محمد حیدری‌پور، کارشناس پخش فیلم پاسخ داد؛

چرا باید «قوی‌دل» را در سینما دید؟

تهران (پانا) - مستند «قوی‌دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر به یاد شما می‌آورد که جای خالی قهرمان در سینمای داستانی، یک معضل جدی است.

کد مطلب: ۱۴۶۹۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
چرا باید «قوی‌دل» را در سینما دید؟

در سال‌های اخیر، در سینمای ایران بحث های نظری بسیاری با این مضمون کلید خورده که سینمای داستانی ایران قهرمان ندارد. فقدان قهرمان، یک معضل بزرگ برای سینمایی است که در یکی دو سال گذشته، به یمن اکران کمدی‌های عامه پسند، روزهای رخوت‌ناک پس از کرونا را پشت سر گذاشته است.

بسیاری از منتقدان، مدیران نهادهای تولیدکننده فیلم (حوزه هنری و سازمان رسانه‌ای اوج) بر این باورند که نبود قهرمان، به فروش فیلم‌ها ضربه زده و مانع جذب مخاطب است. اگر طرفدار این نظریه باشید، «قوی‌دل» ساخته علی فراهانی صدر، مستندی است که به شما ثابت می‌کند حضور یک قهرمان چطور می‌تواند علاوه بر اثربخشی به فیلم، به قلب مخاطب نفوذ کند.

احمد قوی‌دل، شخصیت اصلی مستند «قوی‌دل» است. او درگیر ماجرای پرونده خونهای آلوده می‌شود و یک تنه تلاش می‌کند، در مسیری دشوار، به آنچه استحقاقش را دارد، برسد.

سینمای مستند ایران، در سال‌های اخیر، تجربه های نوگرایانه و متفاوتی داشته که اغلب، برای جلب نظر جشنواره‌ها و مخاطب خارجی بوده، اما «قوی‌دل» نمونه درستی از مستند مطالبه گرایانه است که بسیاری از نهادها و موسسات، بر تولید آن اصرار می‌ورزند.

«قوی‌دل» را مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید کرده، نهادی که در دهه هشتاد و نود، یکی از مهمترین عرصه های کشف استعداد در سینمای داستانی و مستند بوده و چهره‌های پرشماری را به سینما معرفی کرده، علی فراهانی صدرِ جوان، یکی از چهره‌های خلاق و بااستعدادی است که با «قوی‌دل» به سینمای مستند معرفی شده و گمان می‌رود می تواند یکی از بهترین‌ها در آینده باشد.

سعید الهی که سابقه فعالیت رسانه‌ای دارد و چند سال است به عنوان، تهیه کننده در سینما فعالیت می‌کند، با «قوی دل» گامی بلند و موثر در کارنامه هنری‌اش برداشته است و نکته آخر این که «قوی دل» که در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اکران شده یک امتیاز جذاب دارد.

«قوی‌دل» در جشنواره «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران و جایزه دبیر جشنواره به خاطر شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین مستند بلند را دریافت کرد.

این تعداد جایزه و استقبال از نمایش در «سینماحقیقت» هر بیننده ای را ترغیب می‌کند تا یکی از بهترین مستندهای سال گذشته را ببیند. مستندهای ایرانی معمولا کمتر فرصت اکران در سینما را پیدا می‌کنند، تماشای «قوی‌دل» در سینماهای «هنر و تجربه» حمایت از اکران آثاری است که هم قهرمان دارند، هم واقعیت را به تصویر می‌کشند و هم، شخصیت‌هایی باورپذیر دارند.

احمد قوی‌دل شخصیت اصلی این فیلم، شاید سوژه اصلی یک فیلم سینمایی باشد، او این جذابیت را دارد. بعد از تماشای «قوی‌دل» به این نکته پی خواهید برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار