گلرو در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

افزایش تعاملات سیاسی و مبادلات اقتصادی با همسایگان دستاورد سیاست خارجی دولت سیزدهم بود

عضویت ایران در شانگهای و بریکس منتج به منفعت اقتصادی برای مردم می‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت در طول فعالیت دولت سیزدهم، روابط با همسایگان هم به لحاظ ارتقاء سطح تعاملات سیاسی و امنیتی و هم از نظر میزان مبادلات تجاری و اقتصادی افزایش پیدا کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۷۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش تعاملات سیاسی و مبادلات اقتصادی با همسایگان دستاورد سیاست خارجی دولت سیزدهم بود

عباس گلرو در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به گام‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار تاکنون، اظهار کرد: «سیاست خارجی کشور ما اصول ثابتی بر مبنای قانون اساسی دارد که رویکردها و جهت گیری‌های کلان را مشخص کرده است. همه دولت‌ها موظف هستند این اصول را ادامه دهند اما به هر حال تاکتیک‌ها متفاوت است و دولت‌های مختلف در گزینش تاکتیک خاص خود بر مبنای جهت‌گیری و اعتقاد خود عمل می‌کنند.»

وی افزود: «در دولت سیزدهم تمرکز بر همسایگان به‌صورت جدی مطرح بود و کتابی هم به‌عنوان استراتژی و راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم منتشر شد که تمرکز اصلی بر حوزه همسایگان بود. در عین حال نگاه متوازن در سیاست خارجی هم دنبال می‌شد یعنی تعامل با همسایگان به معنای کنار گذاشتن غرب و سایر کشورها نبود.»

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: «دریچه اول دیپلماسی کشور ما همسایگان هستند و کشورهای همسایه قابلیت‌هایی بسیاری دارند؛ به لحاظ کوتاهی مسافت و پیوستگی جغرافیایی بهتر می‌توان از ظرفیت‌ها به‌خصوص در شرایط بحرانی و تحریم بهره‌برداری کرد.»

وی اضافه کرد: «ارزیابی من به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجی این است که روابط با همسایگان هم به لحاظ ارتقاء سطح تعاملات سیاسی و امنیتی و هم از نظر میزان مبادلات تجاری و اقتصادی افزایش پیدا کرد. دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی و مدیریت دکتر امیرعبداللهیان در حوزه سیاست خارجی در بعد دوجانبه تلاش شد که روابط ارتقاء و توسعه یابد که شاهد بودیم کویت، امارات و عربستان روابطی نداشتیم و افزایش یافت.» 

نماینده مردم سمنان در مجلس یازدهم و دوازدهم خاطرنشان کرد: «در حوزه چندجانبه نیز گام‌های خوبی برداشته شد که برای اولین بار بود و دستاورد خوبی برای کشور در بعد سیاسی و اقتصادی داشت. دستاورد سیاسی محقق شد و دستاورد اقتصادی در آستانه محقق شدن است. طبیعتاً راه‌ها باید طی شود و هم در شانگهای و هم در بریکس کارهایی باید انجام شود و منتج به منفعت اقتصادی برای مردم شود. بنابراین هیچ دولتی نمی‌تواند این اقدامات را انکار کند لذا من فکر می‌کنم که مهم است چه دولتی سکان اداره کشور را به دست بگیرد اما این جهت‌گیری‌ها چون جهت‌گیری‌های صحیحی بوده و در شرایط تحریمی جواب داد، با همین رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد.»  

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار