وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس مطرح کرد؛
تشریح عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال اول برنامه هفتم توسعه/ کاهش آمار کلاسهای بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی
تهران(پانا) - علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی، مهمترین دستاوردها و اقدامات این وزارتخانه در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی امروز(۲۰ آبان ۱۴۰۴) مجلس شورای اسلامی و در بررسی عملکرد این وزارتخانه در اجرای برنامه هفتم توسعه در سال اول ضمن تشکر ویژه از پیگیریهای مجلس شورای اسلامی،گفت: گزارش خود را در دو بخش ارائه میدهم، بخش اول گزارش تمهیدی و آماری از تکالیف برنامه هفتم و بخش دوم ناظر به گزارشی که در صحن ارائه شد. در بخش اول احصاء تکالیف از متن قانون و دستهبندی آنها بر اساس حوزههای ماموریتی تعیین مسئولیتها، برگزاری جلسات مستمر و هفتگی، کارگروه اقدام، ایجاد سامانه مدیریتی و پیگیری برای پایش لحظهای اقدامات و سنجههای عملکردی، تدوین برنامه عملیاتی سالانه بر اساس تکالیف اهدا شده، چاپ کتاب و تولید محتوای اطلاع رسانی و آموزشی برای ذینفعان از اقدامات تمهیدی ما بود. در بخش تکالیف از مجموع ۴ آیین نامه تکلیف شده هر چهار آیین نامه به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از مجموع ۴ سند تکلیف شده، سه سند به تصویب رسیده است که از جمله نظام جامع امور تربیتی و مراقبتهای اجتماعی از جمله این اسناد است، از مجموع دو اساسنامه تکلیف شده اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع تبصره بند ۳ ماده ۸۸ به تصویب هیئت صندوق رسید و برای تعیین تکلیف به دولت ارسال و در دست بررسی است و همچنین اساسنامه نهضت سوادآموزی موضوع بند ب ماده ۹۱ تدوین و در دولت مصوب شد تا در قالب بند الف ماده ۹۱ سازماندهی شود در حوزه تکالیف گزارشی از مجموع ۴۰ تکلیف گزارشی دو گزارش ارسال شد و چهار گزارش بدون اقدام باقی مانده است.
وی ادامه داد: از مجموع ۱۱۰ تکلیف اقدامی ۳۰ تکلیف به طور کامل انجام شد ۵۵ تکلیف جزء تکالیف مستمر و ۲۰ تکلیف نیمه تمام و پنج مورد تکلیف بدون اقدام باقی مانده است در مورد سنجههای جدول ۲۰ قانون از مجموع عملکردی تعداد ۲۱ سنجه مربوط به جدول ۲۰ است که به طور مستقیم جز تکالیف آموزش و پرورش میباشد و ۸ سنجهی دیگر مربوط به جدول ۱۶ است که این وزارت به عنوان همکار سایر دستگاه ایفای نقش میکند و گزارش آنها از طریق دستگاههای دیگر ارائه میگردد.
کاظمی ادامه داد: در بخش دوم ناظر به گزارشی که توسط کمیسیون ارائه شد نکاتی را مطرح میکنم، در خصوص اقدامات اسنادی تعداد آیین نامههای مصوب طی دو ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است در خصوص نسبت دانشجو معلم به استاد این نسبت مطابق با نص قانون محاسبه شده است، همچنین آمار دقیق بازنشستگان دانشگاه فرهنگیان ۲۵۵ نفر میباشد که در قبال آن ۱۷۰ نفر تاکنون جذب و جذب ۱۰۰۰ نفر نیز در هیئت امنا مصوب و مجوزهای سازمان امور اداری استخدامی اخذ شده است و این نسبت دانشجو به معلم را به شدت بهبود میبخشد در مورد کلاسهای با تراکم بالا این تراکم در دوره ابتدایی کاهش یافته اما در دوره متوسطه به دلیل مهاجرت دانشآموزان از ابتدایی به متوسطه اول اجتناب ناپذیر است، آمار کلاسهای بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی در سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۰ هزار و ۵۰۷ کلاس بوده که با توجه به نهضت توسعه عدالت آموزشی و ساخت بیش از ۲۴۰۰ فضا در آغاز سال تحصیلی به ۳۰ هزار و۹۹۷ کاهش پیدا کرده یعنی ۳۸.۹ درصد کاهش داشته است و در دوره متوسطه اول در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۸ هزار و ۵۰۶ به تعداد ۱۶ هزار و ۱۲۰ کلاس درس رسیده است که ۱۳ درصد کاهش را نشان میدهد، در مورد معدل قانون معدل کل دوره متوسطه هدف گذاری کرده است و نه صرفاً امتحان نهایی کتبی پایه دوازدهم را و در این شاخص با احتساب معدل فنی حرفهای معدل از ۱۴.۷۹ به ۱۵.۱۴ رسیده و در شاخه نظری از ۱۴.۷۵ به۱۵.۳۲ رشد داشتهایم
وزیر آموزش و پرورش گفت: در مورد اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان مطابق تصریح بند ۳ ماده ۸۸ اقدام قانونی یعنی اصلاح اساسنامه توسط هیئت امنای صندوق و به عنوان اساسنامه پیشنهادی تصویب و ارسال شده است و اقدامات بعدی منوط به پذیرش این امر در مراجع ذیربط است که دولت مشخص خواهد کرد.
ارسال دیدگاه