معاونت ابتدایی آموزش و پرورش شهریار:
دانشآموزان ابتدایی تنها با امتحانات ترم ارزشیابی نمیشوند
شهریار (پانا) – معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهریار، با تأکید بر رویکرد ارزشیابی توصیفی، اعلام کرد که دانشآموزان ابتدایی تنها با امتحانات پایانی سنجیده نمیشوند و هدف از ارزشیابیهای میانترم، تعمیق یادگیری و کاهش استرس در فرآیند آموزش است.

معاونت ابتدایی آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا در رابطه با ارزشیابی توصیفی و هدف برگزاری این ارزشیابیها بیان کرد: «ارزشیابی توصیفی با هدف برطرف کردن استرس و ایجاد حس تعمیق در یادگیری دانشآموزان برگزار میشود؛ دانشآموزان فقط با امتحانات ترم ارزشیابی نمیشوند، بلکه معلمان با توجه به فعالیتهای طول سال تحصیلی به آنها نمره میدهند. در طول سال از فرآیندها و روشهای مختلفی نیز برای ارزشیابی دانشآموزان استفاده میشود.»
اینانلو در ادامه گفتوگوی خود اذعان داشت: «یکی از فرآیندهای ارزشیابی، آزمون مداد کاغذی است که به صورت کتبی در کلاسها برگزار میشود. همچنین روشهای دیگری برای ارزشیابی جهت ایجاد حس تعمیق در یادگیری دروس انجام میشود و معلمان از این فرآیندها جهت پیشرفت دانشآموزان استفاده میکنند؛ در پایان سال تحصیلی میزان پیشرفت دانشآموزان مورد بررسی قرار میگیرد تا معلمان متوجه شوند که تا چه سطحی به اهداف آموزشی مورد نظر خود رسیدهاند.»
وی در ادامه در رابطه با تفاوتهای فردی دانشآموزان در برگزاری این ارزشیابیها خبر داد: «میزان پیشرفت دانشآموزان برای معلمان از اهمیت زیادی برخوردار است. معلم طبق میزان پیشرفت اعضای یک کلاس و تواناییهای شخصی دانشآموزان، نمرات پایان سال را مورد بررسی قرار میدهد.»
محمد علی اینانلو در پایان مصاحبه خود گفت: «ارائه برنامه امتحانات پایان ترم به صورت مدوّنگونه که در ارزشیابیهای سنتی دیرین انجام میشد، حذف شده و امتحانات پایان ترم بخشی از ارزشیابیهای دانشآموزان به شمار میآید. معلم در زمانهای مختلف، به روشهای متفاوت از دانشآموزان امتحان میگیرد و کسب موفقیتهای دانشآموزان در امتحانات و ارزشیابیها معیار یک معلم است.»
ارسال دیدگاه