در گفت‌و‌گو با پانا:

مجید پتکی: جشنواره مقاومت باید هویت مستقل خود را حفظ کند

تهران (پانا) - مجید پتکی، بازیگر باسابقه سینما و تئاتر، با انتقاد از تکرار فیلم‌های دیگر جشنواره‌ها در جشنواره فیلم مقاومت، بر لزوم شکل‌گیری هویتی مستقل برای این رویداد تأکید کرد. او همچنین به چالش‌های نوجوانان علاقه‌مند به بازیگری، کم‌توجهی به بازیگران تئاتر در پلتفرم‌ها و لزوم جذب مخاطب عام در سینماهای موضوعی پرداخت.

کد مطلب: ۱۵۷۱۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
مجید پتکی: جشنواره مقاومت باید هویت مستقل خود را حفظ کند

مجید پتکی، بازیگر شناخته‌شده عرصه تئاتر و سینما، در حاشیه برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی هنری پانا، به تکرار فیلم‌های سایر جشنواره‌ها در این رویداد فرهنگی اشاره کرد و گفت: «وقتی جشنواره‌ای ۱۸ دوره برگزار می‌شود، باید هویتی مستقل پیدا کرده باشد. به نظرم جشنواره مقاومت باید به سمت شناسایی و حمایت از فیلم‌هایی برود که مختص همین جشنواره‌اند و در رویدادهای دیگر شرکت نکرده‌اند.»

وی افزود: «هر سوژه‌ای که مرتبط با مفهوم مقاومت باشد، ظرفیت بالایی برای تولید فیلم دارد. من در فیلم "سرهنگ ثریا" بازی داشتم و آن را نمونه‌ای از آثاری می‌دانم که می‌تواند نوجوانان امروز را با مفاهیم مقاومت و تاریخ معاصر آشنا کند، اما باید بپذیریم که نشاندن نوجوانان پای چنین فیلم‌هایی سخت شده است.»

پتکی با اشاره به استعدادهای نوجوان در حوزه بازیگری و هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: «من در حوزه آموزش و پرورش فعالیت کرده‌ام و به‌وضوح دیده‌ام که نوجوانان ۱۴ سال به بالا استعدادهای فوق‌العاده‌ای دارند. بسیاری از آن‌ها با تحمل هزینه‌های سنگین در دوره‌های بازیگری شرکت می‌کنند اما همچنان احساس می‌کنند شانس دیده‌شدن ندارند.»

او در ادامه با انتقاد از فقدان برنامه‌ریزی مؤثر برای نوجوانان در حوزه‌های فرهنگی افزود: «ما قشر نوجوان را رها کرده‌ایم. در حالی که کودک برنامه دارد، اما نوجوان بین ۱۰ تا ۱۸ سال، هیچ خوراک فرهنگی مناسبی دریافت نمی‌کند. برنامه‌های کودک و نوجوان عمدتاً به کارتون و انیمیشن محدود شده‌اند، در حالی که این قشر نیاز به هویت‌یابی جدی دارند.»

پتکی با اشاره به فضای بسته آموزش و پرورش نسبت به ورود نیروهای متخصص از دیگر نهادهای هنری گفت: «بچه‌هایی که در ارشاد یا حوزه هنری تربیت شده‌اند، ظرفیت بالایی برای ورود به آموزش و پرورش به‌عنوان مربیان پرورشی دارند، اما مقاومت‌های غیرکارشناسی مانع این ارتباط می‌شود. ما باید باور کنیم که پرورش از آموزش مهم‌تر است.»

این بازیگر با تأکید بر لزوم حضور نوجوانان در سینماهایی که فیلم‌های مقاومت اکران می‌شود، افزود: «نباید نوجوانان را به زور به سینما برد. بهتر است برای خانواده‌ها امکان حضور فراهم کنیم تا نوجوانان همراه با والدینشان، که خود تجربه زیسته آن دوران را دارند، فیلم‌ها را ببینند. در این صورت درک مفاهیم مقاومت راحت‌تر شکل می‌گیرد.»

او ادامه داد: «برای مثال اگر من فیلم "بازی خونی" را با پسرم تماشا کنم، می‌توانم درباره پیام مقاومت و قیام مردم با او گفت‌وگو کنم. باید کاری کنیم که نوجوان با مفهوم حق‌طلبی آشنا شود و بفهمد مردمی که در فیلم‌ها می‌بیند، خودجوش پای کار آمدند، نه با اجبار.»

مجید پتکی همچنین با انتقاد از بی‌توجهی به استعدادهای تئاتری در فضای پلتفرم‌ها و سینمای امروز گفت: «بازیگران بسیار قابلی در تئاتر هستند که سال‌ها زحمت کشیده‌اند، اما دیده نمی‌شوند. ما به جای آن‌ها، سراغ بلاگرها و چهره‌های شبکه‌های اجتماعی می‌رویم. این ظلم به کسانی است که خاک صحنه خورده‌اند.»

وی در ادامه به بازیگران فیلم «بازی خونی» اشاره کرد و گفت: «مهیار شاپوری و مجید آقا کریمی از جمله کسانی هستند که سال‌ها در تئاتر کار کرده‌اند و امروز باید بیشتر دیده شوند. اما متأسفانه وقتی به دفاتر تولید مراجعه می‌کنند، با دستمزدهای ناعادلانه یا حتی بی‌توجهی روبه‌رو می‌شوند.»

پتکی با اشاره به وضعیت اقتصادی و نابرابری‌های موجود در سیستم تولیدات نمایشی افزود: «نمی‌دانم چرا پول فقط برای یک عده خاص است. بازیگر تئاتری که ۳۰ سال زحمت کشیده، نباید در اولویت باشد؟ چرا تهیه‌کننده‌ها به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند؟»

او با بیان اینکه آموزش برایش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: «من با افتخار از تئاتر شروع کردم و با تئاتر ادامه می‌دهم. اگر در آینده فرصت ساخت فیلم داشته باشم، قطعاً در حوزه کودک و نوجوان کار خواهم کرد چون حس می‌کنم به این قشر بدهکاریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار