معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پانا:

زیرساخت‌های فنی برای اعطاء بُن‌‌های خرید کتاب برای دانش‌آموزان فراهم شده است

کتابخانه‌های ۱۰۰۰ مدرسه تجهیز می‌شوند

تهران (پانا) - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت اگر منابع مالی برای اعطاء بن‌های دانش آموزی تامین شود مشکلی برای اهدا بن‌های دانش آموزی نخواهیم داشت زیرا زیرساخت‌های فنی این امر مهیا شده است.

کد مطلب: ۱۴۷۲۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
زیرساخت‌های فنی برای اعطاء بُن‌‌های خرید کتاب برای دانش‌آموزان فراهم شده است

نشست خبری نمایشگاه کتاب صبح امروز با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب در مصلی تهران برگزار شد.

یاسر احمدوند در پاسخ به پانا درباره اعطاء بن‌های دانش‌آموزی به دانش‌آموزان گفت: نزدیک به 16 میلیون دانش‌آموز در حال تحصیل هستند و منابع تامین ریالی این امر اکنون فراهم نشده است اگر این امر محقق شود زیرساخت‌های فنی آن در کشور وجود دارد و می‌توانیم بن‌های دانش‌آموزی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

وی در ادامه به تجهیز کتابخانه‌های مدارس اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های 1000 مدرسه توسط وزارت ارشاد تجهیز می‌شوند و مدیران و مسئولان مدارسی که انتخاب شده‌اند کتاب‌های مورد نیاز را انتخاب خواهند کرد و این کتاب‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود به حضور کشور یمن در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران کشور هند بود که دلیل این انتخاب نیز سابقه دیرینه تمدنی بین دو ملت ایران و هند بود اما بعد از عملیات تنبیهی «وعده صادق»، کشور هند بیانیه‌ای صادر کرد که مانع سفر اتباع کشورشان به ایران و سرزمین‌های اشغالی شد؛ لذا این محدودیت مانع میزبانی از هند شد.

وی تصریح کرد: پس از این اتفاق کشور یمن جایگزین هندوستان شد، انتخاب یمن در بین کشور‌های مختلف که با توجه به فاصله‌ اندک برگزاری نمایشگاه آماده حضور در نمایشگاه بودند، اتفاق خوبی بود و برنامه‌های فرهنگی گسترده‌ای توسط یمن در نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد، کشور یمن دارای اندیشمندان و بزرگان زیادی در طول تاریخ بوده است که ارتباط گسترده‌ای با ایران داشته‌اند.

احمدوند به بخش ویژه غزه در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: همزمان با اعتراضات دانشجویان جهان و آمریکا نمایشگاه کتاب تهران نیز بخشی را به عنوان غزه خواهد داشت که دانشجویان فلسطینی و جهادی در این برنامه حضور ویژه‌ای خواهند داشت.

وی در ادامه به افزایش میزان بن‌های دانشجویی و طلاب اشاره کرد و گفت: مبلغ بن‌ها در سال جاری افزایش پیدا کرده است و برای دانشجویان  700 هزار تومان خواهد بود که 40 درصد از این مبلغ توسط وزارت ارشاد و 60 درصد دیگر توسط دانشجویان  خواهد بود.

احمدوند اضافه کرد: به اساتید و هیات‌های علمی نیز به میزان 800 هزار تومان بن داده می‌شود که 50 درصد آن توسط وزارت ارشاد اعطاء می‌شود.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخصوص اختصاص بن نمایشگاه به دستگاه‌های مختلف اظهار کرد: طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، هر دستگاهی که آورده‌ای برای کارکنان خود درخصوص نمایشگاه کتاب داشته باشد، ما امکان اختصاص ۲۰ درصد بن به آنها را خواهیم داشت و سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد بن خرید اختصاص داده شده بود.

یاسر احمدوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که نمایشگاه کتاب از روز چهارشنبه آغاز به کار می‌کند، گفت: نمایشگاه کتاب از روز چهارشنبه 19 اردیبهشت تا پایان روز شنبه 29 اردیبهشت در مصلی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بزرگ‌ترین اجتماع فرهنگی کشور است و باعث انگیزه ناشران و علاقه‌مند است که امسال در دو بخش مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

احمدوند خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب پس از سی‌وپنج دوره به جایگاهی رسیده است که خانواده‌ها هرساله آن را در سبد فرهنگی خود قرار داده‌اند و برای  حضور در آن اشتیاق فراوانی دارند.

وی  ادامه داد: تلاش شده است که بخش‌های مختلف نمایشگاه ارتقاء پیدا کند و ضعف و کاستی‌ها که نسبت به گذشته داشت کاهش پیدا کند به همین منظور نقشه غرفه‌ها از امروز در دسترس مردم قرار می‌گیرد تا آن‌ها با شناخت بهتری از جانمایی انتشارات‌ها بتوانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از امروز ناشران غرفه‌های خود را دریافت می‌کنند و می‌توانند غرفه‌های خود را چیدمان کنند.

وی به برنامه‌های دهه کرامت در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: به مناسبت هم‌زمانی دهه کرامت و نمایشگاه کتاب ویژه‌برنامه‌ای را برای پاسداشت دختران و زنان اختصاص داده‌ایم و پیش‌بینی ما بر این است که حجم حضور مردم در این رویداد فرهنگی بیشتر از دوره‌های گذشته باشد.

احمدوند تصریح کرد: 70 هزار جلد کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه می‌شود همچنین 20 ناشر بین‌المللی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

در بخش دیگری از این نشست، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به این مطلب که نمایشگاه به وسعت مرزهای ایران است، گفت: مصلی امام خمینی به‌عنوان محل گردهمایی ناشران است و بخش دیگری از این رویداد فرهنگی  به‌صورت مجازی خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه نمایشگاه کتاب برای بخش کودک و نوجوان گفت: امسال تمام ناشران در فضای مسقف نمایشگاه جانمایی شده‌اند و میزان غرفه‌ها نیز نسبت به گذشته افزایش پیداکرده است، همچنین توجه ویژه‌ای به بخش کودک و نوجوانان صورت گرفته است.

رمضانی با اشاره به این مطلب که 3 درب جدید برای حضور علاقه‌مندان در نظر گرفته‌ شده است، گفت: افزایش ورودی‌ها باعث شده است که علاقه‌مندان به کتاب بتوانند از تمام جهات وارد مصلی شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: 610 نفر از خبرنگاران برای حضور در نمایشگاه کتاب ثبت‌نام کردند که از این میان 210 نفر کارت ثابت و مابقی کارت‌های مهمان دریافت می‌کنند، همچنین 84 شهروند خبرنگار نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت و 30 نفر از خبرنگاران رسانه‌های خارجی حاضر در ایران این رویداد فرهنگی را پوشش می‌دهند.

رمضانی یادآور شد: 2619 ناشر در نمایشگاه حضور دارند همچنین 250 ناشر دیگر نیز در حال ثبت‌نام هستند که عمدتاً در بخش مجازی حضور خواهند داشت.

در ادامه این نشست یاسر احمدوند درباره بودجه این رویداد فرهنگی نیز گفت: نمایشگاه کتاب هیچ بودجه مستقلی ندارد و در دو دوره گذشته سعی شده است میزان بودجه دولتی کاهش پیدا کند به‌عنوان‌مثال 80 درصد بودجه سال گذشته توسط نمایشگاه و فقط 20 درصد آن توسط دولت اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: آنچه دولت به نمایشگاه اختصاص می‌دهد بیشتر در بحث یارانه خرید کتاب است .

احمدوند تصریح کرد: در موضوع شفافیت ناظران قانونی حضور دارند و در تمام هزینه‌ها نظارت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار