رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ اصفهان:
پروژه مهر نماد برنامهریزی برای آغاز قدرتمند سال تحصیلی است
اصفهان (پانا) - رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ اصفهان گفت: پروژه مهر، نماد برنامهریزی در آموزش و پرورش است که از تابستان آغاز میشود و شامل اقداماتی مانند ثبتنام دانشآموزان، سازماندهی معلمان، آمادهسازی فضاهای آموزشی، تعمیر میز و نیمکتها و رسیدگی به مشکلات ساختمانی مدارس میشود

جلسه کارگروه رسانهای «پروژه مهر» با حضور اعضای فعال رسانهای، کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ برگزار شد.
اصغر ابوالحسنی، رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ اصفهان در این نشست ضمن تبیین اهمیت پروژه مهر، آن را نماد برنامهریزی هدفمند برای آغاز سال تحصیلی دانست و افزود: پروژه مهر، نماد برنامهریزی در آموزش و پرورش است؛ پروژهای که از تابستان آغاز میشود و شامل اقداماتی مانند ثبتنام دانشآموزان، سازماندهی معلمان، آمادهسازی فضاهای آموزشی، تعمیر میز و نیمکتها و رسیدگی به مشکلات ساختمانی مدارس است تا مهرماه با کیفیت و نشاط برای دانشآموزان آغاز شود.
وی گفت: کارگروه رسانهای که تشکیل شده با هدف رصد چالشها و تنگناها و سپس برنامهریزی برای رفع آنها در کنار اداره آموزش و پرورش فعالیت میکند. نقش رسانه در این میان بسیار کلیدی است؛ رسانه و روابط عمومی قوی، در واقع بازوی مدیریت آموزش و پرورش هستند و باعث میشوند مردم از خدمات و تلاشهایی که در حال انجام است مطلع شوند.
ابوالحسنی تأکید کرد: مهم نیست چقدر فعالیت انجام میشود، مهم این است که این فعالیتها چقدر بازتاب رسانهای دارد. برای رسانهایکردن اقدامات، باید چند نکته را مد نظر قرار داد؛ اول اینکه خبر دقیق باشد، دوم رعایت انصاف در انتشار آن، و سوم احترام به افرادی که در میدان تلاش میکنند. این سه اصل—دقت، انصاف و احترام—باید سرلوحه کار رسانهای ما باشد.
وی ادامه داد: رسانه جذاب است اما همین جذابیت میتواند آسیبزا نیز باشد. دانشآموزان ساعتها در فضای مجازی وقت میگذرانند و این موجب کاهش تمرکز آنها شده است. مشاوران مدارس گزارش دادهاند که بسیاری از دانشآموزان در املا و آزمونها با وجود دانستن مطالب، به دلیل عدم تمرکز، عملکرد خوبی ندارند. ریشه این مشکل در حضور مداوم در شبکههای اجتماعی و بازیهای آنلاین است. این موضوع انرژی ذهنی دانشآموزان را کاهش میدهد و بر یادگیری آنها تأثیر منفی دارد.
ابوالحسنی گفت: ما باید در کنار تولید خبر و محتوای جذاب، به وظیفه آگاهسازی خود نیز عمل کنیم. دانشآموزان حرف دوستان و همسالان خود را بیشتر از پدر و مادر میپذیرند؛ اگر شما بهعنوان اعضای کارگروه رسانه، به آنها آگاهسازی بدهید و راهنمایی کنید، اثر بیشتری دارد. باید آسیبها را بشناسید و با زبان نوجوانانه و همدلانه آنها را آگاه کنید.
وی افزود: متأسفانه حتی دانشآموزانی که با تلاش زیاد وارد مدارس برتر میشوند، پس از ورود، بهدلیل استفاده بیرویه از موبایل و فضای مجازی، از مسیر اصلی خود دور میشوند و به اهدافی که برایشان برنامهریزی شده بود نمیرسند. این آسیبها فقط علمی نیست، پیامدهای روانی و رفتاری نیز دارد.
ابوالحسنی در ادامه به "نهضت توسعه عدالت آموزشی" اشاره کرد که از سوی ریاست محترم جمهور مطرح شده است. وی گفت: این نهضت دو بعد اصلی دارد؛ یکی ارتقاء کیفیت آموزش که خوشبختانه در ناحیه ۲ عملکرد بسیار خوبی داشتهایم و در حوزههای ابتدایی، متوسطه و فنیوحرفهای نتایج چشمگیری بهدست آمده است. دانشآموزان ما در حوزههای مختلف از جمله مسابقات قرآنی، علمی، فرهنگی، هنری و المپیادها رتبههای برتر کسب کردهاند که حاصل برنامهریزی دقیق معاونتهای آموزشی و پرورشی است.
وی افزود: بعد دوم این نهضت، توسعه و نوسازی فضاهای آموزشی است. در حال حاضر برخی از مدارس ناحیه ۲ با فرسودگی جدی روبهرو هستند و اگر اقدامی صورت نگیرد، در چهار سال آینده حدود ۱۰ تا ۱۵ مدرسه از چرخه خارج خواهند شد. دولت به تنهایی نمیتواند این مشکل را حل کند؛ باید مردم وارد میدان شوند.
ابوالحسنی تصریح کرد: لازم است با اطلاعرسانی درست، مردم را از وضعیت موجود آگاه کنیم. باید با تهیه خبر، تولید کلیپ و ایجاد کمپین رسانهای، مشارکت عمومی را جلب کنیم. هر فردی به اندازه توانش میتواند مشارکت داشته باشد؛ یکی با حمایت مالی، یکی با طراحی، یکی با ارائه طرح و ایده. باید گفتمان مردمی درباره توسعه فضاهای آموزشی شکل بگیرد.
وی گفت: همانگونه که نقاط ضعف را اطلاعرسانی میکنیم، باید نقاط قوت را نیز بیان کنیم. عملکرد خوب ناحیه ۲ در زمینه کیفیت آموزشی باید به گوش مردم برسد تا اعتماد عمومی تقویت شود. مردم باید بدانند که آموزش و پرورش چه اقدامات مثبتی انجام میدهد. تقویت رسانه آموزش و پرورش، به معنای تقویت مدیریت آموزش و پرورش است.
ارسال دیدگاه