کمک کنند و ما در این دوره و با این نگاه به رسانه‌ها کمک خواهیم کرد نقاط قوت ما را جامعه بشناسانند و نقاط ضعف را برای ما روشن کنند.

حسینی فاضل تاکید کرد: دولت چهاردهم با رویکرد خود مبنی بر اولویت بخشیدن به مسائل و تربیتی سعی خود را در کاهش نارسایی‌های آموزشی و تربیتی را دنبال می‌کند و برای اولین بار است که دکتر پزشکیان به عنوان بالاترین مسئول اجرایی کشور در بیش از ۲۰ جلسه مربوط به آموزش و پروش شرکت می‌کنند.

وی تأکید کرد: رویکرد دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت در فضاهای آموزشی است و در استان بیش از ۱۰ جلسه با هدف توسعه فضاهای آموزشی با حضور استاندار برگزار شده است.

حسینی فاضل با بیان اینکه توسعه عدالت در روش‌های آموزش با عنوان کیفیت بخشی به روش‌های آموزشی در حال پیگیری است، ‌گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقا کیفیت مدارس دولتی با رویکرد ارتقاء معدل دانش آموزان از دیگر برنامه‌هایی است که در مجموعه آموزش و پرورش دنبال می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: بر اساس سند تحول بنیادین هفته بزرگداشت معلم هفته تکریم مادی نیست بلکه باید زمینه ساز تکریم عمومی علم و معلم در جامعه باشد و همانطور که رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشاتشان تاکید کردند در کنار ارتقا منزلت جایگاه اجتماعی معلمان باید جایگاه آموزش و پرورش در نظام مدیریتی کشور و استان‌ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه شعار محوری هفته بزرگداشت معلم با عنوان «برای معلم و برای ایران» نامگذاری شده است، اضافه کرد: ادای احترام به مقام شامخ استاد شهید مطهری، تجلیل از معلمان برگزیده با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش در ۱۸ اردبیهشت، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی، برگزاری آیین سپاس معلم در سطح مدارس از جمله‌ برنامه‌هایی است که برگزار خواهد شد.

حسینی فاضل توجه به جوانان را یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش استان دانست و تاکید کرد: طی سال‌های اخیر بیش از چهار هزار نیروی انسانی جذب شده است که این اتفاق مبارکی است، در دوره ابتدایی میانگین سنی معلمان ما زیر ۴۵ سال و بیشترین میانگین سابقه خدمتی آن‌ها زیر ۱۵ سال است لذا رویکرد جوان گرایی آموزش و پرورش از دوره قبل وجود داشته و انشالله ما هم ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در سند تحول عنوانی که برای معلم جایگزین می‌کنیم عنوان مربی است، ادامه داد: تفاوت واژه مربی با معلم توجه به نقش الگویی و مرجعیت معلمان است معلمان همه در واقع مربیان اصلی آموزشی و تربیتی هستند خصوصاً در دوره ابتدایی ما کمتر معلمی را می‌بینیم که به مقوله‌های ویژگی‌های رفتاری دانش آموزان توجه نداشته باشند؛ لذا فعالیت پرورشی یکی از فعالیت‌های اصلی همه معلمان ما است و ما آموزش را زمینه‌ای برای پرورش می‌دانیم

حسینی فاضل تصریح کرد: ما به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم اما تحول مبتنی بر لذا نیاز به زمان دارد؛ آموزش و پرورش مانند محیط‌های اقتصادی زود بازده نیست بلکه بازده آن در دراز مدت اتفاق می‌افتد؛ تحول در آموزش و پرورش با نوشتن سند انجام نمی‌شود بلکه با اجرایی شدن اسناد اتفاق می‌افتد و یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری این بود که چرا سند تحول در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اظهار کرد: در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خرداد ۱۴۰۳ نقشه راه تحول در آموزش و پرورش مصوب شده و از مهرماه بصورت آموزشی ما در ۱۰ درصد از مدارس الگوی مدارس تراز سند تحول را اجرا کردیم و در مهر ۱۴۰۴ ان‌شاءالله ۵۰ درصد مدارس ما در بخش مدارس دولتی و ۱۰۰ درصد مدارس غیر دولتی با الگوی مدیریت مدارس تراز سند تحول ان‌شاءالله کار خود را انجام خواهند داد.

حسینی فاضل با بیان اینکه  ۱۴۷ پروژه تحولی در اجرای سند تحول نگاشته شده که جز برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل است، ‌ گفت: به طور کلی ما حدود ۱۷ هزار معلم در استان داریم که عمدتاً نیروهای رسمی و پیمانی هستند تنها بخشی از نیروها که زیر هزار نفر هستند نیروهای قراردادی کار معین یا حق التدریس هستند.

وی بیان کرد: حدود هزار واحد آموزشی کالبدی داریم و هزار و ۶۰۰ واحد با کد واحد آموزشی چون تعدادی از مدارس ما در دوشیفت فعالیت می‌کنند و هر یک کد واحد آموزشی دارد؛ ما از استان‌هایی هستیم که بیش از ۱۰ درصد از دانش‌آموزان ما اتباع هستند و نیازهای ویژه‌ای داریم.

حسینی فاضل یادآور شد: در بحث فضای آموزشی و سرانه فضای آموزشی ما در حال حاضر حدود ۴.۲ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است و بر اساس برنامه هفتم این عدد باید تا پایان سال ۱۴۰۷ به ۶.۱ برسد.

وی تاکید کرد: رتبه استان ما از لحاظ سرانه آموزشی ۲۸ کشور بود که با افتتاح‌هایی که در سال گذشته رقم خورد رتبه‌ ما به ۲۶ ارتقا پیدا کرد اما از لحاظ تراکم دانش‌آموزی رتبه دوم کشور را داریم که بخش از آن به کمبود نیروی انسانی و بخشی هم به کمبود فضای آموزشی مربوط است.

حسینی فاضلی بیان کرد: امیدواریم با نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و ورود خیرین به بحث مدرسه سازی طی دو سال آینده شرایط فیزیکی مدارس ما و تراکم کلاس‌های ما بهبود پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: حدود ۳۵ پروژه در حوزه پروژه‌های آموزشی در مجموعه ۵۶۰ هکتاری پردیسان داریم که امیدواریم با افتتاح این مجموعه‌ها برای مهر امسال و همچنین سایر پروژه‌های تخریب و بازسازی که در سطح استان داریم بحث تراکم را بتوانیم کاهش بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به تغییر معاونین آموزش و پرورش اظهار کرد: رویکرد ما استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌ها و گرایش‌های سیاسی اجتماعی، تخصص و تعهد همکاران است اولویت ما برنامه هفتم توسعه است لذا کسانی که این برنامه را مد نظر داشته باشند و با اجرای این برنامه‌ها همراه و همگام باشند مسلماً با از همه این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

حسینی فاضل بیان کرد: در عدالت آموزشی سازماندهی معلمان را مد نظر داریم؛ مدارس خاص فقط می‌توانند ۱۲ ساعت از معلمان انتخابی خودشان استفاده کنند ۱۲ ساعت دیگرشان توسط معاونت‌های آموزشی نواحی و مناطق سازماندهی می‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار