در گفتوگو با پانا:
آموزشگاههای بازیگری؛ دکانی برای پولسازی یا رسیدن به مسیر واقعی سینما
تهران (پانا) - رضا ایرانمنش، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، از وضعیت نابسامان آموزش بازیگری، مدیریت فرهنگی کشور، سقوط اخلاقی در محصولات تصویری و غفلت ساختاری نهادهای هنری سخن گفت. او معتقد است سیستم فرهنگی ایران، به جای رشد، در یک چرخه باطل گرفتار شده است.

رضا ایرانمنش در گفتوگو با پانا درباره تجربه خود در حوزه آموزش بازیگری گفت: «من سالها در این حوزه تدریس داشتم اما به دلایلی که در ادامه میگویم، از ادامه آن منصرف شدم. مدیریت و سازماندهی آموزش در فضای فرهنگی بسیار ضعیف است و این باعث شده آموزشگاهها بیشتر به دکانهایی برای کسب درآمد تبدیل شوند.»
وی افزود: «اگر به گذشته نگاه کنیم، در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ دانشگاهها و مراکز دولتی بستر اصلی آموزش بازیگری و هنر بودند. آموزشگاههای خصوصی تازه شکل گرفته بودند و هنوز نتیجه بهتری داشتند. اما اکنون هر کسی بدون هیچ فیلتر و کنترلی وارد این عرصه میشود؛ این مشکل ریشهای است و به مدیریتها و متولیان هنر کشور بازمیگردد.»
ایرانمنش ادامه داد: «در دهه ۷۰ عضویت در انجمن بازیگران بسیار سختگیرانه بود و اعضا با آزمون و بررسی دقیق انتخاب میشدند. اما اکنون شرایط طوری شده که هر کسی میتواند به راحتی عضو شود. متاسفانه بسیاری از کسانی که امروز فعالیت میکنند، پیشینه هنری و تخصصی ندارند، ولی به عنوان بازیگر، کارگردان یا تهیهکننده فعالیت میکنند.»
وی درباره وضعیت جشنوارههای فیلم نیز گفت: «متاسفانه در جشنوارهها فیلمهایی با کیفیت پایین و حتی ساخته شده با موبایل دیده میشود. باید مرکزی شکل بگیرد که فیلمسازان جوان را آموزش دهد و آثارشان را به شکل حرفهای در معرض رقابت قرار دهد.»
ایرانمنش در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به وضعیت سینمای پس از انقلاب اظهار کرد: «دهه ۶۰ و ۷۰ اوج تحول و موفقیت سینمای بعد از انقلاب بود. در آن زمان فیلمهای دفاع مقدسی فراوان ساخته میشد و بازیگران حرفهای و تحصیلکرده حضور داشتند. ترکیبی از آموزش دیدگان و تجربهکردگان تئاتر، کیفیت هنری را بالا نگه داشته بود.»
وی افزود: «اما در سالهای اخیر وضعیت به گونهای شده که آموزشگاهها فقط محل کسب درآمد شدهاند و نظارتی بر کیفیت آموزش وجود ندارد. بسیاری از علاقهمندان وارد عرصه میشوند اما آموزش کافی نمیبینند و در نهایت، کیفیت کار پایین میآید.»
رضا ایرانمنش با انتقاد از مدیریت فرهنگی بیان کرد: «مشکل اصلی سوءاستفاده برخی افراد و ضعف مدیریت است. ما شاهد هستیم که سینما و هنر کشور وارد دورانی شدهاند که به جای پیشرفت، در حال چرخیدن به دور خود هستند.»
وی درباره وضعیت تولیدات تلویزیونی و نمایش خانگی گفت: «رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی چندان موفق نیستند. محتواها فاقد جذابیت و کیفیت لازم هستند و مخاطب نمیتواند به راحتی تمایز قائل شود. فیلمهای سینمایی هم وضع مشابهی دارند و بسیاری از مردم نمیتوانند تشخیص دهند که یک سکانس متعلق به کدام فیلم است.»
ایرانمنش افزود: «ما شعارهای زیادی میدهیم اما حاضر نیستیم هزینه کنیم یا ساختارهای حرفهای ایجاد کنیم. پیش از این فیلمها با وسواس بیشتری ساخته میشدند، اما امروز کیفیت بسیار پایین آمده است.»
وی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به مدیریت فرهنگی گفت: «در گذشته افراد متخصص و کاردان در راس کار بودند. امروز اما افراد بیسواد و بدون تخصص در حوزه هنر قرار میگیرند و این موضوع آسیبهای جدی به هنر کشور زده است.»
ایرانمنش همچنین به فساد مالی در حوزه سینما اشاره کرد و گفت: «قبلاً در تلویزیون و سینما زیرمیزی میگرفتند، اما اکنون دیگر به صورت علنی درخواست پول میشود و بسیاری از افراد بیکارند چون فضا پر شده از کسانی که پول دارند و بدون تخصص وارد شدهاند.»
وی همچنین درباره دغدغه نوجوانان و جوانان علاقمند به بازیگری توضیح داد: «اکثر جوانانی که علاقه دارند وارد این عرصه شوند، زمان و پول خود را هدر میدهند، چون جایگاهی برای استعدادهای واقعی وجود ندارد. اگر هم کسی واقعاً عاشق باشد باید منبع مالی داشته باشد تا در این مسیر دوام بیاورد.»
ایرانمنش در پایان گفت: «امیدوارم روزی برسد که افراد متخصص، تحصیلکرده و با تجربه در راس امور فرهنگی قرار بگیرند و با برنامهریزی و مدیریت درست، هنر کشور به جایگاه واقعی خود بازگردد. اما تا آن زمان باید به وضع موجود نگاه کنیم و از خود بپرسیم که آیا آیندهای برای سینما و هنر داریم؟»
ارسال دیدگاه