مدیر آموزشگاه ابتدایی دکتر ناصر شرقی ناحیه یک بهارستان:
یکی از اهداف برگزاری امتحانات نهایی در پایه ششم، آشنایی با سطح امتحانات مقطع متوسطه است
بهارستان یک (پانا) - مدیر آموزشگاه ابتدایی دکتر ناصر شرقی ناحیه یک بهارستان، یکی از اهداف برگزاری امتحانات نهایی در پایه ششم را آشنایی با سطح امتحانات مقطع متوسطه دانست.

بهروز رسولی، مدیر آموزشگاه ابتدایی دکتر ناصر شرقی ناحیه یک بهارستان، در گفتوگو با خبرنگار پانا با اشاره به اهداف برگزاری امتحانات نهایی در دوره ابتدایی اظهار کرد: «براساس مصوبات آموزشی، عملکرد دانشآموزان در شش سال اول تحصیل به صورت کیفی و توصیفی ارزیابی میشود و سنجشها بیشتر مبتنی بر فعالیتهای کلاسی است. اما در پایه ششم، با توجه به ورود دانشآموزان به دوره متوسطه اول در سال تحصیلی آینده، برگزاری امتحانات نهایی به آنها کمک میکند تا با ساختار و شیوه برگزاری امتحانات مقطع متوسطه آشنا شوند. این آشنایی میتواند به کاهش استرس و اضطراب آنها در مواجهه با امتحانات آینده کمک کند.»
رسولی درباره تأثیر امتحانات بر سلامت روان دانشآموزان گفت: «برگزاری امتحانات همراه با استرس است و یکی از اهداف این آزمونها، آموزش مدیریت استرس و تشخیص تفاوت بین استرس مفید و مضر است. اضطراب زمانی که بیش از حد شود، میتواند به دانشآموز آسیب برساند و معلمان موظفاند مراقب این وضعیت باشند و به دانشآموزان در کنترل آن کمک کنند. همچنین امتحانات فرصتی برای شناسایی نقاط ضعف و ارائه آموزشهای تکمیلی توسط معلمان است.»
وی در خصوص شیوه تدریس و یادگیری در دوره ابتدایی توضیح داد: «آموزش در این دوره الزامآور نیست و معلمان با توجه به علایق دانشآموزان، بخشهایی که کمتر مورد توجه هستند را با روشهای شنیداری آموزش میدهند. به دلیل ویژگیهای رشد ذهنی کودکان، استفاده از ابزارهای دیداری مانند انیمیشن و فیلمهای آموزشی، به ویژه در درسهایی مانند علوم و ریاضی، بسیار مؤثر است. برای مثال، انیمیشن «فندق» توانسته به خوبی مفاهیم علوم را برای دانشآموزان تثبیت کند.»
مدیر آموزشگاه ابتدایی دکتر ناصر شرقی در پایان درباره بهرهگیری درست از فناوریهای دیجیتال گفت: «با پیشرفت تکنولوژی و پس از دوران کرونا، منابع آموزشی متعددی در دسترس قرار گرفته است. والدین به جای نگرانی از استفاده دانشآموزان از موبایل، باید آنها را به استفاده صحیح و هدفمند از فناوریها تشویق کنند. مثلاً تماشای آموزشهای مدرسه تلویزیونی از طریق کانالهای رسمی میتواند جایگزین مناسبی برای استفاده نامناسب از گوشیهای همراه باشد و به یادگیری مؤثر دانشآموزان کمک کند.»
ارسال دیدگاه