دبیر زبان عربی آموزشگاه فرشتگان ناحیه یک بهارستان:
زبان عربی، پلی برای درک مفاهیم الهی و پیوند فرهنگی با جهان اسلام است
بهارستان یک(پانا)- دبیر زبان عربی آموزشگاه فرشتگان ناحیه یک بهارستان، زبان عربی را یکی از غنیترین زبانهای جهان و واسطهای برای انتقال مفاهیم الهی دانست.

ناهید نصیری، دبیر زبان عربی آموزشگاه فرشتگان ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا با تأکید بر جایگاه والای زبان عربی در فرهنگ و دین، آن را زبانی کلیدی برای درک مفاهیم اسلامی و ارتباط عمیقتر با متون دینی معرفی کرد.
نصیری اظهار کرد: «یادگیری زبان عربی به دلایل مختلفی همچون اهمیت دینی، فرهنگی و تاریخی ضروری است. این زبان، زبان قرآن و عبادات اسلامی است و جایگاه ویژهای در میان ایرانیان دارد. تسلط به زبان عربی به دانشآموزان کمک میکند تا ارتباط معنایی عمیقتری با متون دینی و مفاهیم عبادی برقرار کنند.»
وی افزود: «یادگیری زبان عربی میتواند تأثیرات مثبتی در هویت دینی دانشآموزان داشته باشد و آنان را با جنبههای مهم اسلام آشنا کند. برخلاف تصور برخی، زبان عربی تنها مختص اعراب نیست؛ بلکه زبانی مشترک برای تمام مسلمانان جهان است.»
این دبیر زبان عربی با اشاره به تأثیرات فرهنگی این زبان گفت: «زبان عربی بهعنوان ادبیات غنی اسلامی، تأثیر چشمگیری بر فرهنگ و ادبیات فارسی داشته است. بسیاری از آثار برجسته فارسی از سبکهای عربی الهام گرفتهاند و نشانههای آن در هنرهایی همچون خطاطی، سفالگری، معماری و موسیقی بهوضوح دیده میشود. در واقع، هویت فرهنگی ایران با مؤلفههای اسلامی شکل گرفته و زبان عربی در این مسیر نقش مهمی ایفا کرده است.»
نصیری ادامه داد: «از آنجا که بسیاری از اعمال عبادی مانند نماز، دعا، اذان و ذکرها به زبان عربی هستند، یادگیری این زبان برای درک و اجرای صحیح آنها ضروری است. با وجود اینکه برخی مراجع تقلید، عبادت به زبان مادری را نیز مجاز میدانند، اما زبان عربی بهدلیل اصالت و دقت در انتقال مفاهیم الهی، همچنان زبان رسمی عبادات اسلامی باقی مانده است.»
وی تصریح کرد: «زبان عربی نهتنها یکی از کهنترین و ساختیافتهترین زبانهای دنیاست، بلکه زبانی جامع، دقیق و متناسب با انتقال مفاهیم دینی است. آموزش این زبان میتواند موجب پرورش تواناییهای زبانی، نگارشی و فکری دانشآموزان شود.»
ناهید نصیری در پایان گفت: «زبان عربی، صرفاً زبانی برای مناجات و عبادات نیست، بلکه زمینهساز شکوفایی استعدادهای علمی، فرهنگی و ارتباطی دانشآموزان است. آموختن این زبان، کلید فهم قرآن، سنت و مفاهیم الهی است و به وحدت و هویت مشترک مسلمانان جهان کمک میکند. بنابراین، ترویج یادگیری زبان عربی در نظام آموزشی باید با جدیت و نگاه آیندهنگر دنبال شود.»
ارسال دیدگاه