مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:
اجرای طرحهای «حامی» و «توانا» کیفیت آموزش و عدالت تحصیلی را ارتقا میدهد
زنجان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین بر ارتقای کیفیت آموزش، از اجرای گسترده طرحهای حمایتی و توانمندسازی در مدارس استان خبر داد و گفت: این طرحها نقش کلیدی در کاهش افت تحصیلی، ارتقای بنیه علمی و توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم دارند.

ذبیحالله تاراسی در جلسه شورای آموزش و پرورش که صبح روز چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به رویکرد جدید آموزش و پرورش در راستای ارتقای جایگاه ایران در سطح جهانی، بهویژه در آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز، گفت: تمرکز ما بر تسریع پروژههای نیمهتمام مدرسهسازی، اجرای طرحهای کیفیتبخشی و فعالسازی همکاری بینبخشی با سایر دستگاهها است.
وی شورای آموزش و پرورش را «قلب تحولات آموزشی» دانست و افزود: این شورا نقش حیاتی در تصمیمگیریهای جمعی برای عبور از چالشهای آموزشی دارد و جلسات آن بهصورت ماهانه برگزار میشود. در این جلسات، بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرائت و مرور میشود؛ سندی که اجرای آن برای تمامی دستگاههای دولتی الزامی است.
مدیرکل آموزش و پرورش زنجان، اجرای طرح «حامی» را از برنامههای راهبردی در مقطع ابتدایی معرفی کرد و گفت: این طرح حمایتی، ویژه دانشآموزانی است که نیاز به تلاش بیشتر دارند یا عملکرد تحصیلی آنان در سطح قابل قبول است. این دانشآموزان در دروس فارسی، ریاضی و علوم مورد حمایت قرار میگیرند و خدمات ارائهشده کاملاً رایگان است.
وی با بیان اینکه برای هر دانشآموز مشمول طرح، پرونده اختصاصی تشکیل میشود، توضیح داد: در این پرونده، اقدامات آموزشی و عاطفی، نتایج ارزشیابی، بازخورد معلمان و اولیا، و حتی برنامهریزی جلسات آموزشی شخصیسازی شده ثبت میشود. در نوبت اول، ۳۹ هزار و ۵۵۷ نفر در این طرح شرکت کردند که در نوبت دوم، به ۴۴۲۴ نفر کاهش یافت؛ این کاهش، نشاندهنده تأثیر مثبت مداخلات حمایتی است.
تاراسی ادامه داد: برای تابستان نیز برنامهریزی ۸ هفتهای با ۳۲ ساعت آموزش انجام شده و ۲۱۶۸ آموزگار حمایتگر در این طرح مشارکت خواهند داشت. در این راستا، ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که بخشی از آن توسط استان و بخشی توسط وزارت تأمین خواهد شد.
وی تأکید کرد: هدف اصلی طرح حامی، فراهم کردن فرصتهای برابر یادگیری و کاهش نرخ ترک تحصیل در بین دانشآموزان مناطق محروم است. دانشآموزانی که در یکی دو درس دچار ضعف هستند، در صورت دریافت حمایت، از چرخه تحصیل خارج نخواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش زنجان به طرح کشوری «توانا» نیز اشاره کرد و گفت: این طرح که بهتازگی در مشهد برای نمایندگان استانی اجرا شد، بر تحول در محیطهای یادگیری، ارتقای کیفیت تدریس و ایجاد محیطهای شاد و انگیزشی در کلاس درس تمرکز دارد. از هفته آینده، مرحله استانی این طرح در زنجان با حضور مدرسان دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان و معلمان منطقهای آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه این اقدامات زمینهساز بهبود عملکرد تحصیلی در دوره متوسطه و نهایتاً موفقیت در کنکور است، تصریح کرد: میانگین نمرات پایههای مختلف دوره اول متوسطه در زنجان حدود ۱۵ و در متوسطه دوم نیز نسبت به میانگین کشوری پایینتر است. در رتبهبندی کنکور، استان زنجان در رشتههای با آزمون، رتبه ۲۷ و در رشتههای صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی رتبه ۱۶ کشور را دارد.
تاراسی افزود: شهرستانهای ایجرود، طارم و ماهنشان پایینترین نرخ قبولی در کنکور را دارند و همین مناطق بیشترین میزان بازماندگی از تحصیل را نیز تجربه میکنند. بر همین اساس، عدالت آموزشی در این مناطق اولویت اصلی ماست.
وی از تشکیل «کمیته مدرسین کنکور» در استان خبر داد و گفت: هدف این است که با تکیه بر توانمندی معلمان بومی، نیاز به استفاده از مدرسان خارج از استان کاهش یابد. همچنین، استودیوی تولید محتوای آموزشی در استان راهاندازی خواهد شد تا امکان دسترسی برابر به آموزش باکیفیت برای دانشآموزان مناطق محروم فراهم شود.
این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت حمایت دستگاههای اجرایی، استانداری، دادگستری، اتاق بازرگانی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی گفت: برای تأمین تجهیزات استودیو، حمایت از کودکان مناطق روستایی، عشایری، دانشآموزان بازمانده از تحصیل و کودکان کار، نیازمند همیاری جدی تمامی نهادها هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به ضرورت سوق دادن دانشآموزان دوره دوم متوسطه به سمت رشتههای فنی و حرفهای، گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده، باید نزدیک به ۵۰ درصد دانشآموزان در هنرستانها تحصیل کنند. با توجه به استقبال دانشآموزان و نیاز صنایع، راهاندازی هنرستانهای جوار صنعتی یکی از بهترین گزینهها برای توسعه آموزش مهارتی است.
تاراسی افزود: ایجاد یک هنرستان بهویژه از نظر فضا و تجهیزات کارگاهی بسیار پرهزینه است، اما هنرستانهای جوار که در دل واحدهای صنعتی و با مشارکت صنایع راهاندازی میشوند، میتوانند بستر مناسبی برای آموزش عملی هنرجویان فراهم کنند.
وی گفت: هنرجویان در این هنرستانها با بهرهمندی از امکانات و تجهیزات کارگاهی صنایع، آموزشهای مهارتی را در محیط واقعی کار فرا میگیرند و همین موضوع باعث افزایش احتمال اشتغال آنها در همان واحد صنعتی پس از فارغالتحصیلی میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش زنجان خاطرنشان کرد: این هنرستانها موجب توسعه تعامل میان آموزش و پرورش و بخش صنعت، استفاده حداکثری از ظرفیت صنایع، تربیت نیروی کار ماهر و افزایش کیفیت تولید در واحدهای صنعتی خواهند شد.
تاراسی با اشاره به تکلیف قانونی دولت طبق مصوبه هیئت وزیران، عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با مشارکت صنایع و مشاغل، نیازسنجی منطقهای با افق پنجساله انجام دهد و هنرستانهای جوار را توسعه دهد.
وی سه مدل برای راهاندازی این هنرستانها را تشریح کرد و گفت: هنرستانهای جوار میتوانند به صورت مدرسه مستقل درون واحد صنعتی، رشته جوار کارگاهی در مدارس موجود با اجرای فعالیت عملی در صنعت، یا همکاری فناورانه برای تأمین تجهیزات و نیروی انسانی توسط صنایع، راهاندازی شوند.
تاراسی ادامه داد: برای تقویت این روند، از دکتر نرگس مرادخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، درخواست داریم که با همکاری ادارهکل صنعت، ادارهکل فنی و حرفهای، شهرکهای صنعتی و سایر دستگاههای مرتبط، جلساتی با صنایع بزرگ استان برای توسعه هنرستانهای جوار برگزار شود.
وی با اشاره به شناسایی ۱۳ تا ۱۴ واحد صنعتی پیشرو در استان زنجان برای راهاندازی این مدل هنرستانها گفت: انتظار داریم این تعامل به شکل منسجمتر و همافزاتر دنبال شود.
در بخش پایانی سخنان خود، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به موضوع هنرستان نمونه دولتی آیتالله خامنهای پرداخت و گفت: این هنرستان شبانهروزی با دو رشته الکترونیک و الکتروتکنیک و ظرفیت ۱۶۸ دانشآموز در سه پایه، تاکنون فقط از طریق آزمون ورودی دانشآموز میپذیرفت.
تاراسی افزود: در سالهای گذشته، کد عادی نیز به این هنرستان اضافه شده بود تا دانشآموزان بیشتری امکان ثبتنام داشته باشند، اما اکنون درخواست ما از شورای آموزش و پرورش این است که مجوز تبدیل این کد عادی به شبانهروزی صادر شود تا بتوانیم پذیرش دانشآموزان روستایی بیشتری را با امکانات خوابگاهی و کارگاهی موجود انجام دهیم.
ارسال دیدگاه