سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد:

«تحول‌آفرینی در تربیت»؛ شعار جدید آموزش و پرورش پایتخت

تهران (پانا) - سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش پایتخت با ترسیم چشم‌اندازی نوآورانه و تحول‌گرا، بر ضرورت ایجاد تحولی بنیادین در رویکردهای ویژه به تربیت شهروندانی سالم، توانمند، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از مهارت‌های زندگی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۸۱۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
«تحول‌آفرینی در تربیت»؛ شعار جدید آموزش و پرورش پایتخت

حبیب‌الله قربانی‌مهر، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در گردهمایی تخصصی معاونین پرورشی و تربیت‌بدنی شهر تهران که با شعار «تربیت بر مدار چرخش‌های تحول‌آفرین» و با حضور معاونین پرورشی و تربیت‌بدنی مناطق ۱‌۹‌ گانه برگزار شد، مدیران را پیشران تحول در نظام تعلیم و تربیت قلمداد کرد.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تبیین اهداف کلان، ماموریت‌ها، اولویت‌ها و محوریت‌ها حسب اسناد بالادستی اظهار کرد: برای پرورش شهروند صالح باید دانش‌آموزان آینده‌ساز، دیده و شنیده شوند.

قربانی‌مهر در این نشست راهبردی که با هدف هم‌اندیشی و تبادل نظر پیرامون مسائل و راهبردهای حوزه پرورشی برگزار شد، ضمن تبیین و تشریح اهداف و برنامه‌های تحولی معاونت پرورشی و فرهنگی در دوره جدید عنوان کرد: در حوزه پرورشی با استعانت از خداوند متعال و با تکیه بر اصل رفاقت، همدلی و معرفت اداری، مصمم و متعهد به رقم زدن تحولات بنیادین و ساختاری در راستای ارتقای سطح شفافیت مالی، ایجاد نظم و انضباط بودجه‌ای و ایفای نقش مثبت، سازنده و محوری در سطح مناطق ۱۹ گانه شهر تهران هستیم و تحقق این اهداف والا و آرمان‌های بلند مستلزم همراهی، همدلی، همکاری و تلاش مضاعف تمامی فعالان، دلسوزان و دست‌اندرکاران این حوزه خطیر و سرنوشت‌ساز است.

وی بر احیای نقش مربی و تربیتی معلمان، آموزش‌های ارتقایی، برنامه‌محوری، آینده‌نگاری و‌ تکیه بر ارکان ۱۰ گانه چرخش‌های تحول‌آفرین سند تحول بنیادین، افزایش نرخ نشاط و شادابی در مدارس بر اساس سبک زندگی ایرانی و اسلامی، ایجاد کنشگری مثبت و‌ اثربخش دانش‌آموزان در برنامه‌ها و انسجام‌بخشی به تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در راستای پیشگیری از امر مهم و حیاتی آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تاکید کرد.

این مسئول از تشکیل قرارگاه جنگ شناختی خبر داد و افزود: قرارگاه جنگ شناختی آموزش و پرورش شهر تهران با هدف تمرکز، انسجام و هم‌افزایی فعالیت‌ها در دو عرصه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ادراکی و شناختی راه‌اندازی شده است.

وی با تأکید بر احصای نظام مسایل حوزه پرورشی و فرهنگی شهر تهران، مناطق و مدارس و تدوین برنامه تحولی شهر تهران افزود: به فضل الهی بتوانیم با ترسیم آینده ای مطوب و تدوین برنامه های جذاب، آینده نگاری، گفتگوی بین نسلی و افزایش مشارکت های اجتماعی با تولید محتواهای لازم و استفاده از فناوری های نوظهور و سرلوحه قراردادن اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین ، سیاست های تحولی و بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، رشد و توسعه همه جانبه فرصت های تربیتی و فرهنگی را برای آینده سازان ایران اسلامی شاهد باشیم.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش پایتخت با اشاره به این نکته که حوزه پرورشی، حوزه‌ای کاملاً گروهی، مشارکتی و مبتنی بر کار تیمی منسجم و هماهنگ است، افزود: ایجاد هرگونه تغییر، تحول و جریان‌سازی اساسی و پایدار در این حوزه، نیازمند نگرش سیستمی، نگاه جامع، کار تیمی و هم‌افزایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود است و تمامی تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها باید با مشورت، تبادل نظر، هم‌اندیشی و خرد جمعی اتخاذ شود تا از بروز هرگونه اشتباه و خطا جلوگیری به عمل آید.

قربانی‌مهر در ادامه سخنان خود با تأکید ویژه بر اهمیت نقش بی‌بدیل و تعیین‌کننده مدیران مدارس به عنوان سکانداران اصلی هدایت و راهبری نظام تعلیم و تربیت و موتور محرکه پیشرفت، تعالی و بالندگی، تصریح کرد: انتصاب صحیح، شایسته و مبتنی بر معیارهای تخصصی و مدیریتی مدیران مدارس، نقش کلیدی، حیاتی و غیرقابل انکاری در موفقیت، پیشرفت و ارتقای سطح کیفی مدارس دارد. مدیران توانمند، کاردان، دلسوز، متعهد و برخوردار از دانش و تجربه کافی، حتی با کمترین امکانات، منابع و تجهیزات، قادر به ایجاد تحولات شگرف، ارائه خدمات ارزنده و رقم زدن دستاوردهای چشمگیر و افتخارآمیز هستند.

وی با اشاره به اینکه معاونین پرورشی باید در متن و بطن فعالیت‌های مدرسه حضور فعال، مستمر و اثربخش داشته باشند گفت: «مربیان و معاونین پرورشی در حیاط مدرسه در کنار دانش‌آموزان، به دغدغه‌ها، مسائل، مشکلات، نیازها و خواسته‌های آنان با سعه صدر و دلسوزی رسیدگی کنند و به عنوان یک راهنما، مشاور امین، دوست و همراه، در کنار آنان باشند و به آن‌ها در مسیر رشد، تعالی و خودسازی کمک کنند.»

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار محوری و راهبردی «تربیت بر مدار چرخش‌های تحول‌آفرین» سه کلیدواژه اصلی و بنیادین شامل ماموریت، اولویت و محوریت را ارکان اساسی و لاینفک فعالیت‌های این معاونت در دوره جدید مدیریتی برشمرد و افزود: امروزه، ما بیش از هر زمان دیگری به تربیت دانش‌آموزان و شهروندانی سالم، توانمند، مسئولیت‌پذیر، خلاق، نوآور، کارآفرین، متفکر، پرسشگر و برخوردار از مهارت‌های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی نیازمندیم. دانش‌آموزی که از سلامت جسمی و روانی کامل برخوردار باشد، تفکر انتقادی و خلاق داشته باشد، ارزش‌های اخلاقی و انسانی را پاس بدارد، به قانون احترام بگذارد، در برابر مشکلات و چالش‌ها مقاوم و صبور باشد، رفتارش منطبق با اصول و هنجارهای اسلامی و ایرانی باشد و گفتارش مودبانه، محترمانه و حکیمانه باشد و بتواند در عرصه داخلی و بین‌المللی، به عنوان یک شهروند مسئولیت‌پذیر، آگاه، توانمند و مؤثر، نقش‌آفرینی کند و برای کشور و جامعه خود افتخار بیافریند.

وی با اشاره به تغییر رویکرد نظام‌های آموزشی پیشرو و موفق در جهان، اظهار داشت: امروزه، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته، اولویت اصلی و اساسی خود را بر آموزش مهارت‌های نرم و ضروری زندگی به دانش‌آموزان متمرکز کرده‌اند و اعتقاد راسخ دارند که دانش‌آموزان باید تا سن ۱۷ سالگی مجموعه‌ مهارت‌های کلیدی، حیاتی و لازم برای زندگی مستقل، موفق، سعادتمندانه و معنادار را کسب کنند از جمله مهارت‌های ارتباطی مؤثر، مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های تفکر انتقادی، مهارت‌های تصمیم‌گیری آگاهانه، مهارت‌های کار تیمی، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های خودآگاهی و مهارت‌های همدلی است.

قربانی‌مهر در ادامه با تأکید بر ضرورت حرکت از رویکرد کنترل بیرونی و تحمیل قوانین و مقررات سختگیرانه به دانش‌آموزان به سمت تقویت خودکنترلی، خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری در آنان، اظهار کرد: هدف غایی و آرمانی ما تربیت دانش‌آموزان و مدیرانی است که نیاز به ارزیابی، نظارت، کنترل و تذکر مداوم از سوی مافوق نداشته باشند، بلکه با اتکا به وجدان کاری، حس مسئولیت‌پذیری، تعهد اخلاقی و باورهای قلبی خود، وظایف، تکالیف و مأموریت‌های محوله را به نحو احسن، اکمل و شایسته‌ترین وجه ممکن انجام دهند و همواره در پی ارتقای سطح دانش، مهارت و توانمندی‌های خود باشند.

 وی با انتقاد از نگاه انحصاری، محدود و یک‌جانبه به موضوع تربیت، تصریح کرد: نباید تصور کنیم که فقط ما در آموزش و پرورش، مسئول تربیت دانش‌آموزان هستیم و سایر نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها هیچ نقشی در این زمینه ندارند، بلکه تربیت، یک فرآیند جمعی، فراگیر، پیچیده و چندوجهی است که نیازمند مشارکت، همکاری، هم‌افزایی و هماهنگی همه ارکان و اجزای جامعه، از جمله خانواده، مدرسه، رسانه‌ها، نهادهای فرهنگی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌های ذیربط است.

قربانی‌مهر با تأکید بر ضرورت دست برداشتن از رویکردهای یکسان‌سازی، تحمیل الگوهای از پیش تعیین شده و نادیده گرفتن تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، گفت:باید به تفاوت‌های فردی، علایق، استعدادها، توانمندی‌ها، نیازها و خواسته‌های دانش‌آموزان احترام بگذاریم، آن‌ها را به خوبی بشناسیم، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کنیم، استعدادها و توانایی‌های آن‌ها را شکوفا کنیم و به آن‌ها فرصت دهیم تا بر اساس علایق، استعدادها، توانمندی‌ها و اهداف خود، مسیر زندگی خود را انتخاب کنند و در جهت تحقق آرزوها و آرمان‌های خود گام بردارند.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی‌آموزش و  پرورش شهر تهران با تأکید مجدد بر نقش محوری، کلیدی و بی‌بدیل معلمان در فرآیند تربیت، افزود: یک معلم دلسوز، آگاه، متعهد، توانمند و برخوردار از دانش و مهارت‌های لازم می‌تواند در کلاس درس خود، نسلی را تربیت کند که مایه سربلندی، افتخار، عزت و اقتدار کشور باشد. ما باید از ظرفیت بالقوه و بالفعل معلمان به عنوان مربیان تربیتی، الگوهای رفتاری، مشاوران امین، راهنمایان دلسوز و سازمان‌دهندگان فرصت‌های یادگیری و تربیتی، به نحو احسن، مطلوب و شایسته استفاده کنیم و با توانمندسازی، حمایت، تشویق، ترغیب و ارج نهادن به مقام و منزلت آنان، زمینه را برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر آنان در این عرصه خطیر و سرنوشت‌ساز فراهم سازیم.

قربانی‌مهر در پایان با تأکید بر اهمیت آینده‌ نگری، برنامه‌ریزی مدون و تلاش برای دستیابی به وضع مطلوب، گفت: ما در معاونت پرورشی و فرهنگی، با تکیه بر خرد جمعی، مشارکت حداکثری، همفکری و همدلی همه فعالان، دلسوزان و دست‌اندرکاران این حوزه، در تلاش هستیم تا با پیش‌بینی دقیق و واقع‌بینانه دغدغه ها، فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف موجود، برنامه‌های جامع، کامل، اثربخش و کارآمدی را تدوین و اجرا کنیم که بتواند به بهترین شکل ممکن، نیازهای تربیتی دانش‌آموزان را برآورده سازد و آنان را برای زندگی در دنیای پیچیده، متغیر، پرچالش و پررقابت امروز آماده کند و زمینه را برای ساختن ایرانی آباد، آزاد، سربلند و سرافراز فراهم سازد.

خبرنگار : حدیثه علی بیگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار