یک معلم بازنشسته در گفت‌وگو با پانا:

پس از ۳۲ سال هنوز معلمی، انتخاب اول من است

ماهنشان (پانا) - یک معلم بازنشسته ماهنشانی، انرژی و شور و اشتیاقش در مهرماه را مانند جنب‌و‌جوش و علاقه سال‌های اول خدمتش توصیف کرد که پس از گذشت ۳۲سال هنوز انتخاب و اولویت اولش معلمی و تعلیم و تربیت است.

کد مطلب: ۱۴۷۲۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
پس از ۳۲ سال هنوز معلمی، انتخاب اول من است

گفت‌وگوی پانا با احمد نظری، معلم بازنشسته ماهنشانی را در ادامه می‌خوانید:

درباره خودتان بگویید. چگونه به شغل دبیری علاقه‌مند شدید؟

احمد نظری، متولد ماهنشان از یک خانواده کشاورز و مقید به مسائل دینی، مذهبی و اجتماعی هستم. دوران ابتدایی، راهنمایی و 2 سال پایانی دبیرستان را در مدارس ماهنشان درس خوانده‌ام و به جهت حضور در جبهه و جنگ به عنوان بسیجی، ۱۳آبان سال۶۶ دو سال اول دبیرستان را در مدرسه ایثارگران مستقر در ساختمان دبیرستان منتظری زنجان مشغول تحصیل بوده‌ام. در آزمون سراسری سال ۷۰ در رشته کارشناسی دبیری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان، پذیرفته شدم واز دانشگاه آزاد زنجان در همین رشته، کارشناسی ارشد دارم و۳۲ سال در امور تحصیل، تدریس، معاونت و مدیریت دبیرستان، معاونت و مدیریت آموزش و پرورش خدمت کرده‌ام.

در مورد بخش دوم سوال عرض کنم که در زنگ انشای دوران ابتدایی و راهنمایی وقتی موضوع همیشگی و پرتکرار معلمان ارجمند «در آینده چه کاره می‌خواهید بشوید؟» در تخته سیاه کلاس، نقش می‌بست و خودنمایی می‌کرد در فضای دوران انقلاب و جنگ در رویای کودکانه و نوجوانی خویش در هوای خلبان جت جنگی، فرمانده لشگر، رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، دکتر شدن و... پرواز می‌کردیم. در طول ۱۲ سال دوران تحصیل در کنار پدر ومادر، معلمان زیادی وظیفه مهم و نقش سازنده در سرنوشت آینده و زندگی ما داشتند. بنابراین معلم شدن هم در سراچه آرزوهایمان جایگاه خاص خود را داشت و بعد از قبولی در دبیری به این شغل علاقه بیشتری پیدا کردم و هر آنچه انجام داده و می‌دهم در راستای امور شغلی و اشتیاق و دوستی به شغل مقدس معلمی است که  در عمق وجودم، درخشان و شعله‌ور است. در کنار معلمی در حوزه‌های خبرنگاری، مطبوعاتی، روزنامه‌نگاری، محیط زیست وامور فرهنگی فعالیت داشته‌ام.

در صورتی که مجدد انتخاب شغل می‌کردید آیا دوباره معلمی را انتخاب می‌کردید؟

توجه داشته باشید وقتی می‌گوییم معلمی، شغل انبیا و مقدس است به این معنی است که مخاطب همیشگی شما در طول خدمت، وجود مقدس و پاکی به نام دانش‌آموز است. یعنی انسانی که تعلیم و تربیت می‌آموزد، اشرف مخلوقات و جانشین خدا روی زمین است و مثل سایر مشاغل که در ارتباط با سنگ، خاک، آب و هوا، درد و رنج، انجام امور دنیوی، کارهای اداری و در یک کلام در خدمت دیگران هستند قابل مقایسه نیست و از آسمان تا زمین، فرق و فاصله دارد.

اینکه آیا دوباره این شغل را انتخاب می‌کنم، عرض کنم در حال حاضر بعد از ۳۲ سال خدمت و بعد از بازنشستگی در کلاس‌های درس، مشغول بوده و حضور مجدد در فضای آموزش و پرورش را ارزشمند دانسته و مفتخر به استمرار و فعالیت در شغل معلمی هستم و احساسم این است که مهرماه تمام سال‌های خدمتم مانند سال اول تدریسم بوده و خواهد بود.

معلم، وظیفه خطیری دارد و یکی از شریف‌ترین و محبوب‌ترین شغل‌هاست و در واقع شغلی تاثیر گذار و دوست‌داشتنی است. انتخاب معلمی برای جنبه مالی، حقوق و مزایای مالی نیست چرا که این 2 مقوله با هم نمی‌سازند بلکه معلمی، عشق و اشتیاق، انسان‌ساز، فهمیدن، فهماندن و مفهوم شدن است.

به عنوان یک معلم که ارتباط زیادی با دانش‌آموزان داشته‌اید، عامل اصلی موفقیت یک دانش‌آموز چیست؟

موفقیت یک دانش‌آموز به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنا بر آموزه‌های دینی، تحقیقات جامعه‌شناسان، روانشناسان و پزشکان و دست‌اندرکاران تعلیم وتربیت عواملی چون خانواده، هوش، روابط‌ اجتماعی، کنجکاوی، وضعیت اقتصادی و شغلی، سلامتی، کاهش استرس، نظم و انضباط، زمان و مکان مناسب، ورزش و... برای موفقیت وتعیین سرنوشت، نقش خاص خود را دارند و عامل مهم موفقیت، اراده و خواست خود فرد است.

این نکته که تجربه دوران خدمتم است را یاد آور شوم. اولیایی که با مدرسه در ارتباط تنگاتنگ و مستمر هستند، فرزندانشان بیشتر موفق می‌شوند. ارتباط خوب و سالم اولیا و مربیان مانند 2 بال پرنده برای اوج پرواز دانش‌آموز در آسمان موفقیت و تعیین سرنوشت آینده وی است. نکته دیگر این که تمام موفقیت‌ها و تحقق آرزوها در تحصیلات بالاتر و مدارک دانشگاهی خلاصه نمی‌شود و راه‌های موفقیت را خود دانش‌آموز باید بشناسد و بسازد.

به نظر شما یک معلم موفق باید چه رفتارهایی داشته باشد؟ چه توصیه‌ای برای داشتن تدریس موفق به سایر همکاران دارید؟

توصیه که نه! بر اساس آنچه از تجربه و آموخته‌های دوران خدمت خود اندوخته‌ام، عرض کنم که دانش‌افزایی و یادگیری مستمر همراه با عمل و رفتار سنجیده و فهیم، ابتکار و خلاقیت در تدریس، سعه صدر و افزایش ظرفیت و توانایی کلاس‌داری، صبر و شکیبایی، عشق و اشتیاق وافر به شغل خویش، امانتداری، صداقت و فروتنی، برخورد مناسب با دانش‌آموزان، اولیا و همکاران، نظم و انضباط از ویژگی‌های شاخص یک معلم موفق است و ضرب‌المثل «اگر به من ماهی بدهی، یک روز مرا سیر کرده‌ای و اگر ماهی‌گیری را یاد دهی، یک عمر مرا سیر کرده‌ای.» باید سرمشق شغلی و فلسفه کاری و موفقیت یک معلم توانمند باشد.

نکته دوم این که یک معلم موفق می‌داند همزمان در یک ساعت و یک کلاس درس، دانش‌آموزانی با رفتارهای مختلف و نگاه‌های متفاوت از جمله خلاق و درس‌خوان، آرام و صبور، پرانرژی و فعال، شلوغ و نامنظم، ضعیف، مشکل‌دار و پرخاشگر و... نشسته‌اند.

معلم در چنین فضا و محیطی باید متعادل، صبور، برنامه‌ریز و مصمم بوده و کنترل رفتار و تصمیم درست، دست خودش باشد و شناخت تک‌تک چنین دانش‌آموزانی از نظر عاطفی، اخلاقی و تحصیلی لازمه موفقیت یک معلم است و بداند در دنیای حقیقی و مجازی به‌خصوص عصر فناوری مقابل چشمان تیزبین دانش‌آموز، اولیا و جامعه قرار دارد و اکثریت جامعه هم با احترام و ادب از معلم و فرهنگی یاد می‌کنند و شایسته است ما نیز به حکم وظیفه و رسالت و جایگاه رفیع معلمی سپاسگزار و قدردان محبت مردم فهیم و شریف کشورمان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار