دبیر ریاضی متوسطه دوم شهرستان فیروزکوه:

هوش مصنوعی مسیری روشن و پراهمیت برای پیشرفت سیستم‌های آموزشی ترسیم می‌کند

فیروزکوه (پانا)- دبیر ریاضی متوسطه دوم شهرستان فیروزکوه گفت: آینده هوش مصنوعی در آموزش، مسیری روشن و پراهمیت برای پیشرفت سیستم‌های آموزشی ترسیم می‌کند.

کد مطلب: ۱۶۴۷۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
هوش مصنوعی مسیری روشن و پراهمیت برای پیشرفت سیستم‌های آموزشی ترسیم می‌کند

مریم زیاری، دبیر ریاضی متوسطه دوم شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با دانش‌آموزان خبرنگار پانا با اشاره به جزئیات این رویداد گفت: «با توجه به برنامه عملیاتی گروه استانی دوره دوم شهرستان‌های استان تهران و به مناسبت فرارسیدن دهه ریاضی، گروه استانی ریاضی متوسطه تصمیم به برگزاری مسابقه‌ای استانی با عنوان «تولید فیلم آموزشی ریاضی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی» ویژه کلیه دبیران دوره‌های اول و دوم متوسطه کرد.» 

وی افزود: «قالب آثار ارائه‌شده در این مسابقه شامل تولید محتوای آموزشی با موضوع مشخص بود و شرکت‌کنندگان می‌توانستند آثار خود را در قالب‌های ویدئو اسلاید، آزمون تعاملی، پوستر دیجیتال، اینفوگرافیک و انیمیشن ارائه دهند.» 

این دبیر ریاضی با اشاره به نقش ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند تولید محتوا بیان کرد: «در این مسابقه از هوش مصنوعی کوپایلت (Microsoft Copilot) استفاده شد که یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط شرکت مایکروسافت است. این ابزار با بهره‌گیری از قدرت مدل‌های زبانی پیشرفته OpenAI، امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی با راه‌اندازی این فناوری، با استقبال گسترده طیف وسیعی از کاربران مواجه شده است؛ به‌گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۴ میلادی، ChatGPT دارای حدود ۱۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه بوده و کمپانی‌های بزرگ نیز از آن استفاده می‌کنند.» 

زیاری تصریح کرد: «ابزارهای هوش مصنوعی با ارائه امکانات متنوع، یادگیری علوم و ریاضی را برای دانش‌آموزان آسان‌تر، جذاب‌تر و مؤثرتر کرده‌اند. این فناوری‌ها از طریق شخصی‌سازی آموزش، ارائه بازخورد فوری و ایجاد تجربیات تعاملی، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مفاهیم را بهتر درک کرده و با انگیزه بیشتری به یادگیری ادامه دهند.» 

وی افزود: «امروزه دانش‌آموزان به‌طور فزاینده‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌پی‌تی برای کمک به یادگیری ریاضی خود استفاده می‌کنند. این ابزارها قادرند متن، پاسخ‌های مسئله و راهنمایی‌های آموزشی تولید کنند و به همین دلیل محبوبیت زیادی در میان دانش‌آموزان پیدا کرده‌اند. میلیون‌ها دانش‌آموز در سراسر جهان هر روز از این فناوری برای نوشتن مقاله، انجام تمرین‌ها، دریافت بازخورد و حتی به‌عنوان معلم مجازی بهره می‌برند.» 

این دبیر ریاضی در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش‌روی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش گفت: «نبود زیرساخت‌های فنی کافی در بسیاری از مناطق، هزینه‌های بالای پیاده‌سازی، کمبود دانش و مهارت لازم برای استفاده از این فناوری و همچنین مسائل اخلاقی نظیر حریم خصوصی داده‌ها، از جمله چالش‌های مهم در این حوزه به شمار می‌روند.» 

زیاری با تأکید بر تحولات نظام‌های آموزشی در دهه‌های اخیر اظهار کرد: «در سال‌های اخیر، تحول در نظام‌های آموزشی با ورود فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی، به یکی از موضوعات اصلی پژوهش‌های علمی تبدیل شده است. شیوه‌های سنتی تدریس که عمدتاً بر انتقال یک‌سویه اطلاعات متمرکز بوده‌اند، امروزه جای خود را به رویکردهای هوشمند و داده‌محور داده‌اند.» 

وی افزود: «بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند آموزشی و دستیارهای مجازی معلم، موجب شکل‌گیری شیوه‌های نوینی در تدریس شده است که به افزایش کیفیت آموزش، شخصی‌سازی محتوا و ارتقای انگیزه یادگیرندگان کمک می‌کند. البته شیوه‌های نوین تدریس مبتنی بر هوش مصنوعی زمانی اثربخش خواهند بود که در کنار فناوری، رویکردهای انسان‌محور و تعامل سازنده میان معلم و فراگیرنده نیز حفظ شود. این ترکیب می‌تواند مسیر آموزش را از رویکردهای سنتی به سمت الگویی پویا، خلاق و دانش‌بنیان هدایت کند.» 

وی با اشاره به نتایج پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: «یافته‌ها نشان می‌دهند که فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری آنلاین و گیمیفیکیشن می‌توانند کیفیت یادگیری را بهبود بخشند. آموزش معلمان برای استفاده صحیح از این فناوری‌ها، طراحی برنامه‌های درسی انعطاف‌پذیر و ایجاد فضاهای یادگیری تعاملی از عوامل کلیدی موفقیت در این مسیر هستند. از این‌رو، ضرورت بازنگری در روش‌های تدریس و زیرساخت‌های آموزشی برای همگام شدن نظام‌های آموزشی با تحولات سریع فناوری، بیش از پیش احساس می‌شود.» 

زیاری گفت: «طبیعتاً هر فناوری در پاسخ به یک نیاز یا کمبود شکل می‌گیرد و هوش مصنوعی نیز برای معلمان، زمانی که دانش‌آموزان به مسیرهای متنوع یادگیری دسترسی دارند، مزایای فراوانی به همراه دارد. از جمله این مزایا می‌توان به دسترسی دائمی به یک سیستم آموزش و یادگیری مبتنی بر پرسش و پاسخ، شخصی‌سازی و سازگاری روش‌های آموزشی با نیاز دانش‌آموزان، کاهش فشار کاری معلمان، افزایش سرعت طراحی روش‌های تدریس با تحلیل داده‌ها، تعامل مؤثر با دانش‌آموزان کم‌توان، شناسایی خلأهای آموزشی و تولید محتوای چندرسانه‌ای جذاب‌تر با سرعت بالاتر اشاره کرد.»

وی در پایان اذعان داشت: «آینده هوش مصنوعی در آموزش، مسیری روشن و پراهمیت برای پیشرفت سیستم‌های آموزشی ترسیم می‌کند. این فناوری نه‌تنها می‌تواند کیفیت آموزش را ارتقا دهد، بلکه با تسهیل دسترسی به آموزش در سطح جهانی، به کاهش نابرابری‌ها در بهره‌مندی از منابع آموزشی نیز کمک خواهد کرد.»

خبرنگار : دانش‌آموزان فریناز کریمی،روشا عینی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار