نظام آموزشی در مسیر نوسازی؛ از آموزش سنتی تا یادگیری مبتنی بر فناوری‌های نوین

مشهد (پانا) - در جریان یک نشست تخصصی آموزشی، بر ضرورت بازنگری جدی در شیوه‌های آموزشی کشور و حرکت به‌سوی الگوهای جهانی با تکیه بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی تأکید شد؛ تغییری که به گفته مسئولان آموزشی، هرچند دشوار اما اجتناب‌ناپذیر است.

کد مطلب: ۱۵۸۲۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
نظام آموزشی در مسیر نوسازی؛ از آموزش سنتی تا یادگیری مبتنی بر فناوری‌های نوین

در نشستی تخصصی با محوریت آموزش دوره اول متوسطه که با حضور جمعی از مسئولان حوزه تعلیم و تربیت ( اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ) برگزار شد؛ بر بازطراحی فرآیندهای آموزشی با رویکرد روزآمد و فاصله گرفتن از سبک‌های سنتی تدریس تأکید شد.

معاون آموزش متوسطه استان خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اینکه تحول در نظام آموزشی کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: تحقق روش‌های تدریس هم‌راستا با استانداردهای بین‌المللی، یکی از دغدغه‌های جدی تصمیم‌سازان کلان کشور به شمار می‌رود. وی همچنین افزود: سه محور اصلی شامل عدالت آموزشی، ارتقای زیرساخت‌های فیزیکی مدارس، و تحول در نهاد مدرسه، در دستور کار قرار دارد.

حسن عدالت‌جو با بیان اینکه هر تحول بزرگی در ابتدا با مقاومت‌هایی مواجه است، خاطرنشان کرد: تغییر، فرآیندی زمان‌بر و پرچالش است، اما وقتی مسیر آغاز شود، حرکت آن قابل تثبیت خواهد بود. همچون قطاری سنگین که در ابتدا کند حرکت می‌کند اما به‌مرور، شتاب می‌گیرد و مسیر را هموار می‌سازد.

به گفته وی، نگرش‌ها نسبت به کارکرد مدرسه باید متحول شود و نقش مدیران مدارس در این زمینه، تعیین‌کننده است. مدیری که با تکیه بر داده‌محوری و تحلیل شرایط موجود، بتواند برای مدرسه‌اش نقشه راهی علمی و واقع‌بینانه ترسیم کند، می‌تواند آغازگر تحول باشد.

وی همچنین بر نقش مهم اداره تکنولوژی آموزشی و گروه‌های درسی در شکل‌گیری آموزش اثربخش تأکید کرد و افزود: اگر ضعف یا رکودی در فرآیند یادگیری مشاهده می‌شود، باید آن را در بدنه آموزشی جست‌وجو کرد. همکاری و هم‌افزایی میان مدیران مدارس و سرگروه‌های آموزشی، یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش‌های موجود است.

معاون آموزش متوسطه استان، پرهیز از تدریس سنتی و استفاده از شیوه‌های مشارکتی را برای جذب نسل جدید ضروری دانست و گفت: نسل امروز با شیوه‌های دیروز قابل هدایت نیست. مدرسه باید به محیطی زنده و یادگیرنده بدل شود؛ جایی که دانش‌آموزان درگیر یادگیری شوند، نه صرفاً شنونده.

عدالت‌جو در ادامه به مفهوم «سفر یادگیری» اشاره کرد و گفت: نگاه به سنجش باید متحول شود. ارزیابی دیگر نقطه پایان یادگیری نیست، بلکه بخشی از فرآیند آموزشی است که باید هم‌زمان با تدریس در جریان باشد تا کیفیت یادگیری ارتقاء یابد.

در بخش دیگری از این نشست، او بهره‌گیری هدفمند از فناوری‌های نوظهور و به‌ویژه ظرفیت‌های هوش مصنوعی را از مهم‌ترین الزامات نوسازی آموزشی عنوان کرد و گفت: نقش معلم باید از سخنرانی صرف فاصله بگیرد و به هدایتگر یادگیری بدل شود. دانش‌آموز باید در فرآیند آموزش نقش فعال داشته باشد.

در پایان این نشست، بر لزوم توسعه سواد رسانه‌ای معلمان، تولید محتوای آموزشی جذاب و معنادار، و همچنین مشارکت فعال معلمان در تولید انیمیشن، ویدئوهای آموزشی و روش‌های تدریس خلاقانه تأکید شد. شرکت‌کنندگان خواستار استفاده اثربخش از ظرفیت‌های دیجیتال برای ارتقاء کیفیت آموزش شدند.

خبرنگار : محدثه رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار