اپوزیسیون سازی به سبک پمپئو!

تهران (پانا) - تلاش دولتمردان آمریکا برای ایجاد و نمایش ائتلاف میان مخالفان جمهوری اسلامی، نوعی اپوزیسیون سازی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان به مقاومت گرایی در میان افراد و گروه های داخل و خارج از ایران در برابر این نوع رفتارها خواهد انجامید.

کد مطلب: ۸۴۰۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اپوزیسیون سازی به سبک پمپئو!

به گزارش ایرنا، درحالی که بازتاب های تحلیلی و رسانه ای سخنرانی 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در گردهمایی مخالفان ایران در کالیفرنیا هنوز ادامه دارد، بسیاری از ناظران سیاسی در آمریکا دولت ترامپ را متهم به راه انداختن تبلیغات ضد ایرانی به موازات تحریم های یکجانبه آمریکا علیه تهران وکمک به گروه های شبه نظامی مخالف حکومت ایران کردند.به باور آنها، آمریکا تلاش می کند تا در داخل ایران ناآرامی هایی ایجاد کند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز قبلا به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که دولت ترامپ با هدف ایجاد اغتشاش و ناآرامی ها در ایران و کمک به اعمال فشار بر این کشور برای پایان دادن به برنامه هسته ای، کمپین اظهارات تهاجمی و تماس های آنلاین تشکیل داده است.

پیش ازآن پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس نیز با فاش کردن توطئه ها علیه ملت ایران نوشته بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای فشار بر دولت و مردم ایران کارگروهی مشترک برای ایجاد اغتشاش تشکیل داده اند.

در این راستا، مایک پمپئو شامگاه یکشنبه به وقت محلی به 'سیمی ولی' کالیفرنیا رفت و با حضور در کتابخانه رونالد ریگان رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ایراد سخنرانی در میان گروه های مخالف ایران پرداخت.

آنچه در این سخنرانی بیش از پیش مشهود بود، تمرکز بر دو مولفه تهدید - تحریم و ائتلاف سازی در میان مخالفان ایران است؛ دو مولفه ای که می تواند تاثیر مستقیم برمردم ایران داشته باشد وتناقض در مواضع دولتمردان آمریکایی نشان می دهد، واشنگتن درپی فشار بر مردم ایران است.

این تناقضات در مواضع و رفتار به نحوی مشهود بود که بسیاری از ایرانیان داخل و خارج از کشور در شبکه های اجتماعی دست به اجماع سازی علیه سخنرانی پمپئو زدند. البته، اعتراض ها به برنامه سخنرانی دخالت آمیز وزیر خارجه آمریکا در امور داخلی ایران ساعت ها پیش از انجام آن آغاز شد و بسیاری از ایرانیان پرسش های بسیاری در باره عملکرد دولت ترامپ و دولت های پیشین آمریکا مطرح کردند.

ایرانیان دراقصی نقاط جهان روز یکشنبه به کمپین «نه به دخالت در ایران» (#StopMeddlingInIran) پیوستند؛ اکثر کاربران حتی بسیاری از چهره های منتقد نظام با این هشتگ و نوشتن متن های متفاوت از حضور ایرانیان زیر پرچم امریکا انتقاد کردند.

با این هجوم ایرانیان در فضای مجازی به نظر تلاش وزارت خارجه آمریکا برای گردهم آوردن نیروهای مختلف مخالف زیر یک چتر نتیجه ای معکوس داشته است.

بسیاری از کاربران وضعیت نامناسب در عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و خاورمیانه را حاصل دخالت‌های مستقیم آمریکا در این کشورها دانستند.

همچنین دخالت در براندازی دولت محمد مصدق، آگاهی واشنگتن و حتی حمایت از حمله‌های شیمیایی صدام علیه ایران،حمله به سکوهای نفتی ایران، غرق کردن چند ناو ایرانی، سرنگونی ایرباس ایرانی بر فراز خلیج فارس با موشک، تروریسم اقتصادی با تحریم‌های کمرشکن، بلوکه کردن اموال جمهوری اسلامی و بالا کشیدن دارایی‌های ایران به بهانه‌هایی مانند 11 سپتامبر و نقض برجام از جمله مهمترین تناقض های رفتاری و الگوهای مداخله ای آمریکا درقبال مردم ایران است.

بسیاری از ناظران سیاسی و رسانه ای این گردهمایی را تنها نمایش ائتلاف و نمایش رسانه ای مقام های آمریکایی خواندند.حتی به نظرمی رسد که بسیاری ازمخالفان نظام جمهوری اسلامی نیز در این گردهمایی شرکت نکرده اند.

'لورا روزن'کارشناس مسائل ایران المانیتور، در توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: برآوردها نشان می دهد که میزان شرکت کنندگان ایرانی آمریکایی حضور یافته در سخنرانی مایک پمپئو 15 تا 20 درصد از کل شرکت کنندگان را شامل می شود و بیشتر شرکت کنندگان از اعضای حزب جمهوریخواه بودند.

روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا نیز به نقل از ایرانی هایی که به سخنرانی مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا رفته و آن را شنیدند، نوشت: مقام های آمریکایی درک درستی از مردم ایران ندارند.

این روزنامه آمریکایی افزود: ایرانی های ساکن کالیفرنیا که به امید شنیدن طرحی برای کمک به مردم ایران از سوی وزیر خارجه آمریکا به 'سیمی ولی' آمده بود، گفتند که حرف های پمپئو چیزی جز لفاظی و رجزخوانی نبوده است.

به نوشته این روزنامه، ایرانی های آمریکایی تاکید کرده اند که مقامات آمریکا سیاستی در رابطه با ایران ندارند. واقعیت آن است که آنها عمیقا به مردم ایران لطمه می زنند.

پمپئو در سخنرانی یکشنبه شب برای ایرانی های مقیم جنوب کالیفرنیا، از دولت ایران به عنوان دولتی غیرطبیعی یاد کرد و گفت که از ایرانی هایی که این دولت را به چالش بکشند، حمایت می کند.

در همین حال خود برگزارکنندگان این ائتلاف نیز به دوگانگی سیاست های دولت آمریکا در قبال ایرانیان اعتراف کرده و در بیانیه ای اعلام کردند: اعضای این ائتلاف با پمپئو صحبت کردند و او را در جریان مخالفت یکپارچه ایرانی های مقیم آمریکا با ممنوعیت سفر ایرانی ها از سوی دولت آمریکا گذاشتند.

'رضا مرعشی'، مدیر پژوهش شورای ملی ایرانیان آمریکا در این رابطه گفت:این سخنان توهین آمیزدر سالنی پر از ایرانی های مقیم آمریکا بود و به آنها می گویم که اطلاعاتی را که دهه ها درباره نحوه حل مشکل ایران دارید، فاقد هیچ مدرک واقع بینانه و عینی است.تصور نمی کنم دولت ترامپ نگران ایرانی ها باشد. آنها از ما به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند.

ورای این افشاگری روزن و گفته های ایرانیان به روزنامه لس آنجلس تایمز، نمایش چنین گردهمایی و حضور عالیترین مقام وزارت امورخارجه آمریکا نشانه هایی از تردید در رفتارهای حاکمیتی دولت ترامپ را به نمایش می گذارد، نمایشی که نمایشنامه نویس و صحنه پردازی دارد، بدون آنکه بازیگران آن بخواهند در آن نقشی ایفا کنند.

آنچه در این فضا و فضای پس از توییت ترامپ ایجاد شده، طیف مخالفت ها و مقاومت ها با روند و سیاست های ترامپی در دو حوزه ائتلاف سازی میان مخالفان ایران و ائتلاف سازی میان کشورهای رقیب ایران است؛ دو روندی که به نظر می رسد، وزارت امورخارجه آمریکا، شخص پمپئو و جان بولتون در مقام مشاور امنیت ملی نقش پررنگی در آن ایفا می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار