معاون اجرایی دبیرستان اندیشه نفیس فیروزکوه:

کسانی در تحصیلات موفق هستند که هدف خود را از تحصیل بشناسند

فیروزکوه(پانا)- معاون اجرایی دبیرستان اندیشه‌نفیس شهرستان فیروزکوه کسانی را که هدف خود را از تحصیل بشناسند را موفق دانست.

کد مطلب: ۱۵۶۲۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
کسانی در تحصیلات موفق هستند که هدف خود را از تحصیل بشناسند

نفیسه ایلکا، معاون اجرایی دبیرستان اندیشه‌نفیس شهرستان فیروزکوه، در گفت‌وگو با پانا درباره مفهوم موفقیت و پیشرفت تحصیلی اظهار کرد: «پیشرفت تحصیلی، همانند موفقیت تحصیلی، تعریفی یکسان برای همه افراد ندارد. نمی‌توان نسخه‌ای مشترک برای آن پیچید. گاهی این پیشرفت به میزان معلوماتی گفته می‌شود که فرد در طول زندگی آموزشی کسب می‌کند و از طریق آزمون‌ها یا سنجش معلم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، پیشرفت تحصیلی یعنی مقدار یادگیری که با ابزارهای ارزشیابی و آزمون‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شود.»

وی ادامه داد: «دانش‌آموزان هر سال مطابق با استانداردهای آموزش و پرورش، با شیوه‌ها و آزمون‌های گوناگون ارزشیابی می‌شوند. امتحانات میان‌ترم یا پایان ترم، از جمله این ابزارهای سنجش هستند.»

در خصوص اهمیت این آزمون‌ها خاطرنشان کرد: «آزمون‌ها به ما نشان می‌دهند دانش‌آموز تا چه اندازه در طول سال تحصیلی پیشرفت داشته است. همچنین کیفیت تدریس معلمان نیز از همین مسیر قابل بررسی است؛ معلمی که توانمندتر باشد، قطعاً تأثیر بیشتری در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز دارد. به‌علاوه این نتایج کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی درسی برای سال آینده دقیق‌تر انجام شود.»

ایلکا با اشاره به نقش هوش در پیشرفت تحصیلی گفت: «تعاریف مختلفی از هوش وجود دارد. برای مثال در ایالات متحده، تأکید زیادی بر مهارت‌های زبانی و ریاضی به عنوان نشانه‌های هوش وجود دارد. به همین دلیل دانش‌آموزانی که در این دو حوزه عملکرد بهتری دارند، باهوش‌تر تلقی می‌شوند.»

وی در ادامه افزود: «طبق تحقیق لاوین، میزان همبستگی بین هوش و پیشرفت تحصیلی حدود ۵۰ درصد است. البته این میزان ممکن است در مقاطع دبیرستان و دانشگاه کمتر باشد، چون دامنه نمرات هوش در این مقاطع محدودتر می‌شود.»

در بخش دیگری از سخنان خود، به تأثیر انگیزه اشاره کرد و گفت: «ممکن است دو دانش‌آموز از نظر توانایی و استعداد بسیار مشابه باشند، اما نتایج تحصیلی متفاوتی کسب کنند. این تفاوت به میزان انگیزه آن‌ها بازمی‌گردد. انگیزه عاملی درونی است که فرد را به‌سوی هدفش سوق می‌دهد و یکی از اصلی‌ترین عناصر در موفقیت تحصیلی به شمار می‌رود.»

معاون اجرایی دبیرستان اندیشه‌نفیس در پایان تأکید کرد: «دانش‌آموزانی در مسیر تحصیل موفق می‌شوند که هدف خود را بشناسند، بر ترس‌ها و سختی‌ها غلبه کنند، میان تلاش و هدف تعادل برقرار نمایند، در مسیر یادگیری با دیگران تعامل علمی داشته باشند، دانسته‌های خود را در عمل به‌کار گیرند و با نگاهی متفاوت و خلاق، رضایت خود و دیگران را از عملکردشان جلب کنند.»

خبرنگار : دانش‌‌آموز ، فاطمه هادیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار