معاون پرورشی و فرهنگی دبیرستان ماندگار البرز گفت:
از عطر دانشآموز تا موفقیت های تربیتی؛ ناگفتههای سالهای تدریس
معلمان معمار آینده کشورند
تهران پانا - حجتالاسلام و المسلمین عبدلله بیات، معاون پرورشی و فرهنگی دبیرستان ماندگار البرز، در گفتوگویی به مناسبت روز معلم، با بیان خاطراتی از سالهای تدریس، بر ضرورت تقویت بعد پرورشی در کنار آموزش، حمایت از معلمان جوان و توجه بیشتر به مسائل دانشآموزان مناطق محروم تأکید کرد.

حجتالاسلام و المسلمین عبدالله بیات، معاون پرورشی و تربیت بدنی دبیرستان ماندگار البرز، در گفتوگو با خبرنگار پانا، با اشاره به اینکه آنچه یک دانشآموز را در ذهن معلم ماندگار میکند، اخلاق و رفتار اوست، گفت: «ممکن است معلم با شاگردان درسخوان زیادی مواجه شود، اما آنچه در ذهن میماند، متانت، ادب و تربیت والای دانشآموز است. اخلاق نیکو، مهمترین شاخص ماندگاری در ذهن معلم است.»
عبدلله بیات در ادامه با تأکید بر لزوم ایجاد توازن در نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: «آموزش باید با پرورش همراه باشد تا نتیجه بهتری حاصل شود ، آموزش و پرورش یا همان تربیت مثل دو بال هستند که دانش آموز را به اوج کمال می رسانند و هر کدام به تنهایی شاید نتوانند موجب رشد و کمال دانش آموز شوند نظام آموزشی کشور باید به گونهای باشد که هر دو آنها به صورت متوازن پیش بروند.»
وی با اشاره به نیاز جدی به ورود نسل جدید به بدنه آموزشوپرورش افزود: «نسل جدید دانشآموزان، اقتضائات خاص خود را دارد. لازم است نیروی انسانی جوان، باانگیزه و آشنا با نیازهای روز دانشآموزان جذب شود تا بتواند با آنها ارتباط مؤثرتری برقرار کند.»
معاون پرورشی مدرسه ماندگار البرز با اشاره به جایگاه اجتماعی معلمان در جامعه گفت: «احترام به معلم در جامعه همچنان حفظ شده است و خانوادهها نقش معلم را ارزشمند میدانند همچنان که مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان فرمودند ؛ معلم آینده ساز است . معلمان در واقع معمار آینده کشور هستند و کار امروز شان فردای کشور را میسازد و این نقش بسیار مهمی است.»
بیات در بخش دیگری از گفتوگو، با بیان اینکه از نوجوانی به حرفه معلمی علاقه داشته است،نقش مربیان دوران دبیرستان خود را در این مورد مهم دانست. گفت: «مادرم معلم بودند و فضای خانواده ما فرهنگی بود. همچنین فعالیتهای فرهنگی در مسجد و علاقهمندی شخصیام باعث شد به این مسیر وارد شوم. اکنون هم در خانواده همسرم مدیر دبیرستان و یکی از دخترانم فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و آموزگار دبستان هستند .»
وی با بازگویی خاطرهای از نخستین سالهای تدریس، عنوان کرد: «در سال اول خدمتم، یکی از دانشآموزان عطری به من هدیه داد. بعدتر که از پدر او تشکر کردم، متوجه شدم که آن عطر متعلق به خود پدر بوده و پسرش بدون اطلاع او برایم آورده بود. این خاطره برایم بسیار شیرین و بهیادماندنی بود و نشان از علاقه قلبی آن دانشآموز داشت.»
وی همچنین به یکی از تجربههای دشوار خود از سالهای کرونا یاد کرد که دانش آموزان یک مدت کوتاهی را در مدرسه حضور نداشتند و مدرسه بدون حضور دانشآموزان روح و نشاط نداشت و این ایام برای من خیلی سخت گذشت.
وی همچنین یاداور شد که وقتی در مدرسه با مشارکت دانش آموزان برنامه های تربیتی خوبی برگزار میشود و یا با کشف استعدادهای دانش آموزان و راهنمایی و راهبری آنها در مسیر استعداد هایشان دانش آموزان در مسابقات مختلف موفقیت های منطقه آیی و استانی و حتی کشوری کسب می کنند ، این موضوع موجب انگیزه بیشتر در انجام فعالیت های پرورشی و تربیتی میشود . ما در دبیرستان ماندگار البرز نمازهای جماعت باشکوهی داریم ، هیات های دانش آموزی ، کسب رتبه های برتر در مسابقات قرآن عترت و نماز ،مسابقات فرهنگی هنری و پرسش مهر و مسابقات ورزشی همراه با موفقیت های علمی و پژوهشی و کسب رتبه های برتر کنکور و المپیاد ، فضای بسیار دلچسب و شیرینی را ایجاد می کند . و در واقع همان مدرسه ایی که سند تحول به آن اشاره دارد را در اینجا می بینیم.
وی با قدردانی از تلاشهای معلمان در سراسر کشور، تصریح کرد: «توجه به معیشت فرهنگیان، بهبود زیرساختهای آموزشی ، و بازنگری در سیاستهای تربیتی و آموزشی با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و فناوری خصوصا هوش مصنوعی، آموزش عملی مهارتهای زندگی به دانش آموزان ، لازمه ارتقاء نظام تعلیم و تربیت است. آینده جامعه در گرو تربیت نسل آگاه، متعهد و بااخلاق است که این وظیفهای است بر دوش معلمان.»
ارسال دیدگاه