«معلم و مدرسه» در نگاه دولت چهاردهم
تهران(پانا) - مسعود پزشکیان بارها با تاکید بر نقش کلیدی معلمان در پیشرفت کشور، تحول آموزشی، ارتقای شأن معلمان و کاهش نابرابریهای تحصیلی را از برنامههای دولت خود معرفی کرده است.

مسعود پزشکیان در اظهارات مختلف خود، بارها بر نقش حیاتی معلمان در شکلگیری آینده کشور تاکید کرده و بیان کرده است: «ما محصول معلمان هستیم و اگر آنان نبودند ما به اینجاها نمیرسیدیم». این سخن، نشاندهنده قدردانی او از جایگاه و اهمیت حرفه معلمی است. همچنین، با تاکید بر این اصل که «قابل قبول نیست کسی که در کشور پول ندارد در مدرسه ای خوب آموزش نبیند» ، بر تعهد خود به ایجاد فرصتهای آموزشی برابر برای تمامی شهروندان تاکید کردهاست. پزشکیان ضمن اشاره به اولویت توجه به آموزش و پرورش و ارتقای شان و جایگاه معلمان در دولت چهاردهم ، به کارگروه کیفیتبخشی به آموزش و توسعه عدالت آموزشی ماموریت دادهاست تا بر ارتقای کیفیت آموزش و توانمندسازی نوجوانان و جوانان تمرکز کنند.
علاوه بر این، پزشکیان بر ضرورت بازنگری در اسناد و چارچوبهای موجود آموزشی تاکید کردهاست ، که این امر میتواند زمینهساز اصلاحات بنیادین در این حوزه باشد. او با این باور که «آینده این کشور آنگونه رقم خواهد خورد که امروز دانشآموزان ما آموزش میبینند» ، اهمیت راهبردی آموزش و پرورش را در بلندمدت مورد توجه قرار دادهاست. تعهد شخصی به مشارکت در ساخت مدارس روستایی ، فراتر از یک اقدام نمادین، بیانگر اراده قوی برای بهبود زیرساختهای آموزشی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار است.
پزشکیان همچنین بر اهمیت آموزش صحیح معلمان، با تمرکز بر الگوهای رفتاری برای انتقال ارزشهایی همچون صداقت، مسئولیتپذیری، کار تیمی و تفکر انتقادی به دانشآموزان تاکید کرده است.
او دستور تدوین برنامهای برای تحول در نگرش و بینش مدیران مدارس در سراسر کشور را صادر کردهاست ، که این امر حاکی از درک نقش محوری رهبری در کیفیت آموزش است.
تکرار تاکید پزشکیان بر عدالت آموزشی نشان میدهد که هدف او کاهش نابرابریها در فرصتهای آموزشی در بین گروههای مختلف اجتماعی-اقتصادی و مناطق کشور است. اظهارات او در مورد غیرقابل قبول بودن نابرابریها و لزوم ارائه خدمات تعریفشده به همه شهروندان، صرفنظر از پیشینه آنها، به تمرکز بر تخصیص منابع مبتنی بر نیاز و مداخلات هدفمند برای مناطق محروم اشاره دارد.
برنامههای دولت چهاردهم برای بهبود زیرساختها و منابع آموزشی
پزشکیان بر اهمیت توسعه فضاهای آموزشی و تجهیزات مدارس تأکید دارد و وعده داده است که با کمک مردم و نهادهای مختلف، مشکل کمبود مدرسه در مناطق محروم را ظرف یک سال حل کند. او همچنین به استفاده از ظرفیت گروههای جهادی و مردمی در ساخت مدارس اشاره کرده و خواستار ایجاد یک مرکز رصد برای پیگیری پیشرفت در ساخت مدارس در هر استان شده است. همچنین طبق اعلام رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و مهارتی سازمان برنامه و بودجه کشور در قانون بودجه ۱۴۰۴، اعتبارات زیرساختی حوزه آموزش و پرورش نزدیک به ۲ برابر افزایش یافته و از ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال قبل، به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
بنابراین به طور کلی میتوان گفت سیاستهای مسعود پزشکیان در حوزه آموزش را میتوان در سه محور عدالت آموزشی، توانمندسازی معلمان و نوسازی زیرساختها استوار دانست. به نظر میرسد دولت چهاردهم، آموزش را به عنوان موتور محرکه توسعه پایدار در نظر گرفته و برنامههای بلندمدتی برای تحول این حوزه طراحی کرده است.
ارسال دیدگاه