آمادگی تهران برای ارتقای دانش تخصصی اقتصاد در افغانستان

تهران (پانا) - رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، در دیدار با معاون وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان از آمادگی تهران برای ارتقای دانش تخصصی اقتصاد کابل خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۶۵۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی تهران برای ارتقای دانش تخصصی اقتصاد در افغانستان

سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، با عبداللطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در ساختمان معاونت وزارت اقتصاد برگزار شد، حسینی با برشمردن ظرفیت‌های فرهنگی، علمی، تکنیکی، فنی و اقتصادی مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران، آمادگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل را برای ارائه خدمات مورد نیاز در عرصه‌های مختلف ذکر شده، اعلام کرد.

تجهیز کتابخانه تخصصی اقتصاد وزارت اقتصاد افغانستان، راه اندازی کتابخانه تخصصی دیجیتال مشتمل بر صدها هزار کتاب تخصصی علمی و اقتصادی در دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه‌های افغانستان، برگزاری وبینارهای تخصصی اقتصادی بین وزارتخانه‌های اقتصادی ایران و افغانستان، بهره مندی از بروزترین آورده‌های اقتصاد علمی دنیا در نشست‌های تخصصی اساتید دانشگاه‌های اقتصادی دانشگاه‌های 2 کشور، بررسی ضرورت پیوند مبانی و اصول اقتصادی با دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های تخصصی اقتصادی با پیوست فرهنگی، امکان ایجاد فضای لازم برای بنا کردن پارک‌های علم و فناوری در کابل، پیگیری روند خواهرخواندگی بین دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه‌های هرات و کابل با دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه های فردوسی مشهد، تهران و بیرجند از جمله محورهایی بود که رایزن فرهنگی ایران به عنوان بسترهای همکاری تهران برای ارتقای ظرفیت و دانش کابل، مطرح کرد.

وی همچنین در این دیدار، پیگیری امور فرهنگی مربوط به سفر «قاری دین‌محمد حنیف»، سرپرست وزارت اقتصاد افغانستان به ایران با محوریت گسترش شرکت‌های دانش بنیان را اعلام و بر آمادگی برای اعزام اساتید رشته‌های تخصصی اقتصاد به افغانستان جهت برگزاری کارگاه‌های تخصصی کوتاه مدت، تأمین نیازمندی‌های کتابخانه‌های تخصصی اقتصادی وزارت اقتصاد افغانستان و در نهایت استفاده از ظرفیت رسانه و هنر در انعکاس ضرورت‌های همکاری‌های بین 2 کشور در عرصه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی‌ را با عبداللطیف نظری در میان گذاشت.

حسینی همچنین زبان فارسی را به عنوان میراث مشترک 2 کشور قلمداد کرد که به عنوان پیشینه و پشتوانه فرهنگی و تمدنی ایران و افغانستان به شمار می‌آید.

وی افزود: زبان فارسی در تعاملات، تبادلات، مناسبات و معادلات بین 2 کشور حذف شدنی نبوده، نیست و نخواهد بود.

در ادامه، عبداللطیف نظری با استقبال از مباحث مطرح شده، شرایط همکاری بین 2 کشور دوست و برادر ایران و افغانستان را به نفع 2 ملت و مردم مسلمان منطقه دانست و افزود: استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند فرایند همکاری‌ها را به سطح قابل قبولی برساند.

نظری همچنین موارد مطرح شده را در زمره موضوعات مورد علاقه وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان ارزیابی کرد که باید در میدان عمل به منصه اجرا برسد.

وی همچنین گسترش همکاری‌ها میان بخش‌های اقتصادی افغانستان و ایران را در بعد تئوری و عملی به سود منافع ملی 2 کشور دانست و تأکید کرد: با توجه به امنیت مطلوب و ریشه‌کن شدن فساد در افغانستان، فرصت‌های همکاری در بخش‌های اقتصادی میان 2 کشور بیش از هر زمان فراهم است.

معاون وزارت اقتصاد افغانستان، دیپلماسی اقتصادی افغانستان را اعتمادسازی با همسایگان و افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری برشمرد و بر شناسایی منافع مشترک دو کشور در حوزه های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی تأکید کرد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار